Zoet succes

Dat mensen een carrièreswitch maken hoor je wel vaker. Maar dat een doorgewinterde econoom een dropwinkel opent hoor je niet elke dag. Toch is dat wat Ilse Böge in 1997 heeft gedaan. Wat begon als experiment is uitgegroeid tot een groot ‘smaakvol’ succes. In haar nostalgische maar toch ook moderne winkel in Berlijn verkoopt Ilse op dit moment zo’n 340 soorten drop. En ze is nog lang niet klaar met kinderen en volwassenen te verrassen met haar bijzondere en steeds groter wordende assortiment!

23.11.2015 | 2045 x bekeken

Grenzeloze drop

Voor de Duitse Ilse is de liefde voor drop ontstaan in haar jeugd. Opmerkelijk, want drop kennen ze in Duitsland niet. Omdat Ilse in de buurt van de Nederlandse grens is opgegroeid kwam ze op jonge leeftijd al in aanraking met deze bijzondere vorm van snoep. Hoewel ze later naar Berlijn verhuisde, sleet de liefde voor drop niet. Sterker nog, het gemis werd zo groot dat Ilse iets met dit handgemaakte snoepgoed wilde doen. Hoewel Ilse de verkoop van haar handgemaakte snoep in eerste instantie testte in haar omgeving, groeide het al snel uit tot haar eerste winkel in een opslagruimte in Kreuzberg. Het opzetten van Kadó Lakritzfachgeschäft heeft ze niet alleen gedaan. Zo werkte Ilse samen met ontwerper Dirk Soboll. Samen bedachten ze zo’n 60 verschillende soorten drop. In tien jaar tijd is dit uitgegroeid tot ruim 340 variaties.

De variatie van smaken (bijvoorbeeld pittig, zoet, zout of met chocolade) zijn bijzonder. Door het succes werd uitbreiden onvermijdelijk. Voor de trouwe achterban wilde Ilse graag in de buurt van het oude pand blijven. En dit is gelukt, een paar panden verderop kwam dé perfecte plek vrij. In de nieuwe winkel speelt drop uiteraard de hoofdrol. Omdat het assortiment in glazen vitrines en op houten planken gepresenteerd wordt voelt de winkel zowel nostalgisch als modern. Precies de mix die Ilse graag wil uitstralen. En waarvoor klanten telkens weer naar haar winkel komen.