Powerful retail platforms

Grote retailers
die blijven groeien

MAGAFA, bestaande uit Microsoft, Amazon, Google (Alphabet), Apple, Facebook en Alibaba blijven groeien. Deze bedrijven hebben toegang tot de nieuwste technologieën en een toenemende hoeveelheid klantdata. Ze maken een steeds groter deel uit van ons dagelijks leven, zowel online als offline.

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Powerful retail platforms

De grootste retailers zijn nu al machtig en hun macht wordt alleen maar groter. Dankzij hun grote kapitaal rollen ze in sneltreinvaart uit. De Amerikaanse e-commercereus Amazon nam dit jaar Whole Foods over voor maar liefst 13,7 miljard euro. Dat Amazon zijn fysieke plannen serieus neemt kunnen we nu wel stellen. Maar, zijn Chinese tegenhanger Alibaba zit ook niet stil. Deze reus ging vele   nieuwe samenwerkingen aan waarvan de gevolgen nog niet direct zichtbaar zijn. Met de nieuwe supermarktformule Hema is wel duidelijk wat er gaat gebeuren: steeds meer Hema winkels duiken op in heel China. Ook opende Alibaba de nieuwe formule Home Times, een IKEA achtige woonwinkel. De macht van deze grote ketens is een grote bedreiging voor de fysieke retail.

Alibaba – Home Times

Alibaba opende onlangs in Hangzhou de eerste woonwinkel, waar nadrukkelijk de link met technologie wordt gelegd. De artikelen worden via het platform Tmall van Alibaba verkocht.


“Alibaba investeerde de afgelopen twee jaar 8 miljard dollar in fysieke retail.” – Forbes 2017

Alibaba – pop-up store

Alibaba verkent op allerlei manieren de fysieke retailwereld. Zo namen zij ook de warenhuisketen Intime Retail Group over. Alibaba opende hierin een pop-up store voor hun eigen marktplaats Tmall, waarbij de winkelomgeving is uitgerust met de nieuwste technologische voorzieningen.

Een “new retail-visie” voor Alibaba

Alibaba manifesteert zich steeds nadrukkelijker als een fysieke retailspeler, altijd in combinatie met de modernste technieken die een grote mate van gemak bieden. Steevast spreekt de e-commercereus van nieuwe stappen in lijn met zijn ‘new retail’-visie.” (bron: retailtrends.nl)

 

De toekomst van retail: een optimale blend tussen online en offline

De dreiging vanuit de grote retailplatforms benadrukt het belang van een evolutie binnen de retail. Om morgen relevant te zijn én blijven is het noodzakelijk om alle kanalen optimaal te benutten. Het gaat hierbij om de blend: je moet er zowel online als offline zijn om in alle behoeften van de retailbehoeftepiramide te kunnen voorzien. Hiermee verandert de rol van fysieke winkels. Het wordt een plek waar we komen om producten te passen, te zien, te ruiken en te beleven. Enerzijds zijn we op zoek naar winkels voor runshopping, die uitblinken in efficiëntie en gemak; anderzijds willen we winkels voor funshopping, waar een transactie verandert in een attractie. Van de online kanalen verwachten we daarentegen ultiem gemak om onze shopervaring te ondersteunen.

Ontdek meer over de kracht van online en offline in ons artikel over Blended retail.

Benieuwd naar de beste strategie voor uw formule?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

ANDERE RETAILTHEMA’S

New value structures

Als gevolg van ecologisering en de hang naar duurzaamheid ontstaan nieuwe verdienmodellen. Dat zorgt voor mogelijkheden om anders te kijken naar de relatie met de klant.

Lees verder

Automate my journey

Zorg voor een gepersonaliseerde en geautomatiseerde shopping experience, precies afgestemd op de voorkeuren en het gedrag van de klant.

Lees verder

Virtual personal guides

Een persoonlijke assistent en vriend ineen. De komst van virtuele persoonlijkheden die vermaken, informeren, helpen en/of genezen hebben impact op de retail.

Lees verder

Ageless society

We worden steeds ouder en gezonder. Maar, we gaan ons zeker niet ouder gedragen. Er vindt een verschuiving plaats van kalenderleeftijd naar gevoelsleeftijd.

Lees verder

Value Optimized Pricing

De begrippen waarde en prijs zijn variabeler en complexer dan ooit. Steeds vaker ontstaan er variabele prijzen op basis van de waarde van het moment.

Lees verder

Radical transparancy

In een tijd waarin alles te vinden is, worden retailers en merken gedwongen om volledig transparant te zijn. De bedrijfscultuur wordt een integraal onderdeel van een merk.

Lees verder

Relationship retailing

Investeer als retailer in de ultieme relatie met je klant. Zorg voor uitmuntende service, creëer een unieke winkelervaring en voeg hiermee waarde toe.

Lees verder

Perfect personalization

Om een gepersonaliseerde winkelbeleving te bieden is datamanagement cruciaal. Met de juiste touch points kun je als retailer klanten blijvend aan je binden.

Lees verder

Retail playground

De klant verrassen met vernieuwende functies en daarmee zorgen voor een langere verblijfsduur en verhoogde bezoekfrequentie. Een transactie verandert in een attractie.

Lees verder

Blended retail

Online en offline inrichten vanuit de kracht van het kanaal om in de behoefte van de klant te voorzien: van gemak tot aspiratie. Alles voor een volledig geïntegreerde retailervaring.

Lees verder