Powerful retail platforms

Grote retailers
die blijven groeien

MAGAFA, bestaande uit Microsoft, Amazon, Google (Alphabet), Apple, Facebook en Alibaba blijven groeien. Deze bedrijven hebben toegang tot de nieuwste technologieën en een toenemende hoeveelheid klantdata. Ze maken een steeds groter deel uit van ons dagelijks leven, zowel online als offline.

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Powerful retail platforms

De grootste retailers zijn nu al machtig en hun macht wordt alleen maar groter. Dankzij hun grote kapitaal rollen ze in sneltreinvaart uit. De Amerikaanse e-commercereus Amazon nam dit jaar Whole Foods over voor maar liefst 13,7 miljard euro. Dat Amazon zijn fysieke plannen serieus neemt kunnen we nu wel stellen. Maar, zijn Chinese tegenhanger Alibaba zit ook niet stil. Deze reus ging vele   nieuwe samenwerkingen aan waarvan de gevolgen nog niet direct zichtbaar zijn. Met de nieuwe supermarktformule Hema is wel duidelijk wat er gaat gebeuren: steeds meer Hema winkels duiken op in heel China. Ook opende Alibaba de nieuwe formule Home Times, een IKEA achtige woonwinkel. De macht van deze grote ketens is een grote bedreiging voor de fysieke retail.

Alibaba – Home Times

Alibaba opende onlangs in Hangzhou de eerste woonwinkel, waar nadrukkelijk de link met technologie wordt gelegd. De artikelen worden via het platform Tmall van Alibaba verkocht.


“Alibaba investeerde de afgelopen twee jaar 8 miljard dollar in fysieke retail.” – Forbes 2017

Alibaba – pop-up store

Alibaba verkent op allerlei manieren de fysieke retailwereld. Zo namen zij ook de warenhuisketen Intime Retail Group over. Alibaba opende hierin een pop-up store voor hun eigen marktplaats Tmall, waarbij de winkelomgeving is uitgerust met de nieuwste technologische voorzieningen.

Een “new retail-visie” voor Alibaba

Alibaba manifesteert zich steeds nadrukkelijker als een fysieke retailspeler, altijd in combinatie met de modernste technieken die een grote mate van gemak bieden. Steevast spreekt de e-commercereus van nieuwe stappen in lijn met zijn ‘new retail’-visie.” (bron: retailtrends.nl)

 

De toekomst van retail: een optimale blend tussen online en offline

De dreiging vanuit de grote retailplatforms benadrukt het belang van een evolutie binnen de retail. Om morgen relevant te zijn én blijven is het noodzakelijk om alle kanalen optimaal te benutten. Het gaat hierbij om de blend: je moet er zowel online als offline zijn om in alle behoeften van de retailbehoeftepiramide te kunnen voorzien. Hiermee verandert de rol van fysieke winkels. Het wordt een plek waar we komen om producten te passen, te zien, te ruiken en te beleven. Enerzijds zijn we op zoek naar winkels voor runshopping, die uitblinken in efficiëntie en gemak; anderzijds willen we winkels voor funshopping, waar een transactie verandert in een attractie. Van de online kanalen verwachten we daarentegen ultiem gemak om onze shopervaring te ondersteunen.

Ontdek meer over de kracht van online en offline in ons artikel over Blended retail.

Benieuwd naar de beste strategie voor uw formule?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

ANDERE RETAILTHEMA’S

Glass box thinking

Bedrijven zijn glazen dozen geworden en het merk beslaat de gehele organisatie.
Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat u doet en wie u bent.

Lees verder

Platformization

Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en diverser.

Lees verder

Real life imagination

Nieuwe virtuele werelden waar miljoenen mensen zich dagelijks in bevinden, brengen nieuwe kansen voor merken en retailers.

Lees verder

Remarkable retail

Zorg dat u waarde toevoegt voor de bezoeker, waardoor een bezoek aan de fysieke winkel memorabel wordt.

Lees verder

Effortless shopping

Klanten hechten grote waarde aan flexibiliteit. Uiteindelijk gaan ze voor de makkelijkste winkeloptie op basis van hun behoeften op dat moment.

Lees verder

Data-driven retail

Data inzetten om lokale relevantie toe te voegen aan de fysieke winkel en om snel in te spelen op veranderende klantwensen.

Lees verder

Eco-innovation

De tijd van overconsumptie is voorbij. We moeten rigoureuze stappen maken om de wereld beter te maken en zien vanuit die ecodrijfveer geheel nieuwe vormen van retailinnovaties.

Lees verder

Smart Wellbeing

We streven naar een fysiek en mentaal welzijn en zijn ons ervan bewust dat een gezonde levensstijl het nieuwe medicijn is voor een langer en gelukkiger leven.

Lees verder

Cityboomers

De populariteit van de stad neemt al jaren toe en de grote stad wint het steeds vaker van de kleine(re) winkelgebieden. Hierdoor wordt het selecteren van de juiste locatie(s) belangrijker dan ooit.

Lees verder

Collaborative retailing

We gebruiken uiteenlopende technologieën, services en merken om in al onze behoeften te voorzien. Conceptstores spelen hier perfect op in door samenwerkingen aan te gaan en zo de klant hierin te kunnen bedienen.

Lees verder