Eco-innovation

Het belang van duurzame retailinnovaties

Als we langer leven, dan moeten we ook beter voor onze planeet zorgen. Geavanceerde economieën vormen 16% van de wereldbevolking, maar produceren 34% van het afval. De steeds groter wordende afvalberg wordt geproduceerd door massaconsumptie. Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen is hygiëne geworden. Het is tijd om met rigoureuze stappen en compleet nieuwe oplossingen een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de aarde. De tijd van overconsumptie is voorbij, we hebben een revolutie nodig. Het verbod op plastic wegwerpproducten is hierin een belangrijke stap. We zien vanuit die ecodrijfveer geheel nieuwe vormen van retailinnovaties. Denk aan de beweging van bezit naar gebruik, abonnementsvormen, circulaire producten, het verkorten van de keten, minder verpakkingen en duurzame productiemethoden. Allemaal bedoeld om de wereld een stukje beter achter te laten voor de volgende generaties.

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Eco-innovation

Consumenten houden met hun aankoop steeds vaker rekening met hun ecologische footprint. Als retailer kan je hier op verschillende manieren op inspelen. Zo zijn er diverse retailers die plastic verbannen en recycle services aanbieden.

“Estimates suggest that 50% of plastic is used once and thrown away, and that most plastics take more than 400 years to degrade.” Trendwatching

Lush Naked Shop
Lush opende in Milaan ’s werelds eerste ‘Naked Shop’. In deze conceptstore worden alleen producten zonder verpakking verkocht. Daarnaast worden regelmatig events, workshops en film screenings in de winkel georganiseerd, om ideeën uit te wisselen over een plasticvrije toekomst.

For Days zero waste abonnement
Bij For Days kunt u een zero waste abonnement nemen op luxe, 100% organic T-shirts die eindeloos gerecycled kunnen worden. Een jaar lang kunt u uw T-shirt onbeperkt inwisselen tegen een nieuwe. Het oude shirt wordt gerecycled tot nieuw garen.

LEGO: plantjes gemaakt van plantjes
LEGO heeft nieuwe botanische plantjes, zoals bomen, bladeren en planten gelanceerd die gemaakt zijn van een plastic dat geproduceerd is met duurzaam gewonnen suikerriet. Deze nieuwe elementen zijn de eerste grote stap van LEGO om duurzame materialen te gebruiken in alle producten en verpakkingen.

Retailformules voor onze planeet
Steeds meer consumenten maken bewustere keuzes bij hun aankoop. Zij hechten waarde aan bedrijven die transparant zijn en een sociale impact maken. Duurzaamheid is een groot begrip, waardoor het lastig kan zijn om eraan te beginnen. Als retailer kunt u al op een eenvoudige manier innoveren en een maatschappelijke bijdrage leveren. Zie het voorbeeld van Lush, waarbij er geen plastic verpakkingen meer worden gebruikt. Kritisch kijken naar het gehele retailproces en punten ontdekken waarop verduurzaamd kan worden, kan enorm waardevol zijn. Door te innoveren, kunt u als retailer impact hebben door iets op een radicale manier anders te doen. Bij verduurzamen draait het zowel om de kleine als de grote innovaties. Sommige innovaties lijken klein, maar het kan een grote impact op onze wereld zijn!

Benieuwd hoe u duurzaam kunt innoveren?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

ANDERE RETAILTHEMA’S

Effortless shopping

Klanten hechten grote waarde aan flexibiliteit. Uiteindelijk gaan ze voor de makkelijkste winkeloptie op basis van hun behoeften op dat moment.

Lees verder

Data-driven retail

Data inzetten om lokale relevantie toe te voegen aan de fysieke winkel en om snel in te spelen op veranderende klantwensen.

Lees verder

Smart Wellbeing

We streven naar een fysiek en mentaal welzijn en zijn ons ervan bewust dat een gezonde levensstijl het nieuwe medicijn is voor een langer en gelukkiger leven.

Lees verder

Cityboomers

De populariteit van de stad neemt al jaren toe en de grote stad wint het steeds vaker van de kleine(re) winkelgebieden. Hierdoor wordt het selecteren van de juiste locatie(s) belangrijker dan ooit.

Lees verder

Collaborative retailing

We gebruiken uiteenlopende technologieën, services en merken om in al onze behoeften te voorzien. Conceptstores spelen hier perfect op in door samenwerkingen aan te gaan en zo de klant hierin te kunnen bedienen.

Lees verder

New value structures

Als gevolg van ecologisering en de hang naar duurzaamheid ontstaan nieuwe verdienmodellen. Dat zorgt voor mogelijkheden om anders te kijken naar de relatie met de klant.

Lees verder

Powerful retail platforms

De grootste retailers zijn nu al machtig en hun macht wordt alleen maar groter. Deze grote ketens zijn een bedreiging voor de fysieke retail. Tijd voor een nieuwe strategie.

Lees verder

Automate my journey

Zorg voor een gepersonaliseerde en geautomatiseerde shopping experience, precies afgestemd op de voorkeuren en het gedrag van de klant.

Lees verder

Virtual personal guides

Een persoonlijke assistent en vriend ineen. De komst van virtuele persoonlijkheden die vermaken, informeren, helpen en/of genezen hebben impact op de retail.

Lees verder

Ageless society

We worden steeds ouder en gezonder. Maar, we gaan ons zeker niet ouder gedragen. Er vindt een verschuiving plaats van kalenderleeftijd naar gevoelsleeftijd.

Lees verder