Relationship retailing

Een hyperpersoonlijke
winkelbeleving

In een overvolle retailmarkt met flinke concurrentiedruk is het belangrijk om voorkeur te creëren bij de klant. Hoe kun je als retailer de individuele relatie met je klant verbeteren om zo de retentie en loyaliteit te bevorderen?

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Relationship retailing

Retailers moeten op zoek naar nieuwe manieren om klanten voor zich te winnen en aan zich te binden. Welke unieke voordelen kun je bieden? Hoe kun je het de klant zó gemakkelijk en prettig maken dat hij het liefst bij jou koopt, óók als je niet de goedkoopste bent? Hieronder vind je voorbeelden van retailers die de relatie met de klant op innovatieve manieren verbeteren.

Subscription commerce

Subscription commerce (zoals HelloFresh) is een vorm van relatiebinding die inmiddels aardig ingeburgerd is, maar een abonnementsvorm vanuit services en diensten is voor retailers relatief nieuw. Met serviceabonnementen gaan we een langdurige relatie met de klant aan en stellen we een gedeelte van de omzet zeker. In ruil daarvoor krijgt de klant unieke privileges, zoals bij Bol.com Select. Hierbij komen voor een vast bedrag per maand alle bezorgkosten te vervallen en wordt er ook in de avond en in het weekend zonder meerprijs bezorgd.

“De meerwaarde van het subscriptionmodel dient te liggen in de service. Gemak kan bijvoorbeeld één van deze factoren zijn, maar ook een verrassingselement; het gevoel dat je telkens opnieuw een cadeautje krijgt. Of zekerheid op continuïteit en kwaliteit.” Lieke van Kessel, Buckaroo

Albert Heijn: Bezorgbundel

Albert Heijn heeft de bezorgbundel om klanten aan zich te binden. Het gaat hier om een bezorg- abonnement voor online boodschappen. Voor een vast bedrag in de maand worden je boodschappen thuisbezorgd, hoe vaak je ook bestelt.

KLM: Flight Bundle strippenkaart

KLM introduceerde de KLM Flight Bundle, een strippenkaart voor vluchten binnen Europa. Hiermee kies je vooraf de bestemming(en) en het aantal vluchten, maar pas als je zin krijgt om je koffers te pakken, kies je de datum van vertrek. Een vaste prijs en altijd plek, ook in het weekend en vakanties!

Bol.com: Select

Bol.com introduceerde dit jaar het bezorgabonnement Select. Wanneer je eenmalig €14,99 betaalt, komen al je verzendkosten een jaar lang te vervallen en wordt ook in de avond en in het weekend zonder meerprijs bezorgd. Het abonnement geldt voor meer dan 300.000 artikelen die te herkennen zijn aan het Select label.

Rent the Runway – altijd een nieuwe garderobe

Met Rent the Runway (RTR) heb je toegang tot een onbeperkte garderobe. Je huurt hier collecties van meer dan 400 designers. Er zijn verschillende abonnementsvormen waaruit je kunt kiezen. Hoe meer je betaalt, hoe meer je krijgt!

Hugo Boss – Boss on Demand

Hugo Boss wil met de service Boss on Demand de winkelervaring naar een hoger level tillen.  Boss on Demand-gebruikers worden opgepikt door een Uberdriver om hen naar de afspraak in de winkel te brengen. Klaar met shoppen? Dan word je ook weer thuis gebracht.

Hugo Boss – Effortless shopping

Met het Boss on Demand-programma geniet je ook van andere services. Moeten je schoenen bijvoorbeeld gepoetst worden? Binnen een uur staat er iemand voor je deur. Je hebt recht op personal styling, 24/7 customer service, een gratis bezorgfunctie, cadeautjes, kortingen en event invites. Ervaar hoe het is om een echte baas te zijn!

Creëer voorkeur bij de klant

Met de eenvoudige toegang tot online winkels wereldwijd kiezen klanten vaker voor de beste deal. Het is dan ook niet eenvoudig om als retailer een loyaal klantenbestand op te bouwen. Toch loont het om tijd en energie te steken in de klant. Uit onderzoek blijkt dat terugkerende klanten meer geld spenderen, vaker bij je winkelen, eerder bereid zijn een hoger bedrag voor je producten te betalen en je aanbevelen aan hun omgeving. Investeer als retailer daarom in de ultieme relatie met je klant. Zorg voor uitmuntende service, creëer een unieke winkelervaring en voeg hiermee waarde toe.

Op zoek naar nieuwe manieren om de klanten voor je te winnen?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

ANDERE RETAILTHEMA’S

Glass box thinking

Bedrijven zijn glazen dozen geworden en het merk beslaat de gehele organisatie.
Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat u doet en wie u bent.

Lees verder

Platformization

Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en diverser.

Lees verder

Real life imagination

Nieuwe virtuele werelden waar miljoenen mensen zich dagelijks in bevinden, brengen nieuwe kansen voor merken en retailers.

Lees verder

Remarkable retail

Zorg dat u waarde toevoegt voor de bezoeker, waardoor een bezoek aan de fysieke winkel memorabel wordt.

Lees verder

Effortless shopping

Klanten hechten grote waarde aan flexibiliteit. Uiteindelijk gaan ze voor de makkelijkste winkeloptie op basis van hun behoeften op dat moment.

Lees verder

Data-driven retail

Data inzetten om lokale relevantie toe te voegen aan de fysieke winkel en om snel in te spelen op veranderende klantwensen.

Lees verder

Eco-innovation

De tijd van overconsumptie is voorbij. We moeten rigoureuze stappen maken om de wereld beter te maken en zien vanuit die ecodrijfveer geheel nieuwe vormen van retailinnovaties.

Lees verder

Smart Wellbeing

We streven naar een fysiek en mentaal welzijn en zijn ons ervan bewust dat een gezonde levensstijl het nieuwe medicijn is voor een langer en gelukkiger leven.

Lees verder

Cityboomers

Het aantal urban consumers blijft stijgen en deze groep wil gehoord en gekend worden in hun stadse bestaan. Tijd voor innovatieve oplossingen.

Lees verder

Collaborative retailing

We gebruiken uiteenlopende technologieën, services en merken om in al onze behoeften te voorzien. Conceptstores spelen hier perfect op in door samenwerkingen aan te gaan en zo de klant hierin te kunnen bedienen.

Lees verder