Inspirerende 40: Retaileditie

Van verkoop
naar verbinding

Een onderzoek naar wat klanten inspirerend vinden in retail,
welke retailers inspireren en hoe zij dat doen.

DOWNLOAD PUBLICATIE

15-10-2019

|

Kristie Habraken

|

Investigator

Winnaars onder retailers in huishoudelijke artikelen.
Maar ook een paar verliezers.

De huishoudelijke artikelen branche wordt door de consument over het algemeen als inspirerend beoordeeld. Binnen de branche zijn er echter grote verschillen. Dille & Kamille, Flying Tiger en bol.com weten beduidend beter te scoren dan retailers als Big Bazar, Blokker en HEMA.

Bekijk artikel

07-10-2019

|

Kristie Habraken

|

Investigator

De modebranche laat kansen liggen

De modebranche scoort vergeleken met andere sectoren verrassend laag op inspiratie, alleen de supermarktbranche doet het nog slechter. Dat is opvallend aangezien mode een segment is dat zich juist goed leent voor het bieden van inspiratie. Hunkemöller is de uitzondering op die regel. Ze laten de harten van hun klanten sneller kloppen. Hoe kan het dat de Nederlandse lingerieketen het wint van de grote modeketens?

Bekijk artikel

01-10-2019

|

Kristie Habraken

|

Investigator

Woonretailers maken fans van hun klanten

De woonbranche staat op de tweede plek in de inspiratieranking van alle sectoren. Woonretailers volgen daarmee de drogisterij-, cosmetica- en parfumeriebranche op, die de eerste plek weet te bemachtigen. De woonbranche inspireert, vergeleken met andere sectoren, vooral met hun identiteit. Ze laten volgens de consument het best zien waar ze voor staan en wat er achter de schermen gebeurt. Binnen de branche zijn er forse verschillen tussen de individuele retailers. Echte merkbouwers staan lijnrecht tegenover traditionele retailers.

Bekijk artikel

24-09-2019

|

Kristie Habraken

|

Investigator

De elektronicabranche heeft een nieuwe gevestigde orde

De elektronicabranche weet de consument te inspireren. Opvallend is dat traditionele elektronicaspelers het sterk laten afweten ten opzichte van spelers als Apple, Coolblue en bol.com. Op alle pijlers van inspiratie scoren deze partijen beduidend hoger dan elektronicaretailers als BCC, MediaMarkt en Expert. Er is een nieuwe gevestigde orde.

Bekijk artikel

17-09-2019

|

Kristie Habraken

|

Investigator

De drogisterij-, cosmetica- en parfumeriebranche is de meest inspirerende sector

Geen enkele sector weet zo goed te inspireren met het aanbod en assortiment, de winkelinrichting én de winkelervaring als de drogisterij-, cosmetica- en parfumeriebranche. Rituals heeft de transitie weten te maken van verkoop naar verbinding en is de meest inspirerende van deze sector.

Bekijk artikel

10-09-2019

|

Kristie Habraken

|

Investigator

Op het gebied van inspiratie valt er nog veel te winnen voor de meeste supermarkten

Het aanbod en assortiment dat supermarkten bieden wordt als allesbehalve inspirerend beschouwd. Ook op identiteit en winkelervaring scoort de branche het slechtst van alle branches. Gelukkig zijn er een paar uitzonderingen: Jumbo, Albert Heijn en PLUS hebben een plek verdiend tussen de 40 meest inspirerende retailers.

Bekijk artikel

02-09-2019

|

Kristie Habraken

|

Investigator

Hoe inspirerend is jouw retailsector?

Afgelopen voorjaar kwam het onderzoek van de Inspirerende 40: Retaileditie uit. Daarin wordt onthuld welke retailers de consument inspireren en hoe zij dat doen. Naast de individuele score van retailers zijn ook de scores van sectoren in kaart gebracht. Zo weten we welke sector de consument het meest weet te inspireren. Maar ook welke sector de consumenten helemaal niet weet te raken.

Bekijk artikel

25-06-2019

|

Kristie Habraken

|

Investigator

Inspiratiecase: Bever inspireert Nederland om naar buiten te gaan

Met een vijfde plaats in de Inspirerende 40: Retaileditie mag gezegd worden dat het Bever is gelukt om Nederland te inspireren. De van oudsher outdoorspecialist heeft zich getransformeerd naar een buitenwinkel voor alle buitenliefhebbers, waarbij Bever de missie heeft om mensen te inspireren om vaker naar buiten te gaan. Met de campagne ‘Niemand is een binnenmens’ wil Bever de consument hiertoe aanzetten en hem/haar vervolgens helpen aan de juiste producten.

Bekijk artikel

19-06-2019

|

Kristie Habraken

|

Investigator

Een sterk retailmerk zorgt voor inspiratie

Een sterk merk achter de retailformule wordt steeds belangrijker om als retailer inspirerend te kunnen zijn. Uit de Inspirerende 40: Retaileditie blijkt dat er vijf pijlers zijn die maken dat consumenten een retailer als inspirerend beschouwen. De identiteit van de organisatie is er daar een van. Consumenten noemen authenticiteit, innovativiteit en betrouwbaarheid van een retailorganisatie als essentiële voorwaarden voor inspiratie.

Bekijk artikel

11-06-2019

|

Kristie Habraken

|

Investigator

De 5 pijlers van retailinspiratie volgens de consument

Om te bepalen welke retailers het meest weten te inspireren, zijn er in het onderzoek van de Inspirerende 40: Retaileditie een aantal vragen voorgelegd aan de consument. Wanneer raken consumenten geïnspireerd door een retailer en welke aspecten binnen de retailformule zorgen ervoor dat de consument een retailer in het hart sluit?

Bekijk artikel

Andere onderwerpen

16 artikelen

Inspirerende 40: Retaileditie

Lees verder

7 artikelen

Postchannel

Lees verder