Woonretailers maken fans van hun klanten

1.10. 2019 | 159 x bekeken

Kristie Habraken

Investigator

Woonretailers maken fans van hun klanten

De woonbranche staat op de tweede plek in de inspiratieranking van alle sectoren. Woonretailers volgen daarmee de drogisterij-, cosmetica- en parfumeriebranche op, die de eerste plek weet te bemachtigen. De woonbranche inspireert, vergeleken met andere sectoren, vooral met hun identiteit. Ze laten volgens de consument het best zien waar ze voor staan en wat er achter de schermen gebeurt. Binnen de branche zijn er forse verschillen tussen de individuele retailers. Echte merkbouwers staan lijnrecht tegenover traditionele retailers.

Top 3 woonretailers
1. IKEA
2. Intratuin
3. Rivièra Maison

IKEA, Intratuin en Rivièra Maison
Deze drie hoofdrolspelers weten het meest te inspireren. Het verschil met de overige retailers binnen de woonbranche is behoorlijk groot. Met name op de pijler identiteit is het verschil goed zichtbaar. Wat IKEA, Intratuin en Rivièra Maison gemeen hebben, is dat het sterke merken zijn. Ze dragen uit waar ze voor staan en zijn daarin betrouwbaar. Klanten willen zich graag met hen identificeren en maken van klanten fans. Denk aan Rivièra Maison, waarbij fans een chalet aan de Zeeuwse kust verhuren dat volledig met Rivièra Maison meubilair is ingericht. Of IKEA, die fans heeft die koste wat kost hun trouwreportage in de IKEA-winkel willen doen. Dat kan alleen doordat deze retailers een merk hebben weten te bouwen waar mensen zich goed bij voelen. Ze denken niet meer als traditionele retailer waarbij het verkopen van het product centraal staat, maar als merkbouwers waarbij alles wat ze doen, moet bijdragen aan het sterker maken van het retailmerk.

IKEA is koning in merkbouwen
De Zweedse woonretailer weet in alle 423 vestigingen verdeeld over 52 landen de missie (a better everyday life for the many people) in álles centraal te stellen. Of het nu gaat over een ledlamp voor één euro, het personeelsbeleid (“we hire character, not skills”), of oplossingen voor kleine stadswoningen. In alles wat zij doen, houden ze scherp in de gaten of het past binnen de kaders van het merk. IKEA gaat daarbij steeds een stapje verder en krijgt het voor elkaar niet alleen impact te hebben op het leven van hun klanten, maar ook een positieve betekenis te hebben in de wereld. Zo denken ze in hun innovatielab Space10 na over het wonen van de toekomst, bouwden ze een groene duurzame winkel en denken ze continu na over de verduurzaming van de hele keten.

Kansen om nog meer te inspireren
Ondanks dat de woonbranche een tweede plek in de ranking van sectoren heeft bemachtigd, is er nog ruimte voor groei. Met name op het gebied van behulpzaamheid, klantgerichtheid en benaderbaarheid is er voor woonretailers nog veel te winnen. Ook liggen er nog volop kansen op het gebied van winkelinrichting en het gemak waarmee producten gevonden kunnen worden. Volgens de consument is IKEA de enige retailer binnen, maar ook buiten de woonbranche die op alle pijlers van inspiratie weet uit te blinken. Niet voor niets is IKEA de absolute nummer 1 in de lijst van 40 meest inspirerende retailers. De meubelgigant is op een continue ontdekkingsreis naar de wereld van morgen, en wie weet wat dat nog gaat brengen.

De komende weken verschijnt er regelmatig een nieuwe sectorverdieping rondom inspiratie. Benieuwd hoe de sector waarin u actief bent scoort? Houd dan onze website in de gaten.

De Inspirerende 40: Retaileditie
De inzichten uit dit artikel zijn gebaseerd op de Inspirerende 40: Retaileditie, onderzoek uitgevoerd door Crossmarks en Synergie. Het onderzoek legt bloot wat klanten inspirerend vinden in retail, welke retailers inspireren en hoe zij dat doen. Het levert een bijdrage aan het doorgronden van de retailwereld zoals we die vandaag kennen. De inzichten uit het onderzoek zijn bedoeld om retailers te inspireren om hun klanten te inspireren. Zo werken we samen aan een duurzame, rendabele en vooral inspirerende toekomst van retail.

download publicatie