10.01. 2014 | ... x bekeken

Albert Top

Challenger

Waar blijft de innovatieboost in de supermarktsector?

De beste innovaties maken je leven makkelijker. Het zijn de ideeën waarvan je denkt: waarom is hier niet eerder aan gedacht? Het zijn de producten en diensten waar je direct niet meer zonder kunt. Wanneer heeft een supermarkt je voor het laatst verrast met zo’n innovatie? Er zijn mogelijkheden zat!

Conservatief in conserven
Soms is het verbazingwekkend hoe lang het duurt voordat vernieuwingen het licht zien. Ter illustratie: hoe ongelofelijk is het dat er 48 jaar overheen moest gaan voordat er na de komst van het conservenblik, ook een blikopener werd ontwikkeld? Bijna 50 jaar lang werden de blikken met hamer en beitel geopend. Vervolgens duurde het nog eens 96 jaar voordat er een lipje werd ontwikkeld op de blikjes, waardoor er helemaal geen opener meer nodig was. Dit doet me sterk denken aan de traagheid waarmee vernieuwingen in de meeste supermarkten worden geïmplementeerd.

Zoek de inspiratie!
Juist in de supermarktbranche waar de marges onder druk staan, is het belangrijk om te innoveren. En wie (internationaal) om zich heen kijkt, ontdekt al snel: de innovaties liggen voor het oprapen! Waarom is het bijvoorbeeld nog steeds niet mogelijk om mobiel te betalen in de supermarkt? Positieve uitzondering is Albert Heijn, de marktleider die wél een pioniersfunctie inneemt. Met de recent succesvol geïntroduceerde pick-up service bijvoorbeeld. In de introductieperiode werden al ruim 20.000 orders per week geplaatst, van minimaal 70 euro per stuk. Dat prikkelt toch onmiddellijk de vernieuwingszin? Er zijn nog veel meer inspirerende oplossingen en praktijkvoorbeelden.

Kaiser’s: 25% meer omzet
Demografische ontwikkelingen bieden kansen voor de toekomst. In 2035 zal 40% van de bevolking ouder zijn dan 50. Hoe speel je hier als supermarktketen op in? Bied je een maaltijdbezorgservice? Of maak je juist de winkelomgeving seniorvriendelijk? Zoals de Duitse supermarkt Kaiser’s, die bredere gangpaden heeft, ruime parkeerplaatsen, grotere prijskaartjes, een gratis taxitelefoon, een leesbril aan de winkelkar bevestigd en kleinere verpakkingen. De omzet van de supermarkt sprong omhoog met 25%!

Vier soorten supermarkten met toekomst
Naar verwachting neemt de online omzet van supermarkten toe tot 15 á 20% van de markt in 2020. Heb je dan al die supermarktvestigingen en -formules eigenlijk nog wel nodig? En al die vloeroppervlakte? Meer online boodschappen doen, betekent niet dat de fysieke supermarkt zal verdwijnen, maar wél dat deze een andere functie zal krijgen.

Ik denk dat er toekomst is voor vier soorten supermarkten:

  • de hele kleine supermarkten, buurtsupers zoals Spar, waar je snel de vergeten boodschappen haalt;
  • de hele grote supermarkten, zoals AH XXL, die je bezoekt voor beleving, inspiratie en een zeer uitgebreid vers assortiment;
  • de niche-spelers zoals Marqt;
  • de online spelers.

Door te variëren en combineren met deze functies en supermarktsoorten kunnen formules beter voorzien in de verschillende behoeften van de consument van vandaag en morgen.

Van blikopener naar open blik
Stel jezelf de vraag: zet je een conservenblik in de schappen en laat je het de consument zelf uitzoeken? Denk je klantgericht en adviseer je hamer en beitel? Of voeg je simpelweg een lipje aan de deksel toe? Slim, praktisch, doeltreffend. Eén ding is zeker: Nederlandse supermarkten moeten een enorme inhaalslag gaan maken. Want de klant is retail vooruit, ver vooruit.

 

Brand Agency