Hoe inspirerend is jouw retailsector?

2.09. 2019 | 975 x bekeken

Kristie Habraken

Investigator

Hoe inspirerend is jouw retailsector?

Afgelopen voorjaar kwam het onderzoek van de Inspirerende 40: Retaileditie uit. Daarin wordt onthuld welke retailers de consument inspireren en hoe zij dat doen. Naast de individuele score van retailers zijn ook de scores van sectoren in kaart gebracht. Zo weten we welke sector de consument het meest weet te inspireren. Maar ook welke sector de consumenten helemaal niet weet te raken.

1. De drogisterij-, cosmetica- en parfumeriebranche is de meest inspirerende sector
Geen enkele sector weet zo goed te inspireren met het aanbod en assortiment, de winkelinrichting en de winkelervaring als de drogisterij-, cosmetica- en parfumeriebranche. De meest inspirerende retailer in deze sector is Rituals. Rituals heeft als geen ander de transitie weten te maken van verkoop naar verbinding

2. Sommige woonretailers maken fans van hun klanten
De woonbranche inspireert vergeleken met andere sectoren vooral door hun identiteit. Woonretailers laten volgens de consument het best zien waar ze voor staan, maar ook wat er achter de schermen gebeurt. Binnen de branche zijn wel hele grote verschillen tussen de retailers. Er is een schifting tussen echte merkbouwers en traditionele retailers

3. DHZ-retailers zijn op weg om de transitie te maken van verkoop naar verbinding
Er is volop innovatie binnen deze branche. Er wordt continu gekeken naar hoe de klant het best bediend kan worden. Toch is er nog volop ruimte voor verbetering. De winkelervaring bij DHZ-retailers is bijvoorbeeld nog altijd ratio-gedreven. Consumenten beoordelen de winkelervaring dan ook als niet inspirerend

4. Een nieuwe gevestigde orde in de elektronicabranche
Opvallend is dat traditionele elektronicaspelers het afleggen tegen spelers als Apple, Coolblue en bol.com. Op alle pijlers van inspiratie scoren die partijen beduidend hoger dan elektronicaretailers als BCC, MediaMarkt en Expert. Hoewel er natuurlijk geen onderzoek voor nodig was om te bevestigen dat de eerstgenoemde retailers het goed doen, is de uitslag van het onderzoek wel een ferme waarschuwing voor de traditionele partijen

5. Sportretailers inspireren met de winkelomgeving
De sportbranche behoort tot de middenmoot als het gaat om het bieden van inspiratie. De branche weet echter op de pijlers winkelinrichting, winkelervaring en identiteit verrassend goed te scoren. Verschillende sportretailers weten een dusdanig inspirerende winkelomgeving te creëren dat klanten bereid zijn om naar de winkel te komen. In een branche waar consumenten hun aankoop het liefst online doen een verstandige keuze.

6. Grote winnaars, maar ook verliezers onder retailers in huishoudelijke artikelen
Binnen deze branche zijn er grote verschillen tussen de drie meest inspirerende retailers en de overige retailers in huishoudelijke artikelen. Dille & Kamille, Flying Tiger en bol.com weten beduidend beter te scoren dan grote retailers als Big Bazar, Blokker en HEMA

7. Warenhuizen hebben volop kansen in de transitie van verkoop naar verbinding
De warenhuizen eindigen op een zevende plaats. Wat betreft identiteit laat de sector het flink afweten. Veel is er gesproken over traditionele warenhuizen. Ze zijn meerdere keren de dinosaurussen van de twintigste eeuw genoemd en al regelmatig doodverklaard. Toch weet de Bijenkorf, een warenhuis dat meer dan honderd jaar bestaat, de Nederlandse consument te inspireren. Het blijkt dat in de transitie van verkoop naar verbinding er volop kansen liggen voor het warenhuis

8. Het assortiment van schoenenretailers is allesbehalve inspirerend
De schoenenbranche weet consumenten weinig te inspireren. Alleen op de pijler winkelervaring scoren schoenenretailers gemiddeld. Op de belangrijkste pijler (het aanbod & assortiment) scoren ze ronduit laag. Dat is geen echte verrassing. De branche heeft het de afgelopen jaren zwaar gehad en veel spelers zijn van het toneel verdwenen. De transitie van distributiedenken naar domeindenken is voorwaarde om in de toekomst te kunnen blijven bestaan

9. De modebranche weet kansen niet te benutten
De modebranche scoort vergeleken met andere sectoren opvallend laag op inspiratie. Dat is opvallend, aangezien mode een segment is dat zich bij uitstek leent voor het bieden van inspiratie. Hunkemöller is de uitzondering op de regel. De lingerieketen wint het op inspiratie met afstand van de grote modeketens

10. De supermarktbranche weet niet te inspireren
Het aanbod & assortiment dat supermarkten bieden wordt als allesbehalve inspirerend beschouwd. Ook op identiteit en winkelervaring scoort de branche als geheel het slechtst. Toch zijn er ook winnaars binnen de supermarktbranche. Zo behoren Jumbo, Albert Heijn en PLUS tot de 40 meest inspirerende retailers.

De komende weken wordt verder ingezoomd op alle 10 retailsectoren.
Houd www.crossmarks.nl/nowhow in de gaten en ontdek hoe retailers in specifieke branches de transitie kunnen maken van verkoop naar verbinding.

Inspirerende 40: Retaileditie
De inzichten uit dit artikel zijn gebaseerd op de Inspirerende 40: Retaileditie, onderzoek uitgevoerd door Crossmarks en Synergie. Het onderzoek legt bloot wat klanten inspirerend vinden in retail, welke retailers inspireren en hoe zij dat doen. Het levert een bijdrage aan het doorgronden van de retailwereld zoals we die vandaag kennen. De inzichten uit het onderzoek zijn bedoeld om retailers te inspireren om hun klanten te inspireren. Zo werken we samen aan een duurzame, rendabele en vooral inspirerende toekomst van retail.