Value Optimized Pricing

Variabele prijzen
op basis van waarde

De begrippen waarde en prijs zijn variabeler en complexer dan ooit. De waarde die aan een product of dienst wordt toegekend, is afhankelijk van veel verschillende factoren. Denk hierbij aan tijd, plaats, activiteit, mood en hebberigheid. We weten al langer dat we de ene keer bereid zijn meer te betalen voor exact hetzelfde product dan de andere keer. Maar vanaf nu hebben we te maken met een nieuwe vorm van pricing, waarbij de prijs wordt afgestemd op de waarde. Deze waarde is steeds vaker variabel en afhankelijk van het moment.

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Value Optimized Pricing

Een goed voorbeeld van Value Optimized Pricing is ‘Wasteless’: een dynamic pricingoplossing voor supermarkten. De prijzen dalen daarmee automatisch naarmate de vervaldatum nadert. Het systeem maakt gebruik van RFID, zorgt voor minder afval en is beter voor de portemonnee. De prijzen staan niet langer vast, maar gaan mee met een continue verandering. Een ander voorbeeld is American Apparel, waar we 20% meer betalen voor US productie t.o.v. globale productie. We kiezen zelf voor de prijs en het product wat daarbij hoort.

Wasteless – RFID pricetags

In deze supermarkt dalen de prijzen automatisch naarmate de vervaldatum nadert. Het systeem maakt gebruik van RFID, dit geeft minder afval en is beter voor de portemonnee.

American Apparel – production pricing

Bij American Apparel wordt de prijs aangepast aan de plaats van productie. In de USA geproduceerde kledingstukken zijn 20% duurder dan dezelfde items die globaal worden geproduceerd. American Apparel legt de keuze bij de consument.

Retailer, optimaliseer je pricing strategie

Een succesvolle Value optimized pricing strategie resulteert in meer verkoop én klantbinding. Waar voorheen de meeste prijzen waren gebaseerd op de inkoopprijs plus een marge, richten steeds meer retailers zich op gepercipieerde waarde. Het is belangrijk om hiervoor inzicht te krijgen in de wensen van de klant. Wat is de klant, afhankelijk van het moment, bereid te betalen voor je product? Besteed daarbij aandacht aan factoren als plaats, tijd, activiteit, mood, hebberigheid, maar ook aan productkenmerken en hoe de klant deze kenmerken beoordeelt. Dit geeft niet alleen inzicht in de ideale pricing, maar laat ook zien of er verbeteringen mogelijk zijn voor de marketingcommunicatie. Je kunt namelijk de prijs afstemmen op de bereidheid tot betalen, maar ook je marketing gebruiken om de klant een andere (hogere) waarde toe te laten kennen aan je product.

Nieuwsgierig naar de beste pricing strategie voor uw formule?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

ANDERE RETAILTHEMA’S

New value structures

Als gevolg van ecologisering en de hang naar duurzaamheid ontstaan nieuwe verdienmodellen. Dat zorgt voor mogelijkheden om anders te kijken naar de relatie met de klant.

Lees verder

Powerful retail platforms

De grootste retailers zijn nu al machtig en hun macht wordt alleen maar groter. Deze grote ketens zijn een bedreiging voor de fysieke retail. Tijd voor een nieuwe strategie.

Lees verder

Automate my journey

Zorg voor een gepersonaliseerde en geautomatiseerde shopping experience, precies afgestemd op de voorkeuren en het gedrag van de klant.

Lees verder

Virtual personal guides

Een persoonlijke assistent en vriend ineen. De komst van virtuele persoonlijkheden die vermaken, informeren, helpen en/of genezen hebben impact op de retail.

Lees verder

Ageless society

We worden steeds ouder en gezonder. Maar, we gaan ons zeker niet ouder gedragen. Er vindt een verschuiving plaats van kalenderleeftijd naar gevoelsleeftijd.

Lees verder

Radical transparancy

In een tijd waarin alles te vinden is, worden retailers en merken gedwongen om volledig transparant te zijn. De bedrijfscultuur wordt een integraal onderdeel van een merk.

Lees verder

Relationship retailing

Investeer als retailer in de ultieme relatie met je klant. Zorg voor uitmuntende service, creëer een unieke winkelervaring en voeg hiermee waarde toe.

Lees verder

Perfect personalization

Om een gepersonaliseerde winkelbeleving te bieden is datamanagement cruciaal. Met de juiste touch points kun je als retailer klanten blijvend aan je binden.

Lees verder

Retail playground

De klant verrassen met vernieuwende functies en daarmee zorgen voor een langere verblijfsduur en verhoogde bezoekfrequentie. Een transactie verandert in een attractie.

Lees verder

Blended retail

Online en offline inrichten vanuit de kracht van het kanaal om in de behoefte van de klant te voorzien: van gemak tot aspiratie. Alles voor een volledig geïntegreerde retailervaring.

Lees verder