17.07. 2015 | 3566 x bekeken

Albert Top

Challenger

Alles verandert altijd. Daaraan is niets veranderd

Als gevolg van nieuwe (technologische) ontwikkelingen verandert de woonretail voortdurend. Zo zien we nu de groei van tweedehands meubelen, smart home, the internet of things, virtual en augmented reality en andere technologische mogelijkheden zoals image recognition die het mogelijk maken om de verkoop overal plaats te laten vinden. En op de wat langere termijn zorgen maatschappelijke ontwikkelingen als urbanisatie en vergrijzing voor nieuwe woonbehoeften in de vorm van small space living en langer zelfstandig thuis wonen. Deze ontwikkelingen bieden kansen voor nieuwe initiatieven. Nieuwe verdienmodellen die steeds weer een klein beetje van het traditionele model afsnoepen. Die nieuwe initiatieven trekken ook weer nieuwkomers aan, die op hun beurt weer een aandeel afsnoepen. Het landschap wordt hiermee steeds diverser. Met verschillende formules om de klant op al zijn uiteenlopende wenken te bedienen.

Terwijl die nieuwkomers hun plekje veroveren maken traditionele retailers zich zorgen en zien ze e-commerce nog steeds als grootste bedreiging. Internet als grote boosdoener die de markt op z’n kop zet. Toch worden de gevolgen van e-commerce nog steeds zwaar overschat. Internet heeft zeker invloed op het retaillandschap, maar neemt in de praktijk met 5-10% een beperkt aandeel in. Met de voorspelling dat dit uitgroeit tot 15-20% van de woonaankopen in 2025, kunnen we rustig zeggen dat het ‘allemaal wel meevalt’. Consumenten gaan niet massaal alles alleen maar online kopen. Net als dat ze niet massaal allemaal gaan lenen, leasen, huren of ruilen. Er is ook niet één antwoord op het toekomstige businessmodel of de ideale aankoop in de woonretail. Ik zie in de toekomst juist meer verschillende formulevormen en verdienmodellen. Van kleine stadswinkels vol digitale toepassingen tot aan ‘belevingspaleizen’ in de periferie. Het grijze middensegment behoort daarmee definitief tot het verleden.

Toch snap ik die angst bij retailers. Verandering zorgt voor onzekerheid. Maar verandering is van alle tijden. Ik nodig retailers uit om met open vizier naar die voortdurend veranderende wereld te kijken. Nieuwe ontwikkelingen niet als bedreiging te zien, maar als kans om jezelf steeds weer opnieuw uit te vinden.

Dit artikel is geschreven t.b.v. ‘De toekomst van de woonbranche, 25 visies van experts uit de retail’, een uitgave van Woonwerk