Vaderlandse iconen in de schijnwerpers

Na Utrecht heeft nu ook Amsterdam eigen LEGO-winkel. De flagshipstore zet de Nederlandse cultuur, iconen en innovaties op een passende manier in de schijnwerpers. Met technologische snufjes zijn verschillende elementen in de winkel interactief gemaakt en hebben klanten de mogelijkheid iets van zichzelf toe te voegen aan de bekende LEGO-producten.

19.12.2019 | 211 x bekeken

Cultureel erfgoed

De Amsterdamse grachten, Hollandse molens, de bakfiets en de Munteltoren, je vindt ze allemaal in de nieuwe LEGO-winkel in de Kalverstraat. Gemaakt van, jawel, duizenden LEGO-steentjes. De winkel brengt een ode aan onze Nederlandse cultuur, door onze culturele pareltjes te vertalen naar gigantische LEGO-bouwwerken. In de etalage is een enorme molen gebouwd van maar liefst 885.757 legostenen met een hoogte van 3,35 meter, voorzien van verlichting en draaiende wieken. Ook onze vaderlandse uitvindingen, zoals het cassettebandje, de microscoop en het kunstmatige hart, hebben een plekje gekregen.

Kunst
Ook zijn kunstwerken van onze Hollandse meesters te bewonderen, geheel gemaakt van LEGO. Werken als het Meisje met de parel, en portretten van Vermeer, Van Gogh en Rembrandt sieren de muren. Ook de typische trappen van Escher zijn er te vinden en verbinden de klanten met de eerste verdieping.

Technologie
Naast alle bezienswaardigheden kunnen klanten hun eigen foto maken in de zogenaamde ‘Mosaic Maker’ en deze laten transformeren tot een LEGO-portret. Dit is niet de enige personalisatietool, er kunnen ook eigen LEGO-poppetjes ontworpen worden. Om het Nederlandse karakter helemaal door te vertalen, is de winkel is ook voorzien van dynamische verlichting. Deze bootst, in-store, het typisch Nederlandse weer na. Tot slot zijn er grote schermen te vinden in de winkel, die de LEGO-dozen middels augmented reality tot leven brengen.

Deze LEGO-winkel is een mooi voorbeeld van hoe de trends Remarkable Retail en Make it for me samen komen in een retailconcept.