Een duidelijke stip aan de horizon voor discountformule Wibra

KLANT

 

Wibra
Klant sinds 2019

Het oer-Hollandse familiebedrijf Wibra is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Om toekomstbestendig te blijven en een duidelijke stip op de horizon te bepalen, is Wibra een samenwerking aan gegaan met Crossmarks. Er is onderzocht hoe de Wibra-formule zich onderscheidend kan positioneren en hoe de verschillende doelgroepen verrast kunnen worden, zonder concessies te doen aan het Wibra-DNA.

Al sinds 1956 weet Wibra met een breed assortiment heel Nederland en België te voorzien van leuke en betaalbare producten. Wibra weet winkelend Nederland al in zijn jongere jaren te verrassen met de folder en zelfbedieningswinkels, zeer vooruitstrevende fenomenen in die tijd.

Op basis van zowel een interne organisatie-analyse als extern marktonderzoek, is gekeken naar hoe de formule zich moet ontwikkelen naar een passende markt- en merkpositionering in het steeds sterker wordende discountveld. We keken hierbij naar de markt en naar de veranderende consumentenbehoeften van zowel Wibra-kopers als niet Wibra-kopers.

Discounters zijn enorm aan de weg aan het timmeren en winnen de laatste jaren aan populariteit. Alleen al in Nederland is discount in de afgelopen vijf jaar met 78 procent gegroeid. Met tal van nieuwe spelers, zowel van eigen bodem als internationaal, is het discountveld aan het transformeren. Discount is ‘hot’ en breed geaccepteerd. Niet alleen op prijs weten steeds meer discounters te verrassen, maar ook op waarde worden grote stappen gemaakt. Dat betekent dat er volop kansen zijn waar retailers op in kunnen spelen. Maar het betekent ook dat deze discounters moeten gaan werken aan hun onderscheidend vermogen, zo ook Wibra.

Benieuwd hoe jij een duidelijke positie kunt claimen te midden van een sterk concurrentieveld?

Albert Top

Challenger

Bel naar 073 69 00 555