Ageless society

We gaan van kalenderleeftijd
naar gevoelsleeftijd

We worden steeds ouder en gezonder. Maar, we gaan ons zeker niet ouder gedragen. We willen niet ouder worden en zijn allemaal young at heart. Er vindt een verschuiving plaats van kalenderleeftijd naar gevoelsleeftijd en het draait steeds minder om demografische kenmerken.

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Ageless society

Veranderende attitudes, economische druk en een overvloed aan keuzes hebben ervoor gezorgd dat we anders denken over het volwassen leven. Van het denken in generaties als ouderen, millennials of Gen. Z denken we steeds meer in gemeenschappelijke mentaliteiten en waarden. In 2030 is bijna 45% van de bevolking 50 jaar of ouder, maar mensen gedragen zich niet naar hun leeftijd. Ouderen gaan backpacken en tieners starten een eigen bedrijf. Leeftijd speelt steeds minder een rol in het bereiken van een doelgroep. Grenzen vervagen, de leeftijdsloze samenleving komt eraan.

“Er zit 60% overlap in de muziek die 16-jarigen en 60-jarigen luisteren.” – Trendwatching.com, 2017

Ingmari Lamy – veel geboekt 65+ model

Ingmari wordt o.a. door &Other Stories en American Apparal gebruikt als model, i.c.m. modellen van andere leeftijden.

Nike Unlimited You – Sister Madonna Buder

Madonna Buder heeft de hoofdrol in de commercial van Unlimited You. Hiermee laat Nike zien dat leeftijd geen beperking is om je sportdoelen te bereiken. Buder is een 86-jarige non die nog steeds deelneemt aan triatlons.

Leeftijd wordt steeds minder relevant voor het bereiken van je doelgroep

We leven langer en gaan steeds later (of zelfs helemaal niet meer) met pensioen, wat ons tot op late leeftijd een interessante doelgroep maakt. We zijn bereid geld uit te geven aan onze leefstijl en willen deze zo lang mogelijk behouden. Bovendien zegt onze leeftijd steeds minder over wie we zijn. Als nieuwe, leeftijdsloze generatie zijn we handig met technologie, bewust bezig met onze gezondheid, maatschappelijk betrokken en houden we zowel van eenvoud als van luxe, reizen en mode. Demografische gegevens zeggen steeds minder over wie we zijn en generalisatie op basis van deze gegevens raakt achterhaald. Leeftijd en geslacht vervagen – target in plaats daarvan op passies, interesses, ambities en gemeenschappelijke waarden. Gebruik niet langer generieke modellen om je merk te vertegenwoordigen. Vind je doelgroep en gebruik deze in je marketing: jong, oud en alles daartussenin.

Nieuwsgierig naar andere retailtrends op het gebied van leeftijd? Ontdek hier ons artikel over de Booming Grey Market.

Benieuwd hoe u kunt inspelen op de leeftijdsloze generatie?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

ANDERE RETAILTHEMA’S

Celebrate diversity

Samenlevingen zijn diverser dan ooit. Etniciteit, verschillende huishoudens en generaties zorgen voor enorme veelkleurigheid die we steeds vaker omarmen.

Lees verder

Glass box thinking

Bedrijven zijn glazen dozen geworden en het merk beslaat de gehele organisatie.
Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat u doet en wie u bent.

Lees verder

Platformization

Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en diverser.

Lees verder

Real life imagination

Nieuwe virtuele werelden waar miljoenen mensen zich dagelijks in bevinden, brengen nieuwe kansen voor merken en retailers.

Lees verder

Remarkable retail

Zorg dat u waarde toevoegt voor de bezoeker, waardoor een bezoek aan de fysieke winkel memorabel wordt.

Lees verder

Effortless shopping

Klanten hechten grote waarde aan flexibiliteit. Uiteindelijk gaan ze voor de makkelijkste winkeloptie op basis van hun behoeften op dat moment.

Lees verder

Data-driven retail

Data inzetten om lokale relevantie toe te voegen aan de fysieke winkel en om snel in te spelen op veranderende klantwensen.

Lees verder

Eco-innovation

De tijd van overconsumptie is voorbij. We moeten rigoureuze stappen maken om de wereld beter te maken en zien vanuit die ecodrijfveer geheel nieuwe vormen van retailinnovaties.

Lees verder

Smart Wellbeing

We streven naar een fysiek en mentaal welzijn en zijn ons ervan bewust dat een gezonde levensstijl het nieuwe medicijn is voor een langer en gelukkiger leven.

Lees verder

Cityboomers

Het aantal urban consumers blijft stijgen en deze groep wil gehoord en gekend worden in hun stadse bestaan. Tijd voor innovatieve oplossingen.

Lees verder