Autoshoppen in de P.C.

Met het openen van een onconventionele winkel in de P.C. Hooftstraat zette Tesla de autowereld in 2013 op zijn kop. Het door Tesla zelf ontwikkelde innovatieve maar zeker ook unieke retailconcept richt zich op internationaal shoppubliek. Een opvallende keuze als je bedenkt dat het aanschaffen van een auto niet tussen het kledingshoppen door gedaan wordt. Toch is deze showroom van Tesla succesvol door de enorme zichtbaarheid, grote hoeveelheid traffic in de P.C. en de laagdrempelige wijze waarmee ze Nederland kennis laten maken met elektrisch rijden.

02.12.2015 | 3277 x bekeken

Onconventionele autowinkel

De techniek is anders, de auto’s zijn anders, dit vraagt om een compleet nieuwe winkelbenadering moet Tesla gedacht hebben. Hoewel de meeste automerken kiezen voor locaties naast drukke (snel)wegen, kiest Tesla voor een plekje midden in een prestigieus winkelgebied. Net als de locatiekeuze is ook de winkel/showroom niet traditioneel te noemen. In de winkel vind je bijvoorbeeld slechts enkele showmodellen. Toch worden deze voor een ander doel gebruikt dan je zou denken, het store design maakt testritten namelijk onmogelijk. Wil je toch een proefritje maken, dan kan je bij één van de servicepoints (verspreidt over het hele land) terecht.

De modellen, ook wel bodies genoemd, dienen alleen ter inspiratie voor het ontwerpen van een eigen Tesla. Met behulp van interactieve displays en een design studio kunnen bezoekers in de showroom (of via hun eigen device thuis) een Tesla geheel naar eigen smaak vormgeven. En ben je blij met je eigen vormgegeven Tesla? Dan bestel je deze toch gewoon online… Als we Tesla mogen geloven is traditionele verkoop vanaf nu verleden tijd.