Blogartikel

Winkelprestaties verbeteren met technologie

15.06.2016 | 2388 x bekeken

De bestedingen trekken aan, na vier jaar is er eindelijk weer een stijging in de passantenstromen gemeten en omzetten groeien gestaag. De aantrekkende markt geeft de kans om weer te gaan investeren in onder andere winkelconcept- en inrichting, e-commerce en ICT. Met marges die nog steeds onder druk staan is het lastig om te bepalen waar de euro’s het eerste aan uitgegeven worden.

Internetbased retailers hebben een enorme voorsprong in het gebruiken van klantinzicht om de prestaties voortdurend te meten en te verbeteren. Dashboards geven deze retailers real time inzicht, waarmee de conversie steeds weer verbetert. Coolblue is het schoolvoorbeeld van een retailer die met behulp van deze business intelligence enorme successen en groei weet te behalen. Toch is dit denken niet meer alleen voorbehouden aan de internetbased retailers. Er zijn steeds meer tools beschikbaar die dit ‘online denken’ naar de fysieke winkel brengen. Zo is er video- en RFIDtechnologie, die met behulp van instore camera’s de winkeleffectiviteit meet. De camera’s registeren en de software analyseert, zo wordt er onder andere gekeken naar klantenstromen (hoeveel mensen zijn er op bepaalde tijden en dagen in de winkel), klantendemografie (man, vrouw, jong, oud), looplijnen (hoe lopen en navigeren klanten zich door de winkel), stopgedrag (bij welke artikelen en communicatie-uitingen staan mensen stil) en de route die ieder afzonderlijk artikel al dan niet doorloopt. Deze gegevens worden afgezet tegen conversie, waarmee er inzichten verkregen worden waarmee personeel effectiever kan worden ingezet, winkelinrichting en assortiment kan worden aangepast en POS materiaal effectiever geplaatst kan worden. Een mooi voorbeeld hiervan is de Monolith oplossing.

Dan zijn er ook nog tools die het mogelijk maken om juist andersom te redeneren, daarmee worden de voordelen van de fysieke winkel juist naar online gebracht. IBM laat met haar Watson technologie zien hoe kunstmatige intelligentie ingezet kan worden om klanten online hetzelfde te behandelen en te benaderen als wanneer ze in gesprek zijn met een medewerker in de fysieke winkel. Er loopt een test met The Northface, die goed laat zien hoe dat dit in zijn werk gaat; bekijk het filmpje hier:

Ik geef dus ook het advies; zet die eerste euro’s in op investeringen in technologieën die de fysieke winkelprestaties verbeteren. De extra winst die dit weer oplevert kun je dan snel in gaan zetten voor het aanpakken van je winkelconcept- en inrichting en andere formule-onderdelen.

Eerder verschenen als column in ShopperMarketingUpdate.

Meest gelezen

De toekomst van de supermarkt is niet meer wat ie geweest is

Lees verder

Woonretailers spelen onvoldoende in op de veranderende klant

Lees verder

RetailTrends sprak zeven succesvolle retailers. Wat is hun geheim?

Lees verder