Een duurzaam alternatief

H&M heeft een flagship store geopend in Amsterdam. Hiermee wil het merk een nieuwe klant aanspreken, die onder andere is geïnteresseerd in een duurzamer alternatief. Voor H&M is het belangrijk dat duurzame kleding voor iedereen beschikbaar is. Het merk wil klanten inspireren om op een andere manier naar kleding te kijken. Dit brengt H&M in de praktijk door verschillende circulaire services aan te bieden.  

01.12.2021 | 3150 x bekeken

© H&M
© H&M

Services verlengen het leven van kleding

Om in te spelen op duurzaamheid kun je niet alleen duurzame kleding kopen, maar is het ook mogelijk om je kleding te laten repareren in de repair en remake omgeving. Hier wordt oude kleding gemaakt of vermaakt. Daarnaast is er sprake van een verhuurservice, waar je kleding uit oude en nieuwe collecties kunt huren. Door deze services krijgt de kleding een tweede leven. De duurzaamheidsstrategie komt verder tot uitvoering met de smart recycle bins. Hiermee laat H&M zien dat gebruikte kleding ook nog waarde heeft als materiaal. Door de winkel heen staan verspreid bakken voor de kledinginzameling samen met digitale schermen. Voor elke kilo die aan kleding wordt ingeleverd, doneert H&M een euro aan een goed doel.

Naast de duurzame kleding wordt er ook gefocust op het bieden van klantenservice en klantbeleving, welke je online niet kan krijgen. De Budbee-lockers in de kelder van de winkel zijn hier een voorbeeld van. Hier kun je bestellingen ophalen of retourneren zonder dat je in de rij hoeft te staan. Met het nieuwe winkelconcept speelt H&M in op de lokale markt. Er zijn lokale externe merken opgenomen in het assortiment, zoals Shop Ateljé, bekend van telefoonkettingen en laptophoezen, en Atelier des Femmes, die scrunchies en haarbanden maakt. Ook heb je de mogelijkheid om je kleding te personaliseren met prints van Amsterdamse artiesten, talenten en musea.

© H&M
© H&M
© H&M
© H&M