Ageless society

We gaan van kalenderleeftijd
naar gevoelsleeftijd

We worden steeds ouder en gezonder. Maar, we gaan ons zeker niet ouder gedragen. We willen niet ouder worden en zijn allemaal young at heart. Er vindt een verschuiving plaats van kalenderleeftijd naar gevoelsleeftijd en het draait steeds minder om demografische kenmerken.

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Ageless society

Veranderende attitudes, economische druk en een overvloed aan keuzes hebben ervoor gezorgd dat we anders denken over het volwassen leven. Van het denken in generaties als ouderen, millennials of Gen. Z denken we steeds meer in gemeenschappelijke mentaliteiten en waarden. In 2030 is bijna 45% van de bevolking 50 jaar of ouder, maar mensen gedragen zich niet naar hun leeftijd. Ouderen gaan backpacken en tieners starten een eigen bedrijf. Leeftijd speelt steeds minder een rol in het bereiken van een doelgroep. Grenzen vervagen, de leeftijdsloze samenleving komt eraan.

“Er zit 60% overlap in de muziek die 16-jarigen en 60-jarigen luisteren.” – Trendwatching.com, 2017

Ingmari Lamy – veel geboekt 65+ model

Ingmari wordt o.a. door &Other Stories en American Apparal gebruikt als model, i.c.m. modellen van andere leeftijden.

Nike Unlimited You – Sister Madonna Buder

Madonna Buder heeft de hoofdrol in de commercial van Unlimited You. Hiermee laat Nike zien dat leeftijd geen beperking is om je sportdoelen te bereiken. Buder is een 86-jarige non die nog steeds deelneemt aan triatlons.

Leeftijd wordt steeds minder relevant voor het bereiken van je doelgroep

We leven langer en gaan steeds later (of zelfs helemaal niet meer) met pensioen, wat ons tot op late leeftijd een interessante doelgroep maakt. We zijn bereid geld uit te geven aan onze leefstijl en willen deze zo lang mogelijk behouden. Bovendien zegt onze leeftijd steeds minder over wie we zijn. Als nieuwe, leeftijdsloze generatie zijn we handig met technologie, bewust bezig met onze gezondheid, maatschappelijk betrokken en houden we zowel van eenvoud als van luxe, reizen en mode. Demografische gegevens zeggen steeds minder over wie we zijn en generalisatie op basis van deze gegevens raakt achterhaald. Leeftijd en geslacht vervagen – target in plaats daarvan op passies, interesses, ambities en gemeenschappelijke waarden. Gebruik niet langer generieke modellen om je merk te vertegenwoordigen. Vind je doelgroep en gebruik deze in je marketing: jong, oud en alles daartussenin.

Nieuwsgierig naar andere retailtrends op het gebied van leeftijd? Ontdek hier ons artikel over de Booming Grey Market.

Benieuwd hoe u kunt inspelen op de leeftijdsloze generatie?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

ANDERE RETAILTHEMA’S

Effortless shopping

Klanten hechten grote waarde aan flexibiliteit. Uiteindelijk gaan ze voor de makkelijkste winkeloptie op basis van hun behoeften op dat moment.

Lees verder

Data-driven retail

Data inzetten om lokale relevantie toe te voegen aan de fysieke winkel en om snel in te spelen op veranderende klantwensen.

Lees verder

Eco-innovation

De tijd van overconsumptie is voorbij. We moeten rigoureuze stappen maken om de wereld beter te maken en zien vanuit die ecodrijfveer geheel nieuwe vormen van retailinnovaties.

Lees verder

Smart Wellbeing

We streven naar een fysiek en mentaal welzijn en zijn ons ervan bewust dat een gezonde levensstijl het nieuwe medicijn is voor een langer en gelukkiger leven.

Lees verder

Cityboomers

De populariteit van de stad neemt al jaren toe en de grote stad wint het steeds vaker van de kleine(re) winkelgebieden. Hierdoor wordt het selecteren van de juiste locatie(s) belangrijker dan ooit.

Lees verder

Collaborative retailing

We gebruiken uiteenlopende technologieën, services en merken om in al onze behoeften te voorzien. Conceptstores spelen hier perfect op in door samenwerkingen aan te gaan en zo de klant hierin te kunnen bedienen.

Lees verder

New value structures

Als gevolg van ecologisering en de hang naar duurzaamheid ontstaan nieuwe verdienmodellen. Dat zorgt voor mogelijkheden om anders te kijken naar de relatie met de klant.

Lees verder

Powerful retail platforms

De grootste retailers zijn nu al machtig en hun macht wordt alleen maar groter. Deze grote ketens zijn een bedreiging voor de fysieke retail. Tijd voor een nieuwe strategie.

Lees verder

Automate my journey

Zorg voor een gepersonaliseerde en geautomatiseerde shopping experience, precies afgestemd op de voorkeuren en het gedrag van de klant.

Lees verder

Virtual personal guides

Een persoonlijke assistent en vriend ineen. De komst van virtuele persoonlijkheden die vermaken, informeren, helpen en/of genezen hebben impact op de retail.

Lees verder