Blogartikel

01.04.2014 | 3045 x bekeken

Dat de woningmarkt maar niet in beweging wil komen is geen nieuws. Dat de woonbranche daaronder lijdt ook niet. De sector boekte in 2012 9,3% minder omzet dan in 2011. En ook de voorspellingen voor 2014 zijn niet rooskleurig; er zal 8,9% minder geïnvesteerd worden in woningen dan twee jaar geleden. Er zijn drastische veranderingen nodig om weer in de positieve cijfers te komen en dat ‘online’ daar hoe dan ook onderdeel van uitmaakt is evident. Uit recent onderzoek van ABN AMRO blijkt dat 70% van de consumenten zich online oriënteert op woonproducten. Maar een mooie, inspirerende website is voor woonformules bij lange na niet genoeg. Ook ín de winkel wordt online steeds belangrijker.

Omnichannel, maar hoe?
Bijna de helft van de consumenten zal in 2015 gebruik maken van online toepassingen in de winkel om producten te bestellen. Omnichannel* is dus het antwoord! Maar dat is in de woonbranche makkelijker gezegd dan gedaan. Want wat moet je als woonretailer met technologische ontwikkelingen als virtual reality en RFID**? Zet de denkramen eens flink tegen elkaar open en er is van alles te bedenken. Maar dergelijke toepassingen hebben alleen kans van slagen als ze onderdeel uitmaken van een totale visie op het woonwinkelen van morgen. Ik droom even met je mee. Hieronder een visioen van het woonwinkelen van morgen. Niet overmorgen, want we staan echt aan de vooravond van volledige online integratie in woonretail. Daar gaan we, Lieke en Rob verwachten een kindje in 2015…

Kinderkamershoppen anno 2015
Lieke en Rob doen overal inspiratie op. Samen maken ze op de tablet moodboards van hoe het kinderkamertje eruit moet komen te zien. Het stel gaat samen naar LivingXL, een enorm wooninspiratiecentrum. Bij binnenkomst checkt Lieke in met haar smartphone. Woonadviseur Maarten krijgt een melding dat Lieke en Rob binnen zijn en ziet aan de hand van het sociale profiel waar ze van houden en hoe ze de babykamer voor zich zien. Samen kijken ze wat hiervoor nodig is. De domotica (huisautomatisering) specialist geeft advies over hoe de babykamer ‘slim’ kan worden gemaakt. Door bijvoorbeeld de temperatuur automatisch in te stellen op de slaaptijden van de baby, automatisch muziek te laten spelen als de baby huilt en een camera te plaatsen die via de smartphone te gebruiken is, zodat Lieke en Rob de baby altijd in de gaten kunnen houden. Een week later bezoekt het stel de VirtualLiving. Hier komt de babykamer tot ‘leven’; met behulp van beamers wordt de babykamer één-op-één in een lege ruimte geprojecteerd en kunnen de ouders in spe met behulp van virtual reality door hun toekomstige babypaleisje lopen. Lieke en Rob zijn eruit, dit moet het gaan worden! Maarten zorgt dat de juiste experts (schilder, vloerlegger) worden ingeschakeld. Lieke betaalt de complete babykamer, van vloer en meubels tot het schilderen van het plafond met haar smartphone en een week later wordt de babykamer geïnstalleerd. Lieke ziet dat het kamertje nog wel wat decoratie kan gebruiken, ze bezoekt de mobiele website van LivingXL en kan direct via augmented reality zien hoe die Sesamstraat lamp in het kamertje staat. De bestelling haalt ze vervolgens op bij een afhaalpunt van VirtualLiving. Als het kindje 3 jaar is, ontvangen Lieke en Rob automatisch een melding met een aanbieding voor een kinderbed in hun stijl. Bij het bericht zitten meteen tips voor het aanpassen van de kamer nu het kindje meer gaat spelen in zijn kamertje.

Tijd om terug te slaan
Haal vooral zelf de elementen uit dit visioen die jij relevant acht. Waar het om gaat, is loskomen van de huidige realiteit en denken in mogelijkheden. Welke woonretailer durft het aan om drastisch te veranderen en zijn businessmodel volledig om te gooien? Zolang de huidige woonretailers het online gat niet vullen, wordt het nieuwe (buitenlandse) toetreders wel heel makkelijk gemaakt om hun slag te slaan… Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren als Home24 dezelfde doorbraak krijgt als modezusje Zalando in Nederland? En wat als zo’n formule vervolgens fysieke afhaalpunten of zelfs inspiratiewinkels opent op slimme locaties, zonder de ballast van een bestaande vastgoedportefeuille. Ook dat is een ontwikkeling om rekening mee te houden. Zorg dat je er klaar voor bent!

* Omnichannel: De individuele klant centraal zetten in de interactie tussen de gevoerde kanalen. Omnichannel betekent dat de kanalen moeiteloos met elkaar samenspelen. De verschillende kanalen zijn geïntegreerd in de winkelformule en aan de ‘voorkant’ voor de klant gelijk.
** Een techniek die gebruikmaakt van radiogolven om personen, goederen en productiemiddelen uniek te kunnen identificeren en van afstand uit te lezen.

Meest gelezen

De toekomst van de supermarkt is niet meer wat ie geweest is

Lees verder

Woonretailers spelen onvoldoende in op de veranderende klant

Lees verder

RetailTrends sprak zeven succesvolle retailers. Wat is hun geheim?

Lees verder