De warenhuizen van Nederland eindigen op een zevende plaats als het gaat om inspiratie. Wat betreft identiteit laat de sector het helemaal afweten. Er is veel gesproken over traditionele warenhuizen; ze zijn meerdere keren de dinosaurussen van de twintigste eeuw genoemd en al regelmatig doodverklaard. De Bijenkorf, een warenhuis van meer dan honderd jaar oud, weet de Nederlandse consument tóch te inspireren. In de transitie van verkoop naar verbinding liggen er voor het warenhuis enorm veel kansen.
Lees verderDe schoenenbranche weet consumenten weinig te inspireren en eindigt op de achtste plaats in de Inspirerende 40: Retaileditie. Alleen op de pijler ‘winkelervaring’ scoren schoenenretailers redelijk. Maar op de belangrijkste pijler, het aanbod & assortiment, scoren ze ronduit laag. Dat de schoenenbranche zo weinig weet te inspireren, is op zich geen echte verrassing, de branche heeft het de afgelopen jaren zwaar gehad en veel spelers zijn van het toneel verdwenen. Om in de toekomst te kunnen blijven bestaan, is een transitie nodig van distributiedenken naar domeindenken.
Lees verderDe sportbranche behoort tot de middenmoot als het gaat om het bieden van inspiratie. Deze branche weet voor zijn klanten op de pijlers winkelinrichting, winkelervaring en identiteit zo’n inspirerende winkelomgeving te creëren, dat zij daardoor bereid zijn achter de laptop vandaan te komen. Voor een branche waar consumenten hun aankoop het liefst online doen is dat een indrukwekkende prestatie.
Lees verderConsumenten vinden de doe-het-zelfbranche inspirerend. De branche eindigt op de derde plaats in de inspiratieranking van alle sectoren. Er is dan ook volop innovatie binnen de branche. Er wordt continu gekeken naar hoe de klant het best bediend kan worden. Toch is er ook ruimte voor verbetering: de winkelervaring bij DHZ-retailers is nog altijd té ratio-gedreven. Consumenten vinden de winkelervaring dan ook allesbehalve inspirerend.
Lees verderDe huishoudelijke artikelen branche wordt door de consument over het algemeen als inspirerend beoordeeld. Binnen de branche zijn er echter grote verschillen. Dille & Kamille, Flying Tiger en bol.com weten beduidend beter te scoren dan retailers als Big Bazar, Blokker en HEMA.
Lees verderDe modebranche scoort vergeleken met andere sectoren verrassend laag op inspiratie, alleen de supermarktbranche doet het nog slechter. Dat is opvallend aangezien mode een segment is dat zich juist goed leent voor het bieden van inspiratie. Hunkemöller is de uitzondering op die regel. Ze laten de harten van hun klanten sneller kloppen. Hoe kan het dat de Nederlandse lingerieketen het wint van de grote modeketens?
Lees verderDe woonbranche staat op de tweede plek in de inspiratieranking van alle sectoren. Woonretailers volgen daarmee de drogisterij-, cosmetica- en parfumeriebranche op, die de eerste plek weet te bemachtigen. De woonbranche inspireert, vergeleken met andere sectoren, vooral met hun identiteit. Ze laten volgens de consument het best zien waar ze voor staan en wat er achter de schermen gebeurt. Binnen de branche zijn er forse verschillen tussen de individuele retailers. Echte merkbouwers staan lijnrecht tegenover traditionele retailers.
Lees verderDe elektronicabranche weet de consument te inspireren. Opvallend is dat traditionele elektronicaspelers het sterk laten afweten ten opzichte van spelers als Apple, Coolblue en bol.com. Op alle pijlers van inspiratie scoren deze partijen beduidend hoger dan elektronicaretailers als BCC, MediaMarkt en Expert. Er is een nieuwe gevestigde orde.
Lees verderGeen enkele sector weet zo goed te inspireren met het aanbod en assortiment, de winkelinrichting én de winkelervaring als de drogisterij-, cosmetica- en parfumeriebranche. Rituals heeft de transitie weten te maken van verkoop naar verbinding en is de meest inspirerende van deze sector.
Lees verderHet aanbod en assortiment dat supermarkten bieden wordt als allesbehalve inspirerend beschouwd. Ook op identiteit en winkelervaring scoort de branche het slechtst van alle branches. Gelukkig zijn er een paar uitzonderingen: Jumbo, Albert Heijn en PLUS hebben een plek verdiend tussen de 40 meest inspirerende retailers.
Lees verderAfgelopen voorjaar kwam het onderzoek van de Inspirerende 40: Retaileditie uit. Daarin wordt onthuld welke retailers de consument inspireren en hoe zij dat doen. Naast de individuele score van retailers zijn ook de scores van sectoren in kaart gebracht. Zo weten we welke sector de consument het meest weet te inspireren. Maar ook welke sector de consumenten helemaal niet weet te raken.
Lees verderMet een vijfde plaats in de Inspirerende 40: Retaileditie mag gezegd worden dat het Bever is gelukt om Nederland te inspireren. De van oudsher outdoorspecialist heeft zich getransformeerd naar een buitenwinkel voor alle buitenliefhebbers, waarbij Bever de missie heeft om mensen te inspireren om vaker naar buiten te gaan. Met de campagne ‘Niemand is een binnenmens’ wil Bever de consument hiertoe aanzetten en hem/haar vervolgens helpen aan de juiste producten.
Lees verderEen sterk merk achter de retailformule wordt steeds belangrijker om als retailer inspirerend te kunnen zijn. Uit de Inspirerende 40: Retaileditie blijkt dat er vijf pijlers zijn die maken dat consumenten een retailer als inspirerend beschouwen. De identiteit van de organisatie is er daar een van. Consumenten noemen authenticiteit, innovativiteit en betrouwbaarheid van een retailorganisatie als essentiële voorwaarden voor inspiratie.
Lees verderOm te bepalen welke retailers het meest weten te inspireren, zijn er in het onderzoek van de Inspirerende 40: Retaileditie een aantal vragen voorgelegd aan de consument. Wanneer raken consumenten geïnspireerd door een retailer en welke aspecten binnen de retailformule zorgen ervoor dat de consument een retailer in het hart sluit?
Lees verderOm als retailer de consument te blijven inspireren, zijn er soms aanpassingen nodig in de formule. Eén van de retailers die dit als geen ander heeft begrepen is Hunkemöller. Naast de groeiende omzetcijfers is er opnieuw bewijs dat de nieuwe strategie zijn vruchten heeft afgeworpen. De fashionretailer staat op de negende plek in de lijst van de 40 meest inspirerende retailers.
Lees verderDe sombere berichten over retailers die het hoofd niet boven water weten te houden, zijn aan de orde van de dag. Aan de andere kant schrijven dezelfde media over retailers die succes op succes boeken. Het contrast tussen winnaars en verliezers in retail is groter dan ooit. Wat maakt het verschil tussen retailsucces en retailfalen? ‘Inspiratie’ is hierop het antwoord.
Lees verderDe Nederlandse consument heeft gesproken: retail mag meer inspireren. Dat blijkt uit de Inspirerende 40: Retaileditie. Ook al presenteert het onderzoek de lijst van de 40 meest inspirerende retailers, toch blijkt het voor de Nederlandse retail lastig om echt te inspireren. Het aantal retailers dat volgens de consument als inspirerend bestempeld wordt, is buitengewoon klein.
Lees verderDe meest inspirerende retailers spelen een relevante rol in het leven van de klant. Dat maakt volgens de Inspirerende 40: Retaileditie het verschil in inspiratie. Het onderzoek naar de meest inspirerende retailers laat zien dat zij die zich puur focussen op het bieden van de laagste prijs ronduit slecht scoren. De meest inspirerende retailers kijken voorbij de transactie. Door de totale formule niet alleen in te richten op de aantrekkelijke verkoop, maar bovenal op het bieden van oplossingen in het leven van mensen.
Lees verderIKEA is de onbetwiste winnaar van de Inspirerende 40: Retaileditie, maar ook in de reguliere editie van de Inspirerende 40 wordt de Zweedse woonwinkel door consumenten tot de meest inspirerende organisatie verkozen. IKEA zorgt er al 75 jaar voor dat iedereen zijn of haar huis kan inrichten volgens de laatste trends én voor een lage prijs. Het knappe is, dat zij dat op zo’n manier weten te doen dat het consumenten inspireert.
Lees verderIKEA is de meest inspirerende retailer van Nederland. Dat blijkt uit het onderzoek dat Crossmarks in samenwerking met Synergie heeft uitgevoerd. Het onderzoek legt bloot wat klanten inspirerend vinden in retail, welke retailers inspireren en hoe zij dat doen. De Zweedse meubelgigant steekt met kop en schouders boven de rest uit en weet de klant in alle aspecten te verrassen. Rituals en Dille & Kamille weten een knappe tweede en derde plaats te bemachtigen. ICI Paris XL en Bever eindigen in de top 5.
Lees verder