Een selfservice pickup-point

Het Finse postbedrijf Posti heeft onlangs in hartje Helsinki het ideale pickup-point geopend, genaamd Box. Box vult hiermee het gat op tussen de webshop en ‘thuis’ en biedt daarnaast complementaire services. Zo kun je er uiteraard je pakketje ophalen, maar ook je bestelde items passen en eventueel retour zenden. Online shoppers kunnen hun uitstoot met 70% verminderen door hun pakketten langs hun dagelijkse routes te retourneren.

06.02.2020 | ... x bekeken

© Riikka Kantinkoski
© Riikka Kantinkoski
© Riikka Kantinkoski
© Riikka Kantinkoski
© Riikka Kantinkoski

Bestel maar, bestel maar, bestel maar

Het aandeel van de e-commercebranche binnen de detailhandelsector was in 2019 9,6%. De verwachting is dat dit alleen nog maar zal gaan groeien. Dit betekent ook een stijging in het aantal teruggestuurde pakketjes. Wat kleding betreft sturen we in Nederland naar schatting 40% retour. Dit is voor de consument niet alleen ongemakkelijk, maar ook voor het milieu zeer belastend. Posti weet gemak en duurzaamheid in het nieuwe pickup-point op een slimme manier te combineren.

 

Complete selfservice

In Box zijn naast 600 kluisjes (in verschillende maten) ook paskamers te vinden. Er zijn verschillende zithoekjes waar je een kopje koffie of thee kunt drinken en een (un)boxing area. Bij dit ‘station’ kunnen bezoekers op hun gemak pakketjes zowel uitpakken als weer inpakken. Er zijn verschillende tools te vinden zoals scharen, tape, pennen, lege enveloppen en recyclebare dozen. Deze kunnen dan afgegeven worden bij een digitale kiosk waar de retour verwerkt wordt en de verzendkosten betaald kunnen worden. Mocht je er niet uitkomen, dan kunnen bezoekers via een videoverbinding met het klantenserviceteam van Posti praten.

 

Verschillende functies

De aankleding van Box is ontworpen door een designstudio en is opgedeeld in kleur gecodeerde ruimtes die de verschillende functies benadrukken. Aan het begin van het pand is een spotlightruimte gecreëerd waar online retailers een selectie van hun collecties kunnen tentoonstellen en in de kelder is een ruimte waar bedrijven evenementen kunnen organiseren. Op deze manier worden verschillende functies met elkaar verweven.

Dit concept is een mooi voorbeeld van zowel de trend Eco Innovation als Blended retail.

© Riikka Kantinkoski
© Riikka Kantinkoski
© Riikka Kantinkoski
© Riikka Kantinkoski
© Riikka Kantinkoski
© Riikka Kantinkoski
© Riikka Kantinkoski