Ageless society
Veranderende attitudes, economische druk en een overvloed aan keuzes hebben ervoor gezorgd dat we anders denken over het volwassen leven. Van het denken in generaties als ouderen, millennials of Gen. Z denken we steeds meer in gemeenschappelijke mentaliteiten en waarden. In 2030 is bijna 45% van de bevolking 50 jaar of ouder, maar mensen gedragen zich niet naar hun leeftijd. Ouderen gaan backpacken en tieners starten een eigen bedrijf. Leeftijd speelt steeds minder een rol in het bereiken van een doelgroep. Grenzen vervagen, de leeftijdsloze samenleving komt eraan.
“Er zit 60% overlap in de muziek die 16-jarigen en 60-jarigen luisteren.” – Trendwatching.com, 2017
Ingmari Lamy – veel geboekt 65+ model
Ingmari wordt o.a. door &Other Stories en American Apparal gebruikt als model, i.c.m. modellen van andere leeftijden.
Nike Unlimited You – Sister Madonna Buder
Madonna Buder heeft de hoofdrol in de commercial van Unlimited You. Hiermee laat Nike zien dat leeftijd geen beperking is om je sportdoelen te bereiken. Buder is een 86-jarige non die nog steeds deelneemt aan triatlons.
Leeftijd wordt steeds minder relevant voor het bereiken van je doelgroep
We leven langer en gaan steeds later (of zelfs helemaal niet meer) met pensioen, wat ons tot op late leeftijd een interessante doelgroep maakt. We zijn bereid geld uit te geven aan onze leefstijl en willen deze zo lang mogelijk behouden. Bovendien zegt onze leeftijd steeds minder over wie we zijn. Als nieuwe, leeftijdsloze generatie zijn we handig met technologie, bewust bezig met onze gezondheid, maatschappelijk betrokken en houden we zowel van eenvoud als van luxe, reizen en mode. Demografische gegevens zeggen steeds minder over wie we zijn en generalisatie op basis van deze gegevens raakt achterhaald. Leeftijd en geslacht vervagen – target in plaats daarvan op passies, interesses, ambities en gemeenschappelijke waarden. Gebruik niet langer generieke modellen om je merk te vertegenwoordigen. Vind je doelgroep en gebruik deze in je marketing: jong, oud en alles daartussenin.
Nieuwsgierig naar andere retailtrends op het gebied van leeftijd? Ontdek hier ons artikel over de Booming Grey Market.