Een van de grootste uitdagingen waar retailers in de anderhalve-meter-samenleving mee te dealen hebben, is om in contact te blijven met de klant. Daar waar eerder de focus lag op memorabele winkelervaringen, wordt dit knap lastig in de huidige retailrealiteit. Steeds meer retailers ontwikkelen daarom een unieke klantervaring in de online journey. Welkom in het tijdperk van next level klantenbinding.
Lees verderOver het verloop, de duur en impact van de coronacrisis op de retail liggen de meningen nogal uiteen. Hoe lang het ook mag gaan duren, iedere dag dat er te weinig omzet wordt gehaald is er één teveel. Het maandenlange verlies dat veel retailers al hebben geleden, hakt er flink in. Snel uit de retail survive modus komen om structureel het verschil te kunnen maken met jouw retailformule is het devies.
Lees verderHet coronavirus heeft veel trends in een stroomversnelling gebracht. Het cruciale tipping point wanneer trends de massa bereiken is in een razendtempo naar voren geschoven. In dit artikel een selectie van vijf trends die als gevolg van de COVID-19 uitbraak nóg belangrijker zijn geworden.
Lees verderDoor de Coronacrisis is het verslechteren van de economische situatie in een stroomversnelling gekomen. De vraag is nu: hoe overleef je als retailer deze recessie? 4 tips om je voor te bereiden.
Lees verderAlerte retailers onderschatten de impact die COVID-19 heeft op consumentengedrag niet. Zij verdiepen zich in hoe de klant zich nu en in de toekomst zal gaan gedragen en halen hier hun voordeel uit. Zo zijn er vier krachten die bepalend zijn voor het gedrag van klanten. Retailers die hier goed op in spelen, weten sterker uit de crisis te komen.
Lees verderIn het Emerce Webinar ‘Het Nieuwe Normaal’ sprak onze strategy director Lori van Waes met Dr. Rik Riezebos, oprichter van EURIB, over retailen in de anderhalve-meter-economie en de Nieuwe Normaal consument. Een samenvatting met de belangrijkste take-outs.
Lees verderWinkelen zal er voorlopig anders uit gaan zien. Langzaamaan wordt de anderhalvemetersamenleving realiteit. Waar veel retailers de afgelopen weken hard hun best hebben gedaan om met noodoplossingen te komen, wordt het nu tijd om naar meer houdbare varianten te kijken om te voldoen aan de nieuwe richtlijnen.
Lees verderDe economie staat op losse schroeven. Iedere week lijkt de wereld er anders uit te zien. Het gaat meer dan ooit om ondernemerschap en het tonen van lef. Maar wat winnaars en verliezers écht van elkaar onderscheidt, is de rol die ze tijdens deze crisis vervullen voor de klant. Daarbij gaat het niet om simpelweg producten aan de man brengen, maar om de vraag ‘wat los jij op voor je klant’. In crisistijd komt alles onder een vergrootglas te liggen. Een oproep aan alle retailers om met dit vergrootglas eens naar je eigen formule te kijken.
Lees verderOmzetten lopen drastisch terug als gevolg van winkelsluitingen en de extreme daling van het aantal passanten in de winkelstraten. Retailers worden gedwongen out-of-the-box te denken doordat consumenten veelal binnenshuis blijven (gelukkig). Hoe kun je in deze tijden dan toch je klant met succes bereiken?
Lees verder‘We leven in een bizarre tijd.’ Dit is een zin die zowel in de media als onderling vaak gebruikt wordt. En ja, dat is het zeker. Maar er gebeurt ook veel moois. Er zijn verschillende retailers en merken die zich van hun beste kant laten zien. En dat is zeker iets waar we in tijden van crisis behoefte aan hebben. Dit is een tijd waarop we later terugkijken en ons herinneren wie de retailhelden waren van 2020.
Lees verderHet coronavirus heeft een grote invloed op ons dagelijks leven. We werken thuis en mogen in principe alleen voor boodschappen de deur uit. Ook leven we in onzekerheid, we weten niet hoe lang deze periode nog gaat duren en slaan dus massaal toiletpapier en houdbaar voedsel in. Winkelstraten zijn leeg en ook de horeca moet het zwaar ontgelden. Het consumentengedrag is in korte tijd radicaal veranderd. Retailers spelen met de vraag wat dit voor hen betekent, zodat zij niet alleen tijdens maar ook na de coronacrisis kunnen inspelen op het veranderend koopgedrag.
Lees verderRuim zeven miljoen Nederlanders zaten aan de buis gekluisterd toen premier Mark Rutte in zijn tien minuten durende speech op 16 maart een oproep deed tot saamhorigheid in Nederland. Mensen en bedrijven verenigen zich nu massaal om te komen tot snelle en efficiënte oplossingen voor de urgente problemen die zich op dit moment voordoen. Zo ook het platform ‘NL Mobiliseert’, dat thuiszittend personeel verbindt met hulpbehoevende bedrijven…
Lees verderHet coronavirus heeft grote gevolgen, ook voor de retailbranche. Het virus heeft het verslechteren van de economische situatie in een stroomversnelling gebracht. Retailers staan voor een enorme uitdaging. De vraag is hoe zij deze het best het hoofd kunnen bieden. Adviesbureau McKinsey heeft onderzocht wat nu maakt dat de ene retailer sterker uit de strijd komt, terwijl anderen genadeloos omvallen…
Lees verder