Een langetermijnstrategie voor uw retailformule
In het strategisch retailvisietraject geven we samen vorm aan de langetermijnstrategie voor uw retailformule. Na een uitgebreide interne en externe analyse ontwikkelen we in een aantal strategische sessies een toekomstbestendige visie voor uw retailformule.
Het traject bestaat uit de volgende fases:
Interne analyse: Responsive Retailing Scan – Organisatieanalyse
De interne analyse bestaat uit een Responsive Retailing Scan en een organisatieanalyse. Beide zijn bedoeld om een beter beeld te krijgen van uw huidige organisatie. De Responsive Retailing Scan maakt inzichtelijk in hoeverre uw organisatie in staat is om flexibel en wendbaar te retailen en wat daarbij de grootste uitdagen én quick wins zijn. De organisatieanalyse geeft inzicht in de organisatie-identiteit. Kerncompetenties, cultuur, waarden, sterktes en zwaktes zijn onderwerpen die hier aan bod komen.
Externe analyse: Contextanalyse – Shopperanalyse – Concurrentieanalyse – Strategische Retailtour
Om tot een gefundeerde retailvisie te komen, maken we een grondige externe analyse. We onderzoeken de omgeving waarin uw retailformule actief is en kijken daarbij onder meer naar maatschappelijke, technologische, markt- en consumentenontwikkelingen. Verder worden uw huidige en potentiële klanten in kaart gebracht. Aan de hand van deskresearch, aanvullend kwantitatief onderzoek en klantinterviews brengen we in beeld wat shoppers belangrijk vinden en hoe zij tegen uw retailformule aankijken. Uiteraard nemen we ook uw concurrentie onder de loep. Waar liggen kansen om u te onderscheiden van de rest? Tijdens een strategische retailtour door Amsterdam kan uw team de laatste retailontwikkelingen zelf ervaren.
Retailvisie
Na de analysefase gaan we in een aantal werksessies met elkaar aan de slag om een visie op de toekomst te vormen. De belangrijkste inzichten zetten we op een rij, we brengen prioriteiten aan en maken keuzes om de gewenste marktpositie te bepalen. We geven antwoord op een groot aantal strategische vraagstukken die essentieel zijn voor het bepalen van de stip aan de horizon. Denk aan: welke marktsegmenten willen we in de toekomst aantrekken of juist afstoten? Zien we kansen voor nieuwe verdienmodellen en inkomstenstromen? Wat zijn potentiële samenwerkingen? Samen met uw team gaan we op zoek naar antwoorden op deze en een heleboel andere vragen.
Formulestrategie
Nadat uw retailvisie is gevormd, vertalen we deze naar de formulestrategie. In een aantal werksessies bepalen we de strategische uitgangspunten voor alle formuleonderdelen (zie figuur 1). Zo geven we antwoord op vragen als: welk assortiment gaat uw retailformule voeren? Welke services & diensten gaat u aanbieden? En hoe ziet de fysieke retailomgeving eruit? Per werksessie gaan we de diepte in op één of twee formuleonderdelen. Samen maken we strategische keuzes die uw formule de komende jaren houvast en richting geven.
Groeistrategie
Nu u weet waar u naartoe wilt, gaan we bepalen hoe u daar komt. We blikken terug op de aandachtspunten uit de analysefase en kijken waar de gaten zitten tussen uw huidige situatie en de gewenste positie. Aan de hand hiervan definiëren we de doelen, volgorde en timing van de stappen die nodig zijn om uw retailvisie te realiseren.