Bever op de vijfde plaats in
de Inspirerende 40: Retaileditie

25.06. 2019 | 497 x bekeken

Kristie Habraken

Investigator

Bever inspireert Nederland om naar buiten te gaan

Bever is de meest inspirerende retailer binnen de sportbranche. Bever heeft de afgelopen jaren een grote transformatie doorgemaakt. Van specialist in het outdoorsegment is de retailer opgeschoven naar een veel bredere doelgroep. Met de campagne ‘Niemand is een binnenmens’ spreekt Bever iedereen aan om vaker naar buiten te gaan. De retailer laat zien dat het goed in de gaten heeft wat er in de markt gebeurt en probeert hier snel op te anticiperen. En dat Bever daarin is geslaagd is een understatement. Met een vijfde plaats in de Inspirerende 40: Retaileditie mag gezegd worden dat het Bever is gelukt om Nederland te inspireren.

Van outdoorspecialist naar de buitenwinkel voor iedereen
Dat Bever zo hoog is geëindigd in de Inspirerende 40: Retaileditie is geen grote verrassing. De retailer heeft de omzet in de afgelopen jaren steeds met tien tot vijftien procent zien groeien. In 2013 was de omzet 62 miljoen euro, in 2018 was die tussen de 103 en 120 miljoen euro. Deze groei vertaalt zich in hoge scores op de pijlers van inspiratie. Hierin is de afgelopen jaren dan ook veel geïnvesteerd. Via inzet van tv, radio en online marketing voor de campagne ‘Niemand is een binnenmens’ is de naamsbekendheid inmiddels tussen de zeventig en tachtig procent. Met deze campagne heeft Bever een duidelijke kentering gemaakt. Van specialistisch outdoormerk naar een buitenwinkel voor alle buitenliefhebbers. Bever speelt hiermee in op de trend waarbij outdoor steeds meer verweven raakt in ons dagelijks leven. Zo wordt de retailer ook relevant voor de fietstocht naar het werk of langs de lijn bij het sportveld. Een gewaagde keuze voor een retailer die een sterke positie heeft op specialistische expertise en zich lange tijd heeft gefocust op fanatieke buitenmensen. Toch lijkt het te werken. Bever weet juist te profiteren van de sterke positie als outdoorexpert en hiermee een grotere doelgroep aan te spreken.

Focus op de klant
Bever wordt erg gewaardeerd om de vindbaarheid van het assortiment. Hier heeft de retailer dan ook op ingezet. De feedback van de klant is gebruikt om de omgang met het assortiment te verbeteren. Bever ontdekte dat het voor klanten onduidelijk was welke producten in welke winkels te vinden waren. Klanten bekeken producten online en kwamen er vervolgens in de winkel pas achter dat deze producten daar niet te koop waren. Om dat op te lossen heeft Bever speciale winkels geopend met een specifiek assortiment. Zo zijn er wintersport Basecamps waar alles te vinden is voor de wintersporter en Basecamping Stores met een uitgebreid assortiment voor de echte kampeerfanaat. Hierdoor kan Bever de klant garanderen dat als je deze winkels bezoekt, je alle producten kunt vinden binnen die categorie. Dat Bever de mening van de klant zo leidend laat zijn voor operationele keuzes, is in retail uniek. De klant centraal zetten wordt door retailers vaker geroepen, maar hier ook echt keuzes op durven te maken, is vaak nog een brug te ver.

Bever heeft als missie om mensen te inspireren om meer naar buiten te gaan. Dat inspiratie bieden zo’n duidelijk doel is binnen de organisatie is overal terug te zien. De pakkende commercials met medewerkers in de hoofdrol, winkels met experience zones, talloze workshops en in Den Haag zelfs een heuse ijsklimwand, zijn er allemaal op gericht om mensen in beweging te laten komen. De Inspirerende 40: Retaileditie laat zien dat Bever daarin is geslaagd.

Key insights
• Bever inspireert de consument op alle vijf pijlers van inspiratie
• Consumenten waarderen Bever met name vanwege het assortiment
• Bever staat in de top 10 als het gaat om de NPS-score
• Bever behoort tot een van de elf retailers die weten te inspireren met hun identiteit

Lees dit artikel als een PDF Download Artikel

Inspirerende 40: Retaileditie?
De Inspirerende 40: Retaileditie is een onderzoek uitgevoerd door Crossmarks en Synergie. Het onderzoek legt bloot wat klanten inspirerend vinden in retail, welke retailers inspireren en hoe zij dat doen. Het levert een bijdrage aan het doorgronden van de retailwereld zoals we die vandaag kennen. De inzichten uit het onderzoek zijn bedoeld om retailers te inspireren om hun klanten te inspireren. Zo werken we samen aan een duurzame, rendabele en vooral inspirerende toekomst van retail.

Benieuwd naar de inspiratiecases van IKEA en Hunkemöller en hoe zij een plek in de top 10 van meest inspirerende retailers wisten te bemachtigen? Download dan de publicatie van de Inspirerende 40: Retaileditie hier.

download publicatie