Van verkoopruimtes naar ‘experience playgrounds’

De Britse warenhuisketen John Lewis heeft in Southampton een conceptstore geopend waarbij de verkoopruimte is vervangen door ‘experience playgrounds’. De winkel brengt voor het eerst diensten van supermarktketen Waitrose en John Lewis samen onder één dak. Het doel van de conceptstore is om klanten toegang te bieden tot allerlei verschillende expertises op zoveel mogelijk gebieden van het leven, op een manier die hen inspireert.

22.11.2019 | ... x bekeken

© JL
© JL
© JL
© JL
© JL

Hoe specialisten de klantervaring versterken

De verschillende ‘experience playgrounds’
Eén van de ‘experience playgrounds’ is ingericht voor Waitrose. Hier leren klanten van een specialist hoe ze kunnen koken volgens de pan-Aziatische keuken, of leren ze de beste pasta te maken. Naast het volgen van kooklessen bij de kookschool van Waitrose kunnen klanten ervoor kiezen om advies in te winnen van verschillende specialisten. Zo stellen ze met een stylist een nieuwe garderobe samen in de stijlstudio, leren van een gadgetexpert hoe ze de perfecte foto maken of samen met een interieurstylist kijken wat de mogelijkheden zijn bij een nieuwe keuken in The World of Design. Daarnaast zijn er ‘stay and play’-ruimtes waar klanten de mogelijkheid hebben om met make-up of gadgets te experimenteren. Klanten kunnen ook een kijkje nemen in de boerderijwinkel of de ontspanning opzoeken in het café op het dak.

Workshops
Daarnaast zijn er verschillende pop-up workshops aanwezig, variërend van barista- en fotografiecursussen tot het maken van kransen en moderne kalligrafie. Tijdens de kerstperiode leren klanten om feestelijke traktaties te maken en krijgen ze advies over het stylen van een kerstboom en het vinden van de perfecte feestoutfit.

Hulp in het keuzeproces
John Lewis weet dat de zoektocht naar een nieuw gadget- of cosmeticaproduct een ontmoedigende ervaring kan zijn; klanten krijgen zo veel keuze dat dat kan leiden tot keuzestress. De conceptstore is erop gericht om klanten door dit proces heen te navigeren.

© JL
© JL
© JL
© JL
© JL