2.09. 2019 | ... x bekeken

Lori van Waes

Forecaster

10 retailtrends voor 2019

Bij Crossmarks geloven we dat succesvolle retailers zich continu aanpassen aan de veranderende wensen van de klant. Om onze klanten hier goed in te kunnen adviseren monitoren we veranderingen in de wereld voortdurend. We kijken welke nieuwe ontwikkelingen, trends en behoeften er ontstaan en hoe voorlopers hier al op inspelen. Hieronder worden de tien retailtrends van het moment kort samengevat.


1. Smart Wellbeing
We streven naar een fysiek en mentaal welzijn en zijn ons ervan bewust dat een gezonde levensstijl het nieuwe medicijn is voor een langer en gelukkiger leven. Retailers spelen in op deze ontwikkeling door de klant opties aan te bieden, waardoor zij een gezonde levensstijl kunnen hanteren. Zo heeft Auping in samenwerking met Somnox een slaaprobot ontwikkeld die je helpt om een betere nachtrust te krijgen en uitgerust wakker te worden.


2. Eco Innovation
De tijd van overconsumptie is voorbij. We moeten rigoureuze stappen zetten om de wereld beter te maken en zien vanuit die ecodrijfveer geheel nieuwe vormen van retailinnovaties. LEGO heeft nieuwe botanische plantjes, zoals bomen, bladeren en planten gelanceerd die gemaakt zijn van een plastic dat geproduceerd is met duurzaam gewonnen suikerriet. Deze nieuwe elementen zijn de eerste grote stap van LEGO om duurzame materialen te gebruiken in alle producten en verpakkingen.


3. Data driven retail
Data inzetten om lokale relevantie toe te voegen aan de fysieke winkel en om snel in te spelen op veranderende klantwensen. Amazon heeft een winkel waar alleen de bestverkopende en meest populaire categorieën van Amazon.com te koop zijn. Uit de meest populaire categorieën wordt een selectie gemaakt van online bestsellers, producten die van klanten 4 of meer sterren hebben gekregen en producten die trending zijn.


4. Effortless shopping
Klanten hechten grote waarde aan flexibiliteit. Uiteindelijk gaan ze voor de makkelijkste winkeloptie op basis van hun behoeften op dat moment. Met product tagging worden producten aan content gekoppeld op socialkanalen. De volger kan direct doorklikken naar het product in de webshop. Een aankoop doen is sneller en makkelijker. Op deze manier brengt ook fashionmerk Country Road haar volgers direct van inspiratie naar aankoop.


5. Remarkable retail
Zorg dat je waarde toevoegt voor de bezoeker, waardoor een bezoek aan de fysieke winkel memorabel wordt. Starbucks heeft haar eerste vestiging in Italië geopend. De Starbucks Reserve Roastery is een eerbetoon aan de Italiaanse koffiecultuur. Een koffietheater waar van alles te leren is over koffie, en waar in het koffielaboratorium innovaties worden getest.


6. Real life imagination
Nieuwe virtuele werelden waar miljoenen mensen zich dagelijks in bevinden, brengen nieuwe kansen voor merken en retailers. Zo kunnen avatars veranderen in een influencer. Miquela Sousa is hier een voorbeeld van een influencer avatar. Zij is een 19 jaar oud model en muzikant uit Los Angeles. Ze heeft meer dan 1,5 miljoen volgers op Instagram en post foto’s met ‘outfits of the day’, waarop ze merken als Chanel, Vans en Supreme draagt. Ze deelt foto’s van events die ze bijwoont, steunt organisaties als Black Lives Matter en heeft een nummer 1-hit op Spotify.


7. Platformization
Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en meer divers. Beerwulf is een niche platform waar je vooral speciaalbieren en bieren van lokale brouwers vindt. Het doel is niet om alleen maar speciaalbier online te verkopen, maar ook om een betere connectie te maken tussen brouwer en consument. Lokale brouwerijen krijgen de ruimte om zichzelf en hun bieren voor te stellen.


8. Glass box thinking
Bedrijven zijn glazen dozen geworden en het merk beslaat de gehele organisatie. Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat je doet en wie je bent. Walmart is begonnen met track & trace van diverse versproducten. De retailer ziet daardoor precies wie bij het logistieke proces betrokken is geweest en bijvoorbeeld welke temperatuur de producten op welk moment hebben gehad.


9. Cityboomers
Het aantal urban consumers blijft stijgen en deze groep wil gehoord en gekend worden in hun stadse bestaan. Tijd voor innovatieve oplossingen. Jumbo richt zich met haar compacte Jumbo City winkels op stadsbewoners. Bij de gemakswinkels kun je naast de dagelijkse boodschappen ook dagverse, huisgemaakte maaltijden en producten kopen om direct te nuttigen, mee te nemen of thuis klaar te maken voor ontbijt, lunch en avondeten.


10. Celebrate diversity
Samenlevingen zijn diverser dan ooit. Etniciteit, verschillende huishoudens en generaties zorgen voor enorme veelkleurigheid die we steeds vaker omarmen. IKEA heeft samen met designer Virgil Abloh van fashionbrand OFF-WHITE een collectie ontworpen speciaal voor millennials die voor het eerst op zichzelf gaan wonen. De gelimiteerde collectie bestaat uit een mix van meubels en woonaccessoires zoals vloerkleden met slogans en een vitrinekast om je sneakers als kunstobject in te plaatsen.