Een diverse samenleving

Samenlevingen zijn diverser dan ooit. Etniciteit, diversiteit in huishoudens en verschillende generaties zorgen voor enorme veelkleurigheid. Mensen bewegen zich over de hele wereld vanwege veiligheid, werk of hereniging met familie. Bevolkingen worden internationaler en we zijn op zoek naar aanbod dat aansluit bij onze culturele achtergrond. We staan steeds meer open voor nieuwe culturen en laten ons er graag door inspireren.

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Celebrate diversity

Huishoudens nemen steeds diversere vormen aan. Het aantal eenpersoonshuishoudens neemt toe en binnen een gezin gedragen gezinsleden zich een aantal dagen per week als eenpersoonshuishoudens. Nieuwe concepten en initiatieven die eenpersoonshuishoudens omarmen, zijn dan ook een logisch gevolg. Bovendien zorgen verschillende generaties voor een grote diversiteit in de bevolkingssamenstelling. Er komt een grotere groep ouderen en deze groep wordt ook nog eens steeds ouder. Deze dubbele vergrijzing levert een zilveren generatie op die actief bijdraagt aan de samenleving én aan de economie. Daarnaast vormen de veeleisende millennials en ondoorgrondelijke generatie Z richting 2030 de belangrijkste consumentengroep. Zij bepalen hoe de toekomst van retail eruit gaat zien. De behoeften die millennials nu hebben, vloeien voort in alle generaties. Dit vraagt om retailomgevingen en shopping journeys die zijn afgestemd op de diverse generaties.

In 2030 is 23% van de Nederlandse bevolking 65+ (4,2 miljoen mensen), nu is dat 19%. Terwijl hier enorm veel kansen liggen, speelt 70% van de retailers nog niet in op de groeiende vergrijzing.

MAC – digitale experience
Beautymerk MAC richt haar winkel in Shanghai in met digitale en online ervaringen op basis van het aankoopgedrag van make-up door Generation Z. De MAC-omgeving van het WeChat account is het contactpunt voor de hele winkelervaring. Er kunnen virtuele lipsticks worden getest, je kunt een gepersonaliseerd oogschaduwpalet in 3D laten printen en masterclasses volgen.

Millie – liefdadigheidsapp gericht op millennials
Millie is een gratis app in de VS die liefdadigheidsdonaties eenvoudig wil maken voor millennials. Via de app worden er profielen van drie steeds wisselende non-profitorganisaties weergegeven, met daarbij foto’s en een korte beschrijving. Bij interesse kan er geklikt worden voor meer informatie en kan er naar rechts worden geswipet om een donatie te doen met het geld dat er op het account is geladen.

IKEA – collectie voor een millennial lifestyle
IKEA heeft samen met designer Virgil Abloh van fashion brand Off-White een collectie ontworpen, speciaal voor millennials die voor het eerst op zichzelf gaan wonen. De gelimiteerde collectie bestaat uit een mix van meubels en woonaccessoires, zoals vloerkleden met slogans en een vitrinekast om je sneakers als kunstobject in te plaatsen.

Aeon Mall Tokyo – winkelcentrum voor senioren
De Japanse retailer Aeon heeft haar winkelomgeving aangepast aan de oudere consument. Zo gaat de mall al om 7 uur ’s ochtends open, zijn er rustplekken en diverse ruimtes om samen spelletjes te doen of bewegingslessen te volgen. De winkelwagentjes zijn 30% lichter dan normaal en er is een speciale looproute. Ook is meer aandacht besteed aan de AED voor noodgevallen.

Retailer, omarm diversiteit
Door de komst van andere etniciteiten, nieuwe generaties en een verschuiving in huishoudens zijn de klantbehoeften continu in beweging. Waar de ouderen op zoek gaan naar passende services en diensten die aansluiten bij hun behoeften, zijn de veeleisende millennials op zoek naar een beleving. Als retailer is het belangrijk om inzichten te krijgen in de behoeften die een generatie of bevolkingsgroep heeft, waardoor er continu kan worden ingespeeld op deze groep. Met deze inzichten kunt u deze groep wellicht aan uw merk verbinden. Hoe speelt u bijvoorbeeld in op een eenpersoonshuishouden? Hoe zorgt u ervoor dat de millennial waarde hecht aan uw merk en dat de ouderen een passende service vinden bij uw bedrijf? Er zijn genoeg mogelijkheden om in te spelen op deze ontwikkeling en een retailformule gericht op diversiteit is dichterbij dan u denkt.

Wat kan Crossmarks voor u betekenen?

Er zijn een hoop mogelijkheden en aanbieders en een tal van oplossingen denkbaar. We denken graag mee over de beste oplossing voor uw retailformule. Een oplossing waarmee u de beste inzichten krijgt voor uw branche en organisatie. Zo zijn er voor fashion andere oplossingen dan voor de woonbranche. Wij zoeken naar een oplossing die past bij uw bedrijfsgrootte, investeringsmogelijkheden en doelstellingen.

Benieuwd of uw retailomgeving is afgestemd op diversiteit?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Community Building

Steeds vaker vinden gelijkgestemden elkaar binnen een brand community, waar ze hun interesses en waarden met elkaar kunnen delen.

Lees verder

Perfect Personalisation

We raken steeds meer gewend aan producten perfect afgestemd op onze voorkeuren. Als retailer kun je hierop inspelen door de inzet van data en AI tools die de juiste producten, aanbiedingen en hulp bieden aan shoppers. Of door producten on the spot te laten customisen.

Lees verder

Craving Positivity

Shoppers zijn op zoek naar positiviteit, vermaak en willen verrast worden. Er zijn tal van mogelijkheden om een pop of joy toe te voegen en zo van betekenis te zijn: een vrolijke collectie, leuke brand experience, een kleurrijke winkelbeleving of pop-up store.

Lees verder

Frictionless Shopping

We leven in een tijd van instant gratification, waarin we van A tot Z optimaal bediend willen worden en niet meer bereid zijn om te wachten. Retailers doen er alles aan om de customer journey zo vloeiend mogelijk te maken door zoveel mogelijk hobbels weg te nemen.

Lees verder

Sustainable Alternatives

Wetenschappers zijn het erover eens; de mens is de grootste veroorzaker van de klimaatverandering. De aarde kan ons huidige consumptiegedrag niet heel lang meer volhouden. Hier ligt een belangrijke taak voor de overheid en bedrijven, en dus ook voor retailers.

Lees verder

Fluid Personalization

De ontwikkeling waarbij het van belang is om goed in te spelen op de persoonlijke wensen van de klant, is al een tijdje aan de gang. Onze behoeften zijn echter continu in beweging; de consument verandert en persoonlijke voorkeuren veranderen voortdurend met hen mee. Dat vraagt om producten en diensten die deze veranderingen kunnen bijbenen.

Lees verder

Glass box thinking

Bedrijven en merken zijn glazen dozen geworden en beslaan de gehele organisatie. Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat u doet en wie u bent.

Lees verder

Platformization

Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en diverser.

Lees verder

Winkelprestaties verbeteren met technologie

Continu blijven aansluiten op de steeds veranderende behoeften en het gedrag van uw klant.

Lees verder