De vergrijzing van de babyboomers
Komende jaren veroorzaken de babyboomers een ‘zilveren golf’. Het aantal vijftigplussers onder de babyboomers neemt in rap tempo toe. En dat is iets om als retailer nu al rekening mee te houden. Uit onderzoek blijkt dat de babyboomers de rijkste generatie vormen én bereid zijn geld uit te geven. Ze hebben echter wel andere wensen en verwachten andere communicatie dan bijvoorbeeld de Millennials, die nu bij veel merken en bedrijven centraal staan.
Begrip als sleutel naar succes
Om te begrijpen wat ouderen nodig hebben, is het belangrijk inzicht te krijgen in hun wensen. Simpelweg inspelen op hun ‘oudere leeftijd’ leidt niet tot succes. Zo probeerde Procter & Gamble ouderen te bereiken door een deel van hun producten te verpakken als ‘speciaal geselecteerd voor vijftigplussers’. De verkoop kelderde direct. Ondanks dat we ouder worden, voelen we ons dit namelijk niet. We noemen dit ook wel de ‘ageless society’. We gaan van kalenderleeftijd naar gevoelsleeftijd. Het draait daarbij steeds meer om de gemeenschappelijke mentaliteit, wensen en behoeften. Het comfort dat vijftig- en zestigplussers wensen, kan voor andere leeftijdscategorieën net zo aantrekkelijk zijn. Goed voorbeeld daarvan zijn de Grand Generation’s Malls.
Grand Generation’s Malls
Grand Generation’s Malls is een winkelcentrum in Japan dat volledig is aangepast aan de vergrijzende bevolking; betere toegankelijkheid, veel meer zitplekken, andere producten en activiteiten. De supermarkt in het winkelcentrum heeft een aangepast assortiment, gericht op één- en tweepersoonshuishoudens. De winkelkarretjes zijn kleiner en lichter, waardoor ze makkelijker te bedienen zijn. Dat maakt het voor alle shoppers makkelijker. Het winkelcentrum heeft een vol activiteitenprogramma. Er worden dagelijks work-outs, concerten en workshops gegeven. In de boekenwinkels vinden regelmatig boeklezingen plaats waar een divers publiek op afkomt. Ongeveer een derde van alle bezoekers is daadwerkelijk een oudere, of zoals de Japanners liever zeggen: iemand die tot de ‘Grand Generation’ behoort.
De totale bestedingen van 65-plussers groeit van 6,4 miljard in 2013 naar 10,3 miljard in 2030 – ING Economisch bureau, vergrijzing als kans, november 2016
SPAR – maaltijdservice Eet Smakelijk!
Met de maaltijdservice Eet Smakelijk! richt SPAR zich op de steeds groter wordende groep ouderen.
Inspelen op de grijze markt
Ouderen zijn bereid om te investeren in ‘levensloopbestendige’ huizen en producten. Comfort en ergonomie worden steeds belangrijker voor deze groeiende groep. Er is behoefte aan seniorvriendelijke producten, diensten en winkels. Maak bijvoorbeeld de winkelpaden breder, de schappen lager en verleen als bedrijf dat extra stukje service waardoor ze bij jou terug blijven komen. Deze ontwikkeling is niets nieuws, de bewustwording bij bedrijven wel. 70% van de ondernemers speelt nog niet in op de groeiende vergrijzing, terwijl hier enorm veel kansen liggen.
Laten we ons samen richten op de behoeften van ouderen, een grote en vooral interessante doelgroep waar nog veel te halen valt.
Bekijk hier een overzicht van de 10 retailtrends va