De modebranche laat kansen liggen

7.10. 2019 | 1175 x bekeken

Kristie Habraken

Investigator

De modebranche laat kansen liggen

De modebranche scoort vergeleken met andere sectoren verrassend laag op inspiratie, alleen de supermarktbranche doet het nog slechter. Dat is opvallend aangezien mode een segment is dat zich juist goed leent voor het bieden van inspiratie. Hunkemöller is de uitzondering op die regel. Ze laten de harten van hun klanten sneller kloppen. Hoe kan het dat de Nederlandse lingerieketen het wint van de grote modeketens?

Top 3 moderetailers
1. Hunkemöller
2. Urban Outfitters
3. Monki

Zie me en ben er voor me  
De modebranche laat het eigenlijk op alle pijlers van inspiratie liggen, maar op de pijler klantcontact het meest. Over alle sectoren heen weten vrijwel alle retailers hoog te scoren op deze pijler, maar moderetailers laten het sterk afweten. De afstand tot de medewerker is in veel modewinkels erg groot. Medewerkers worden vaak niet ingezet om de klant van dienst te kunnen zijn, maar om de winkel operationeel te runnen. Consumenten verwachten van moderetailers meer behulpzaamheid en klantgerichtheid. Ook wat betreft winkelinrichting weet de modesector het minst te inspireren ten opzichte van andere sectoren. Consumenten zijn niet te spreken over de productpresentatie en overzichtelijkheid van online én offline modewinkels.

Micro-battles
Hoe komt het nu dat de modebranche als geheel zo slecht weet te scoren? En dat terwijl mode juist een segment is waar inspiratie een grote rol speelt. Wat opvalt is dat veel moderetailers lange tijd weinig hebben geïnnoveerd. Er werden vooral veel micro-battles gevoerd. Er werd een ledscherm toegevoegd aan de winkel of er werd eens getest met Click&Collect. Dat was ook voldoende, de kaarten waren immers goed geschud. Echter is dat anno 2019 niet meer het geval. De omzet staat onder druk. Het spel wordt harder gespeeld; het is buigen of barsten. Modeketens als CoolCat, Men at Work en Sissy-Boy hebben dat aan den lijve ondervonden.

H&M en Zara weten de Nederlandse consument niet te inspireren
Het blijkt dat grote moderetailers als H&M en Zara de Nederlandse consument niet weten te inspireren. Ook voor deze retailers geldt dat de innovatiemotor echt aan moet. H&M zet daarbij vol in op differentiatie. H&M Group heeft inmiddels acht dochtermerken in het portfolio: H&M, COS, Weekday, Monki, H&M Home, & Other Stories, ARKET en Afound. Op deze manier spreekt de retailer verschillende doelgroepen aan. Ook met het hoofdmerk wordt meer geïnnoveerd. Zo is in Londen een winkel geopend die in niets lijkt op wat je van het merk gewend bent. Het interieur is warm, er zijn veel planten, een shop-in-shop voor bloemen en een reparatiestation. Wellicht dat wanneer dit soort innovaties verder worden uitgerold, H&M de consument weer kan inspireren. De slechte score op inspiratie is terug te zien in de tegenvallende omzet in Nederland. Met dochtermerk Monki gaat het veel beter. Die weet de 22e plek te bemachtigen in de lijst van 40 meest inspirerende retailers.

Lingerieketen overtreft moderetailers
Hunkemöller is een positieve uitschieter. De lingerieketen slaat een gapend gat tussen de overige moderetailers en weet op alle pijlers bovengemiddeld te scoren. Wat betreft winkelervaring en -inrichting is Hunkemöller echt een uitblinker. Dat het merk het zo goed doet, is goed te verklaren. Hunkemöller is de afgelopen jaren heel bewust getransformeerd van een retailformule naar een wereldwijd fashionmerk. Drastische aanpassingen zijn gedaan aan het assortiment, winkels zijn omgebouwd tot luxe maisons, er is flink geïnvesteerd in online, en brand faces als Sylvie Meis en Doutzen Kroes werden aangetrokken. Hunkemöller heeft innovaties doorgevoerd in de hele breedte van de formule en is daarmee een sterk merk geworden waarmee consumenten zich graag willen identificeren.

Er zijn al verschillende sectorverdiepingen verschenen rondom inspiratie. Benieuwd hoe de sector waarin u actief bent scoort? Klik dan hier.

Inspirerende 40: Retaileditie
De inzichten uit dit artikel zijn gebaseerd op de Inspirerende 40: Retaileditie, onderzoek uitgevoerd door Crossmarks en Synergie. Het onderzoek legt bloot wat klanten inspirerend vinden in retail, welke retailers inspireren en hoe zij dat doen. Het levert een bijdrage aan het doorgronden van de retailwereld zoals we die vandaag kennen. De inzichten uit het onderzoek zijn bedoeld om retailers te inspireren om hun klanten te inspireren. Zo werken we samen aan een duurzame, rendabele en vooral inspirerende toekomst van retail.

download publicatie