MUJI is in 1980 opgericht als tegenreactie op het consumptie-denken ‘Dit moet ik hebben’ van de Japanners. De filosofie van MUJI gaat over het verbeteren van de lifestyle van mensen en het vergroten van hun bewustzijn van wat ze doen en wat ze kopen. Dat verklaart de simpele vormgeving, de producten zijn praktisch zonder fratsen. Voor MUJI is maatschappelijk ondernemen onderdeel van het bestaansrecht: milieuvriendelijke productiemethoden met zo weinig mogelijk restafval, zorg voor de natuur, recycling en focus op duurzaamheid.
High-end HEMA met Japans tintje
Het Japanse lifestyle warenhuis heeft een duidelijke identiteit die te vergelijken is met HEMA, maar wint het met afstand op het gebied van design, uitstraling en merklading. Een soort high-end Hema met Japans tintje, wij denken dat daar nog best plek voor is in de Nederlandse winkelstraat.
In Japan heeft MUJI 269 winkels, buiten Japan zijn er 255 winkels, de meeste in China (100), Taiwan (29) en Frankrijk (12). Er zijn ook kleine To Go outlets op stations en vliegvelden met een beperkt assortiment gericht op reizigers. MUJI is zijn internationale expansie aan het versnellen en streeft ernaar om in 2020 wereldspeler te zijn.