Het aanbod van schoenenretailers is allesbehalve inspirerend

6.11. 2019 | 897 x bekeken

Kristie Habraken

Investigator

De klant vindt het aanbod van schoenenretailers allesbehalve inspirerend

De schoenenbranche weet consumenten weinig te inspireren en eindigt op de achtste plaats in de Inspirerende 40: Retaileditie. Alleen op de pijler ‘winkelervaring’ scoren schoenenretailers redelijk. Maar op de belangrijkste pijler, het aanbod & assortiment, scoren ze ronduit laag. Dat de schoenenbranche zo weinig weet te inspireren, is op zich geen echte verrassing, de branche heeft het de afgelopen jaren zwaar gehad en veel spelers zijn van het toneel verdwenen. Om in de toekomst te kunnen blijven bestaan, is een transitie nodig van distributiedenken naar domeindenken.

Top 3 schoenenretailers
1. Omoda
2. Zalando
3. JD Sports

Zware tijden voor schoenenretailers
De mentaliteit van schoenenretailers is lange tijd vrij traditioneel geweest en van vernieuwing was nauwelijks sprake. Daarnaast is er weinig differentiatie van het assortiment, wat de lage score op de meest belangrijke pijler als het gaat om inspiratie verklaart. Dat de sector slecht weet te inspireren, is ook terug te zien in de businessresultaten. Schoenenretailers hebben het de afgelopen jaren zwaar gehad. De omzet liep terug en in de afgelopen vijf jaar is één op de vijf schoenenwinkels verdwenen. De grootste oorzaak van de omzetdaling is de toenemende prijsdruk door prijstransparantie. Steeds vaker oriënteren klanten zich en kopen klanten hun schoenen online.

Inspirerende schoenenretailers
Hoewel de schoenenbranche als geheel niet weet te inspireren, weten Omoda, Zalando en JD Sports consumenten op bepaalde inspiratiepijlers toch te raken. Omoda inspireert met de winkelervaring; klanten vinden de online en offline winkelomgeving van Omoda uitnodigend. JD Sports onderscheidt zich van andere schoenenretailers met zijn assortiment. Deze Engelse schoenenretailer werkt nauw samen met merken als Nike en Puma om schoenen te ontwikkelen die als Limited Editions worden verkocht in de winkels. Ook heeft de ‘King of Trainers’ sterke eigen merken. Zalando weet de klant te verrassen op de pijler klantcontact. De online retailer overtreft hiermee de offline schoenenzaken. Hoewel bovengenoemde schoenenretailers weten te inspireren op bepaalde pijlers, lukt het ze (nog?) niet om door te dringen in de top van inspiratie.

Van distributiedenken naar domeindenken
Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat een transitie van distributiedenken naar domeindenken essentieel is om als retailer inspirerend te kunnen zijn. Niet meer focussen op de eenmalige transactie, maar inzetten op de langdurige relatie. Juist voor schoenenretailers biedt dit overlevingskansen. Eén van de redenen waarom schoenenretailers het lastig hebben, zijn de lage marges waarmee ze te kampen hebben. Door te focussen op andere factoren dan prijs en juist door meer van betekenis te zijn voor de klant, kunnen schoenenretailers hun inspiratiewaarde verhogen.

Er zijn al verschillende sectorverdiepingen verschenen rondom inspiratie. Benieuwd hoe de sector waarin u actief bent scoort? Klik dan hier.

De Inspirerende 40: Retaileditie
De inzichten uit dit artikel zijn gebaseerd op de Inspirerende 40: Retaileditie, onderzoek uitgevoerd door Crossmarks en Synergie. Het onderzoek legt bloot wat klanten inspirerend vinden in retail, welke retailers inspireren en hoe zij dat doen. Het levert een bijdrage aan het doorgronden van de retailwereld zoals we die vandaag kennen. De inzichten uit het onderzoek zijn bedoeld om retailers te inspireren om hun klanten te inspireren. Zo werken we samen aan een duurzame, rendabele en vooral inspirerende toekomst van retail.

download publicatie