Stadsleven vertaald in winkelconcept

In de nieuwe flagshipstore van Balenciaga in hartje New York, vind je meer dan alleen designer items. De winkel ademt het rauwe, futuristische stadsleven. Urbanisatie en de publieke omgeving diende als inspiratie voor dit retailconcept. Bij het betreden van de winkel stap je in een futuristische wereld waar de mannequins bijna niet te onderscheiden zijn van echte mensen.

18.10.2019 | ... x bekeken

© Naho Kubota
© Stefania Curto / The New York Times
© Balenciaga
© Balenciaga
© Balenciaga

Levensechte mannequins

Wie al schrikt van de witte paspoppen in de H&M, kan de nieuwe Balenciaga winkel op de hoek van Madison Avenue en 59th Street beter ontwijken. In de flagshipstore zijn paspoppen te vinden die exact lijken op de echte catwalk modellen van Balenciaga. Ze dragen zelfs hetzelfde als wat de modellen droegen tijdens de herst/wintershow van 2019. De mannequins zijn gemaakt door middel van 3D scans. Humanisering en beleving spelen hier duidelijk een rol, menselijkheid en een gevoel van beleving worden toegevoegd aan de levenloze objecten.

Customization
In deze winkel kunnen bezoekers hun oude en nieuwe Balenciaga tas customizen met bijvoorbeeld namen, initialen en geboortedata door een graffitikunstenaar. Deze vorm van personalisatie geeft extra lading aan de winkelbeleving en past bij het urban thema.

Store design
De hele winkelomgeving is geïnspireerd door de publieke omgeving, het stadsleven en de toekomst. De minimalistische winkel, met een voornamelijk glazen exterieur, wordt als het ware omhelsd door schermen waar passende, sfeervolle video’s in een loop worden afgespeeld. De stoelen die in de winkel te vinden zijn, zijn net zo bekleed als de stoelen in het openbaar vervoer en de bankjes bootsen de bankjes na die te vinden zijn in parken in New York. Een origineel metaalzilverkunstwerk van Tobias Spichtig fungeert als het middelpunt van de ruimte.

© Balenciaga
© Balenciaga
© Balenciaga
© Balenciaga