IKEA is de koning in
retailinspiratie

21.05. 2019 | 627 x bekeken

Kristie Habraken

Investigator

IKEA is de meest inspirerende retailer van Nederland

IKEA is de onbetwiste winnaar van de Inspirerende 40: Retaileditie, maar ook in de reguliere editie van de Inspirerende 40 wordt de Zweedse woonwinkel door consumenten tot de meest inspirerende organisatie verkozen. IKEA zorgt er al 75 jaar voor dat iedereen zijn of haar huis kan inrichten volgens de laatste trends én voor een lage prijs. Het knappe is, dat zij dat op zo’n manier weten te doen dat het consumenten inspireert.

Het alledaagse leven een beetje mooier maken
Een van de belangrijkste bevindingen uit het onderzoek naar de meest inspirerende retailers van Nederland is dat om te kunnen inspireren de focus niet meer puur op de transactie kan liggen. IKEA heeft dit buitengewoon goed begrepen. Zij verkopen niet alleen betaalbare meubels, maar hebben zich als doel gesteld het alledaagse leven een beetje mooier te maken. En dat voor iedereen. Zo denkt IKEA continu na over hoe complete oplossingen kunnen worden geboden. Dat resulteert in smart home-oplossingen, workshops over het repareren en opkrikken van oud meubilair en een collectie om je huis yoga-proof te maken. Niet direct de dingen waar je meteen aan denkt bij een meubelverkoper.

Een functionele basis om emotioneel het verschil te maken
Om als retailer echt impact te kunnen hebben op het leven van klanten moet de functionele basis op orde zijn. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat wat een retailer aanbiedt altijd goed is. IKEA heeft dat goed begrepen. De Zweedse meubelgigant blijft constant innoveren op de functionele aspecten van de retailformule. Een lage prijs is een belangrijk onderdeel, daar moeten alle producten aan voldoen. Platte pakketten om transportkosten te besparen en veelgebruikte, relatief goedkope materialen zijn daarbij voorwaarden. Maar IKEA beseft dat zij het met alleen een lage prijs niet redden. Om echt relevant te blijven, is de retailer continu bezig de veranderende behoeften rondom wonen in kaart te brengen. IKEA kijkt over de hele wereld bij mensen thuis om meer te weten over hoe we eten, slapen, koken en werken. Ze duiken in de wereld van de klant en leren zo steeds bij over hoe we nu en in de toekomst gaan wonen.

IKEA maakt het verschil door emotie toe te voegen aan de klantreis. Zo weet de retailer van een bezoek aan de winkel een dagje uit te maken. Zodra je binnenkomt, ben je in ‘IKEA-land’. De kinderen vermaken zich in Småland, het hele gezin geniet van een voordelig ontbijtje. Interieuradvies en mooie, betaalbare inrichtingen zijn binnen handbereik. Een plek waar je lang kunt verblijven en de tijd letterlijk stilstaat, want in IKEA-land geeft geen enkele van de tientallen klokken die er verkocht worden, het juiste tijdstip aan. Nog iets waar IKEA in uitblinkt: alles tot in de kleinste details uitdenken en doorvoeren.

Innovatie als aanjager van inspiratie
IKEA krijgt van consumenten veruit de hoogste score als het gaat om identiteit. Innovatie en de ‘key values’ spelen hierin een grote rol. Met in het achterhoofd de woorden die in 1973 werden uitgesproken door oprichter Ingvar Kamprad, ‘Het meeste moet nog gedaan worden’, is IKEA nog elke dag bezig om nieuwe oplossingen te bedenken die inspelen op wat de consument vandaag de dag wil. Zo zijn er naast de grote blauwe dozen langs de snelweg, kleine stadswinkels geopend die beter inspelen op wat stadsbewoners willen. Deze citystores zijn gefocust op het bieden van service.

IKEA innoveert daarnaast door anders te kijken naar het verdienmodel. Zo kun je in Amsterdam complete meubelpakketten huren waarbij je per maand betaalt en kun je in plaats van een nieuwe bank aan te schaffen ook kiezen voor een reparatieservice. Het IKEA-merk is inmiddels zo sterk dat het verder kan kijken dan alleen meubels verkopen. Zo werkt IKEA samen met SONOS om een speaker te ontwikkelen die kan samenwerken met de bestaande speakers van SONOS én de slimme meubels van IKEA. Ook het IKEA-foodaanbod, inclusief Zweedse balletjes, is zo iconisch geworden dat het ook buiten de winkels bestaansrecht krijgt. In samenwerking met Thuisbezorgd start de meubelretailer een test om de bekende IKEA-gerechten bij consumenten thuis te bezorgen.

Een continue ontdekkingsreis
De eerste IKEA in Nederland vestigde zich in het najaar van 1978 in Sliedrecht. Vandaag heeft bijna elke Nederlander wel iets van IKEA in zijn of haar huis staan. Het is de Zweedse retailer gelukt om de harten van de Nederlandse consument te veroveren. Hen te inspireren. En hoewel het verhaal van IKEA leest als een roman werkt de retailer elke dag hard om steeds antwoord te kunnen blijven geven op de snel veranderende behoeften van de consument. Het heeft een extern innovatielab dat onderzoek doet naar hoe wij in de toekomst wonen, diverse samenwerkingen met onder andere Adidas en Lego en talloze productinnovaties zijn bij IKEA aan de orde van de dag. De meest inspirerende retailer van Nederland is op een continue ontdekkingsreis naar de wereld van morgen, en wie weet wat dat nog gaat brengen.

Key insights
• IKEA is de enige retailer die op alle vijf pijlers van inspiratie weet uit te blinken
• IKEA biedt volgens de Nederlandse consument het beste klantcontact, het beste aanbod & assortiment én heeft het krachtigste merk.
• Het lukt IKEA om dusdanig te inspireren dat het merk bijna synoniem staat voor de categorie; denk je aan wonen, dan denk je aan IKEA
• IKEA weet samen met vier andere retailers een positieve score te halen op NPS
• IKEA steekt er op meerdere pijlers met kop en schouders bovenuit. Zo is het verschil tussen IKEA en de nummer 2 Rituals op klantcontact 37,7 punten en op identiteit zelfs 73,4. Ter vergelijking: het verschil op de pijler identiteit tussen de nummer 2 Rituals en de nummer 10 Bever is nog geen 65 punten.

Lees dit artikel als een PDF Download Artikel

 

Inspirerende 40: Retaileditie?
De Inspirerende 40: Retaileditie is een onderzoek uitgevoerd door Crossmarks en Synergie. Het onderzoek legt bloot wat klanten inspirerend vinden in retail, welke retailers inspireren en hoe zij dat doen. Het levert een bijdrage aan het doorgronden van de retailwereld zoals we die vandaag kennen. De inzichten uit het onderzoek zijn bedoeld om retailers te inspireren om hun klanten te inspireren. Zo werken we samen aan een duurzame, rendabele en vooral inspirerende toekomst van retail.

Benieuwd naar de inspiratiecases van Bever en Hunkemöller en hoe zij een plek in de top 10 van meest inspirerende retailers wisten te bemachtigen? Download dan de publicatie van de Inspirerende 40: Retaileditie hier.

download publicatie