Choose your channels wisely!

4.01. 2017 | 2545 x bekeken

Albert Top

Challenger

Choose your channels wisely

De laatste blog uit een serie van 5. Lees hier het laatste deel  voor stap 1 t/m 3 naar een nieuwe online strategie.

Omdat er zoveel online kanalen zijn die ingezet kunnen worden, met uiteenlopende investeringen, is het soms lastig te bepalen welk kanaal voor uw formule, merk of propositie het meeste rendement op zal leveren. U hoeft niet overal tegelijkertijd aanwezig te zijn.

Bent u er klaar voor? Lees snel verder wat de laatste stappen zijn naar een online strategie.

Stap 3: Choose your channels wisely

Op welke kanalen is uw doelgroep het meest actief? In welke fase van de customer journey bevinden zij zich? Wij adviseren onze klanten om te investeren in continue optimalisatie en hierbij te vertrouwen op data: een cyclisch proces van analyse, hypothese, experimenteer, actie, zodat uw formule altijd up-to-date is en het maximale resultaat boekt.

responsive_analytics_cyclus

Zolang u als organisatie inzicht hebt in wat klanten willen en ze kunt voorzien in hun behoefte, blijft u de concurrentie altijd een stap voor.

Om dit inzicht te verkrijgen is het belangrijk een notie van de omvang en mogelijkheden van online te hebben. Er zijn zoveel verschillende online kanalen beschikbaar, die elk weer op een andere wijze ingezet kunnen worden. De juiste specialist op de juiste plek binnen de organisatie zal zorgen voor het beste advies en de beste keuzes.

Stap 4: Continue optimalisatie

De top van de retailorganisatie laat zich wat betreft online vaak leiden door de winkelomzet van de voorgaande week en baseert hier beslissingen voor online campagnes op. Wanneer de winkelomzet tegen viel heeft de online campagne dus ook niet gewerkt en moet er iets anders bedacht worden. Dit is een ad-hoc benadering en heel menselijk, maar een goede online strategie wordt gevoed door een continu proces van optimalisatie; meten = weten.

Probeer het wiel niet voortdurend opnieuw uit te vinden, maar hanteer een pragmatische werkwijze van optimalisatie en verbetering.

Benut data dus optimaal en laat de business hier keuzes op maken. In plaats van een dirigerende rol richting specialisten aan te nemen, is het beter om online specialisten binnen de organisatie om advies te vragen zodat er samen een optimalisatieslag gemaakt kan worden in de online campagnes die uiteindelijk meer conversie in de winkel op zullen leveren.

Stap 5: Uw website is er klaar voor

Online is een belangrijk, wellicht het belangrijkste kanaal binnen de omnichannel-strategie en biedt talloze kansen om je merkbelofte- en identiteit over alle beschikbare kanalen te versterken. Zolang u als organisatie niet vergeet dat de klant bepaalt waar, wanneer en op welke manier hij of zij informatie tot zich neemt en uw boodschap hier continu op blijft aanpassen, blijft u de concurrentie altijd een stap voor.