H&M

Lokaal, duurzaam & servicegericht

H&M is bezig met de test van een nieuw hyperlokaal concept in de hippe wijk Mitte in Berlijn. In deze conceptstore ‘Mitte Garten’, waar het bekende rode logo totaal ontbreekt, wil de modegigant een shopervaring bieden die nauw aansluit bij de behoeftes en levensstijl van de inwoners van de stad. Ook ligt de focus op duurzaamheid en service. Je kunt er naast nieuwe en tweedehandskleding ook vegan cosmetica kopen, en zelfs yogalessen volgen of even een drankje doen.

12.11.2019 | 295 x bekeken

Verbinding met lokale shopper

Mitte Garten is met zo’n 300 m2 een van de kleinste winkels van H&M. Waar een normale vestiging van H&M rond de 7.000 items verkoopt, bevat de Mitte Garten winkel een selectief aanbod van 300 items. Deze zijn met zorg geselecteerd uit de H&M damescollectie, naar de stijl van de lokale shoppers. Het assortiment is aangevuld met items van lokale kledingmerken. Met dit winkelconcept wil de Zweedse fast fashion retailer de verbinding aangaan met de lokale doelgroep door een relevant en persoonlijk aanbod te bieden.

Duurzaam karakter

In de binnentuin vinden elke vrijdag yogasessies plaats, en worden regelmatige lezingen en andere evenementen gehouden. De vegawereld in Berlijn is booming. Daar speelt H&M in Mitte Garten perfect op in door zowel in de winkel vegan cosmetica en parfum te verkopen en een vegetarisch café aan de winkel toe te voegen: Daluma.

Iconische kledingstukken huren
De kelder van de winkel is omgebouwd tot een showroom waar nieuwe en oudere iconische collecties te vinden zijn. H&M geeft klanten de mogelijkheid deze kleding te kunnen huren voor 48 uur, gratis of tegen een was- of stoombeurt, mocht dat nodig zijn. H&M is zelfs aan het onderzoeken of meerdere klanten samen één item kunnen kopen, bijvoorbeeld samen met een vriendin. Dit sluit goed aan bij de huidige deeleconomie.