Value Optimized Pricing

Variabele prijzen
op basis van waarde

De begrippen waarde en prijs zijn variabeler en complexer dan ooit. De waarde die aan een product of dienst wordt toegekend, is afhankelijk van veel verschillende factoren. Denk hierbij aan tijd, plaats, activiteit, mood en hebberigheid. We weten al langer dat we de ene keer bereid zijn meer te betalen voor exact hetzelfde product dan de andere keer. Maar vanaf nu hebben we te maken met een nieuwe vorm van pricing, waarbij de prijs wordt afgestemd op de waarde. Deze waarde is steeds vaker variabel en afhankelijk van het moment.

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Value Optimized Pricing

Een goed voorbeeld van Value Optimized Pricing is ‘Wasteless’: een dynamic pricingoplossing voor supermarkten. De prijzen dalen daarmee automatisch naarmate de vervaldatum nadert. Het systeem maakt gebruik van RFID, zorgt voor minder afval en is beter voor de portemonnee. De prijzen staan niet langer vast, maar gaan mee met een continue verandering. Een ander voorbeeld is American Apparel, waar we 20% meer betalen voor US productie t.o.v. globale productie. We kiezen zelf voor de prijs en het product wat daarbij hoort.

Wasteless – RFID pricetags

In deze supermarkt dalen de prijzen automatisch naarmate de vervaldatum nadert. Het systeem maakt gebruik van RFID, dit geeft minder afval en is beter voor de portemonnee.

American Apparel – production pricing

Bij American Apparel wordt de prijs aangepast aan de plaats van productie. In de USA geproduceerde kledingstukken zijn 20% duurder dan dezelfde items die globaal worden geproduceerd. American Apparel legt de keuze bij de consument.

Retailer, optimaliseer je pricing strategie

Een succesvolle Value optimized pricing strategie resulteert in meer verkoop én klantbinding. Waar voorheen de meeste prijzen waren gebaseerd op de inkoopprijs plus een marge, richten steeds meer retailers zich op gepercipieerde waarde. Het is belangrijk om hiervoor inzicht te krijgen in de wensen van de klant. Wat is de klant, afhankelijk van het moment, bereid te betalen voor je product? Besteed daarbij aandacht aan factoren als plaats, tijd, activiteit, mood, hebberigheid, maar ook aan productkenmerken en hoe de klant deze kenmerken beoordeelt. Dit geeft niet alleen inzicht in de ideale pricing, maar laat ook zien of er verbeteringen mogelijk zijn voor de marketingcommunicatie. Je kunt namelijk de prijs afstemmen op de bereidheid tot betalen, maar ook je marketing gebruiken om de klant een andere (hogere) waarde toe te laten kennen aan je product.

Nieuwsgierig naar de beste pricing strategie voor uw formule?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

ANDERE RETAILTHEMA’S

Glass box thinking

Bedrijven zijn glazen dozen geworden en het merk beslaat de gehele organisatie.
Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat u doet en wie u bent.

Lees verder

Platformization

Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en diverser.

Lees verder

Real life imagination

Nieuwe virtuele werelden waar miljoenen mensen zich dagelijks in bevinden, brengen nieuwe kansen voor merken en retailers.

Lees verder

Remarkable retail

Zorg dat u waarde toevoegt voor de bezoeker, waardoor een bezoek aan de fysieke winkel memorabel wordt.

Lees verder

Effortless shopping

Klanten hechten grote waarde aan flexibiliteit. Uiteindelijk gaan ze voor de makkelijkste winkeloptie op basis van hun behoeften op dat moment.

Lees verder

Data-driven retail

Data inzetten om lokale relevantie toe te voegen aan de fysieke winkel en om snel in te spelen op veranderende klantwensen.

Lees verder

Eco-innovation

De tijd van overconsumptie is voorbij. We moeten rigoureuze stappen maken om de wereld beter te maken en zien vanuit die ecodrijfveer geheel nieuwe vormen van retailinnovaties.

Lees verder

Smart Wellbeing

We streven naar een fysiek en mentaal welzijn en zijn ons ervan bewust dat een gezonde levensstijl het nieuwe medicijn is voor een langer en gelukkiger leven.

Lees verder

Cityboomers

De populariteit van de stad neemt al jaren toe en de grote stad wint het steeds vaker van de kleine(re) winkelgebieden. Hierdoor wordt het selecteren van de juiste locatie(s) belangrijker dan ooit.

Lees verder

Collaborative retailing

We gebruiken uiteenlopende technologieën, services en merken om in al onze behoeften te voorzien. Conceptstores spelen hier perfect op in door samenwerkingen aan te gaan en zo de klant hierin te kunnen bedienen.

Lees verder