BLOG

The ultimate store experience

16.05.2018 | 622 x bekeken

Ter inspiratie hebben wij zes innovatieve manieren op een rij gezet die u op weg kunnen helpen om van uw winkel een plek te maken waar klanten niet zijn weg te slaan.

1. Please touch! – Testen, proberen, proeven en voelen
Online winkelen biedt enorm veel gemak, echter is het (nog) niet mogelijk producten op eenzelfde manier te ervaren als in real life. In de fysieke retailomgeving is het belangrijk hierop in te spelen en het ervaren van producten centraal te zetten. Creëer een winkel waar producten kunnen worden uitgeprobeerd. Liefst in een omgeving die zo goed mogelijk aansluit bij hoe het product na aanschaf zou worden gebruikt. Zo kun je denken aan minihuisjes met het gevoel van thuis waar Smart Home producten kunnen worden getest. Of wat dacht je van een badkamerwinkel waar je douchekoppen daadwerkelijk kunt uitproberen?

Een retailer die het principe van in store product testing tot kunst heeft verheven is outdoor-specialist Globetrotter. In de Globetrotter Ausrüstung Shop kun je je kano direct te water laten in de kanovijver die het centrum van de winkel vormt. Het kan zijn dat je af en toe het water ziet bubbelen want onder jou kunnen andere klanten op hetzelfde moment hun duikuitrusting aan het testen zijn. En hoe weet je zeker of die jas écht tegen regen, wind en kou bestendig is? Door hem te testen in de speciale koelte- en regenkamers natuurlijk! Alles is zo ingericht zodat je zeker weet dat je een product koopt dat bij je past.

2. Let me interact – Een interactieve winkel
De digitale wereld is steeds meer geïntegreerd in ons dagelijks functioneren. Onze smartphone behelst ons hele leven en de wereld van virtual assistants is met Amazon’s Alexa en Apple’s Siri dichterbij dan ooit. In de nabije toekomst gaan we het heel normaal vinden dat we compleet in contact staan met de wereld om ons heen. Ook voor winkels liggen hier veel mogelijkheden. Denk aan interactieve spiegels waar je kleding virtueel kunt passen, direct kunt bestellen of door de collectie kunt swipen. Of een mixed reality ervaring waarbij je een gepersonaliseerde auto kunt samenstellen met behulp van een Microsoft HoloLens. Een voordeel van interactieve tools in de winkel is dat dit de mogelijkheid geeft de touchpoints in de winkel volledig af te stemmen op het individu. Op deze manier kun je voor de klant een compleet persoonlijke winkelervaring creëren.

Pure player Pro Direct heeft de mogelijkheden van technologie in een offline retailomgeving heel goed begrepen. Het merk heeft in Londen een voetbalschoenenwinkel geopend die de dynamische sfeer van de online wereld uitstraalt en vol zit met interactieve tools. De winkel is voorzien van digitale schermen waar je productinformatie en real time reviews kunt opvragen en er zijn levensgrote digitale spelers die je kunt customizen met de nieuwste producten. Door de interactie tussen je smartphone en beacontechnologie kan de winkel compleet op jou worden afgestemd met een persoonlijke begroeting, productsuggesties en gepersonaliseerde content.


3. Let me improve – Workshops, events en demonstraties
We staan steeds bewuster in het leven en zijn meer dan ooit bezig met zelfontwikkeling. We streven naar een betere versie van onszelf op alle gebieden: gezondheid, kennis, vaardigheden en uiterlijk. We zijn daarbij op zoek naar tools die ons daarbij kunnen helpen. Apps als Runkeeper en The Happiness Planner spelen hier slim op in. Ook voor de winkel ligt hier een kans in de vorm van workshops. Zo geeft Apple met ‘Today at Apple’ dagelijks educatieve workshops waarbij de focus niet ligt op productkennis, maar op de skills die jij graag wilt verbeteren. Zo kun je een workshop volgen hoe je de beste muzikant of een fantastische illustrator kunt worden. Today at Apple biedt meer dan zestig verschillende lessen, waaronder: coderen, fotografie & film, illustreren, live art en performing.

Naast workshops met zelfontwikkeling als doel, zijn er talloze vormen van events en demonstraties die zorgen voor meer reuring in de winkel, waardoor klanten hier langer willen verblijven. Zo kun je denken aan live sportstreamingevents in sportwinkels of een kookworkshop in een keukenshowroom.


 

4. Let me connect – De winkel als clubhuis
Ondanks (of misschien wel dankzij) de hectische, met technologie vergeven wereld waarin we leven zijn we meer dan ooit op zoek naar real life contact met elkaar. Door de winkel om te tunen tot ontmoetingsplaats kun je als retailer inspelen op deze behoefte. Rapha Cycle Club heeft dit gedaan door Clubhouses op te richten, speciaal voor wielrenfanaten. Voor €160,- per jaar kun je lid worden en deelnemen aan clubritten, races en ben je welkom op speciale clubavonden. Ook vind je in de winkel een gezellige koffiebar en wordt er regelmatig gezamenlijk naar wielerwedstrijden gekeken. Inmiddels is Rapha uitgegroeid tot een fietscommunity met meer dan 10.000 leden over de hele wereld. Een ultieme manier om klanten aan je winkel te verbinden maar daarnaast ook een nieuwe manier om inkomsten te genereren.

 

5. Let me create – Productcreatie & customization
Het tijdperk van ‘one size fits all’ is voorbij. We willen producten en diensten die volledig zijn afgestemd op onze persoonlijke voorkeuren en wensen. Directe productie op maat of customization van bestaande producten speelt in op deze trend en zorgt voor een nieuwe ervaring in de winkel. Er zijn tal van mogelijkheden; van het samenstellen van je eigen horloge tot het volledig laten produceren van je zojuist zelfontworpen gebreide trui.

Adidas experimenteert volop met producten op maat on the spot. Zo heeft het merk in Berlijn een jaar lang een pop-up store gehad waar co-creatie centraal stond. Met behulp van interactieve technologie was het mogelijk zelf een gebreide trui te ontwerpen en vervolgens geproduceerd te zien worden. Om de trui volledig af te stemmen op jouw pasvorm was een bodyscan mogelijk. Het resultaat was een uniek ontwerp volledig naar jouw wens.

 

6. Feed my senses – Speel in op de zintuigen
Om klanten een unieke ervaring te bezorgen is het inspelen op de zintuigen essentieel. Een mooie omgeving zorgt ervoor dat mensen langer in een winkel verblijven. Daarnaast zie je de combinatie tussen food en retail steeds vaker terug in de fysieke winkel. Een uitblinker in het prikkelen van de zintuigen is Eataly. Dit eetwarenhuis voelt als een Italiaanse foodhemel waar koks de lekkerste maaltijden voor je bereiden in de verschillende restaurants. Daarnaast leer je alles over de Italiaanse tradities en de verhalen achter de producten. Eataly heeft nu ook het agri-foodpark FICO Eataly World geopend wat je het best kunt vergelijken met een groot attractiepark. Alle schakels in de voedselproductie worden hier uitgelicht, er zijn zes interactieve werelden, meerdere rondleidingen en je kunt een kijkje nemen in één van de veertig keukens. En natuurlijk kun je overal proeven van de echte Italiaanse keuken. Eataly heeft aangekondigd ook een vestiging in Nederland te openen. Op welke locatie dit zal zijn, is nog niet bekend.


A worldclass instore experience

Ondanks de toename van online verkopen, zijn er veel kansen en mogelijkheden voor de fysieke retail. Hierbij is een verandering nodig in hoe winkels worden ingericht en wat zij bieden voor de klant. Waar online met name gericht is op het bieden van gemak, is de offline winkel uitermate geschikt als plek om te ervaren, samen te komen, te creëren, te proeven en te ontwikkelen. Kritisch kijken naar hoe uw winkel kan inspelen op de veranderende behoeften van de klant is essentieel. Blijf verrassen en inspireren en bekijk of nieuwe technologieën geïntegreerd kunnen worden in uw fysieke winkel, maar doe dit altijd op een manier die past bij uw product, merk en retailconcept. Verbluf de klant met uw eigen versie van een Retail Playground!

Meest gelezen

De toekomst van de supermarkt is niet meer wat ie geweest is

Lees verder

Woonretailers spelen onvoldoende in op de veranderende klant

Lees verder

RetailTrends sprak zeven succesvolle retailers. Wat is hun geheim?

Lees verder