Blogartikel

17.07.2015 | 3089 x bekeken

Terwijl die nieuwkomers hun plekje veroveren maken traditionele retailers zich zorgen en zien ze e-commerce nog steeds als grootste bedreiging. Internet als grote boosdoener die de markt op z’n kop zet. Toch worden de gevolgen van e-commerce nog steeds zwaar overschat. Internet heeft zeker invloed op het retaillandschap, maar neemt in de praktijk met 5-10% een beperkt aandeel in. Met de voorspelling dat dit uitgroeit tot 15-20% van de woonaankopen in 2025, kunnen we rustig zeggen dat het ‘allemaal wel meevalt’. Consumenten gaan niet massaal alles alleen maar online kopen. Net als dat ze niet massaal allemaal gaan lenen, leasen, huren of ruilen. Er is ook niet één antwoord op het toekomstige businessmodel of de ideale aankoop in de woonretail. Ik zie in de toekomst juist meer verschillende formulevormen en verdienmodellen. Van kleine stadswinkels vol digitale toepassingen tot aan ‘belevingspaleizen’ in de periferie. Het grijze middensegment behoort daarmee definitief tot het verleden.

Toch snap ik die angst bij retailers. Verandering zorgt voor onzekerheid. Maar verandering is van alle tijden. Ik nodig retailers uit om met open vizier naar die voortdurend veranderende wereld te kijken. Nieuwe ontwikkelingen niet als bedreiging te zien, maar als kans om jezelf steeds weer opnieuw uit te vinden.

Dit artikel is geschreven t.b.v. ‘De toekomst van de woonbranche, 25 visies van experts uit de retail’, een uitgave van Woonwerk

Meest gelezen

De toekomst van de supermarkt is niet meer wat ie geweest is

Lees verder

Woonretailers spelen onvoldoende in op de veranderende klant

Lees verder

RetailTrends sprak zeven succesvolle retailers. Wat is hun geheim?

Lees verder