Hoe krijgen sportretailers mensen naar de winkel?

29.10. 2019 | 1289 x bekeken

Kristie Habraken

Investigator

Hoe krijgen sportretailers het voor elkaar mensen naar de winkel te krijgen?

De sportbranche behoort tot de middenmoot als het gaat om het bieden van inspiratie. Deze branche weet voor zijn klanten op de pijlers winkelinrichting, winkelervaring en identiteit zo’n inspirerende winkelomgeving te creëren, dat zij daardoor bereid zijn achter de laptop vandaan te komen. Voor een branche waar consumenten hun aankoop het liefst online doen is dat een indrukwekkende prestatie.

Top 3 sportretailers
1. Bever
2. Runnersworld
3. Decathlon

Een inspirerende winkelomgeving
De sportbranche kampt met hoge en toenemende concurrentiedruk. Moderetailers als H&M, Primark en Hunkemöller verbreden hun aanbod ook richting sport. En discounters zoals Action breiden hun assortiment uit met sportartikelen. Online is inmiddels het belangrijkste kanaal waarop consumenten hun sportaankopen doen. Online warenhuizen, de webshops van de sportmerken én ketens zoals HEMA en H&M profiteren hier allemaal van. Ondanks al die concurrentie lukt het een aantal sportretailers tóch om een dusdanig inspirerende winkelervaring te bieden dat klanten graag naar de winkel komen.

Zo laat Bever klanten producten ervaren in speciale experience zones en kun je bij Decathlon diverse sporten (met bijbehorende producten) ter plekke uitproberen. Ook Nike heeft winkels waar je producten direct kunt testen, al zijn deze nog niet in Nederland te vinden. De meest inspirerende sportretailers transformeren hun winkels tot een sportwalhalla waar je kunt pingpongen, mountainbiken, voetballen, golfen, klimmen of basketballen. Ook Runnersworld weet klanten te lokken door te focussen op expertise. Via een loopanalyse, spreekuren door een fysiotherapeut en advies door echte hardloopexperts, weten zij meerwaarde te bieden ten opzichte van het gemak van online.

Nederland gaat naar buiten met Bever
Dat Bever de absolute winnaar is binnen de sportbranche is natuurlijk geen verrassing. Bever heeft de omzet in de afgelopen jaren steeds met 10 tot 15% zien groeien. Dat is terug te vinden in hoge scores op alle pijlers van inspiratie. Bever heeft de afgelopen jaren een grote transformatie doorgemaakt. Van specialist in het outdoorsegment is de retailer opgeschoven naar een veel bredere doelgroep. Met de campagne ‘Niemand is een binnenmens’ sprak Bever iedereen aan om vaker naar buiten te gaan. Bever speelt hiermee in op de trend waarbij outdoor steeds meer verweven raakt in ons dagelijks leven. Zo wordt de retailer ook relevant voor de fietstocht naar het werk of langs de lijn bij het sportveld. Een gewaagde keuze voor een retailer die een sterke positie heeft op specialistische expertise en zich lange tijd heeft gefocust op fanatieke buitenmensen. Toch lijkt het te werken. De volgende fase van de campagne is net ingezet met ‘Buiten zit van binnen’. Daarmee blijft Bever door-innoveren en zal het haar koppositie als meest inspirerende sportretailer niet snel prijsgeven.

Inspirerende generalisten
Hoewel Nike een plek heeft bemachtigd in de Inspirerende 40: Retaileditie is er nog volop ruimte om meer te inspireren. Het aantal brandstores in Nederland is nog beperkt.
Dat Decathlon zo hoog weet te scoren, geeft aan dat er ook voor generalisten kansen zijn om de consument te inspireren. Blijven innoveren op alle pijlers van inspiratie is daarbij van belang. Zo innoveert Decathlon sterk in haar private label producten en opent het cityformats (Decathlon Connect), waarbij de integratie van online en offline centraal staat. In Singapore heeft Decathlon een laboratoriumwinkel gebouwd waar ze testen met innovaties als een Active Health Lab. Klanten kunnen hier hun gezondheid testen, er zijn zelfscankassa’s en interactieve spiegels. Door de functies van de winkelomgeving te verbreden, zorgt Decathlon ervoor dat klanten een reden hebben om de fysieke winkel te bezoeken. Met de alsmaar stijgende populariteit van sport kunnen we stellen dat sportretailers een mooie uitgangspositie hebben om van grotere betekenis te zijn in het leven van hun klanten.

Er zijn al verschillende sectorverdiepingen verschenen rondom inspiratie. Benieuwd hoe de sector waarin u actief bent scoort? Klik dan hier.

De Inspirerende 40: Retaileditie
De inzichten uit dit artikel zijn gebaseerd op de Inspirerende 40: Retaileditie, onderzoek uitgevoerd door Crossmarks en Synergie. Het onderzoek legt bloot wat klanten inspirerend vinden in retail, welke retailers inspireren en hoe zij dat doen. Het levert een bijdrage aan het doorgronden van de retailwereld zoals we die vandaag kennen. De inzichten uit het onderzoek zijn bedoeld om retailers te inspireren om hun klanten te inspireren. Zo werken we samen aan een duurzame, rendabele en vooral inspirerende toekomst van retail.

download publicatie