Sinds de start van Excelsior Milano was het duidelijk dat het geen standaard warenhuis zou worden. Om ‘standaard’ te vermijden is retailguru Antonia Giacinti ingeschakeld. Het eerste wat ze op de schop heeft genomen is de traditionele winkelroute. Het werk van Antionia heeft geresulteerd in een innovatieve formule waardoor de fashionafdelingen (verdieping 1, 2, 3 en 4!) zijn ingedeeld op ‘round the clock dressing’, looks en style in plaats van ‘merk’.
Hoewel de 7 verdiepingen van Excelsior Milano elk een eigen invulling hebben (fashion, food, lifestyle, high-tech tafelwaar of accessoires), worden ze met elkaar verbonden door videowalls. De inspiratieclips die op de videowalls getoond worden nemen shoppers mee in de wereld van fashion, high-tech en fine foods. Met de indeling van het warenhuis heeft Excelsior Milano ook aan verschillende type shoppers gedacht. Zo is er voor foodies in het souterrain een ‘Excelsior Food Milano’ foodmarkt en bar te vinden waar ze verrast worden met een rijk assortiment van top-kwaliteit. En vinden ze in de exclusieve wijnkelder de beste wijnen. Op de begane grond en tussenverdieping kunnen shoppers rondneuzen in de new generation bar, parfumgalerie, Tiffany shop-in-shop, luxe Ladurée, patisserie- en cakewinkel, beauty-, boeken- , gadgets- of technologie-hoek. En op de bovenste vier verdiepingen vallen fashionliefhebbers met hun neus in de boter.