Variabele prijzen
op basis van waarde

De begrippen waarde en prijs zijn variabeler en complexer dan ooit. De waarde die aan een product of dienst wordt toegekend, is afhankelijk van veel verschillende factoren. Denk hierbij aan tijd, plaats, activiteit, mood en hebberigheid. We weten al langer dat we de ene keer bereid zijn meer te betalen voor exact hetzelfde product dan de andere keer. Maar vanaf nu hebben we te maken met een nieuwe vorm van pricing, waarbij de prijs wordt afgestemd op de waarde. Deze waarde is steeds vaker variabel en afhankelijk van het moment.

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Value Optimized Pricing

Een goed voorbeeld van Value Optimized Pricing is ‘Wasteless’: een dynamic pricingoplossing voor supermarkten. De prijzen dalen daarmee automatisch naarmate de vervaldatum nadert. Het systeem maakt gebruik van RFID, zorgt voor minder afval en is beter voor de portemonnee. De prijzen staan niet langer vast, maar gaan mee met een continue verandering. Een ander voorbeeld is American Apparel, waar we 20% meer betalen voor US productie t.o.v. globale productie. We kiezen zelf voor de prijs en het product wat daarbij hoort.

Wasteless – RFID pricetags

In deze supermarkt dalen de prijzen automatisch naarmate de vervaldatum nadert. Het systeem maakt gebruik van RFID, dit geeft minder afval en is beter voor de portemonnee.

American Apparel – production pricing

Bij American Apparel wordt de prijs aangepast aan de plaats van productie. In de USA geproduceerde kledingstukken zijn 20% duurder dan dezelfde items die globaal worden geproduceerd. American Apparel legt de keuze bij de consument.

Retailer, optimaliseer je pricing strategie

Een succesvolle Value optimized pricing strategie resulteert in meer verkoop én klantbinding. Waar voorheen de meeste prijzen waren gebaseerd op de inkoopprijs plus een marge, richten steeds meer retailers zich op gepercipieerde waarde. Het is belangrijk om hiervoor inzicht te krijgen in de wensen van de klant. Wat is de klant, afhankelijk van het moment, bereid te betalen voor je product? Besteed daarbij aandacht aan factoren als plaats, tijd, activiteit, mood, hebberigheid, maar ook aan productkenmerken en hoe de klant deze kenmerken beoordeelt. Dit geeft niet alleen inzicht in de ideale pricing, maar laat ook zien of er verbeteringen mogelijk zijn voor de marketingcommunicatie. Je kunt namelijk de prijs afstemmen op de bereidheid tot betalen, maar ook je marketing gebruiken om de klant een andere (hogere) waarde toe te laten kennen aan je product.

Wat kan Crossmarks voor u betekenen?

Er zijn een hoop mogelijkheden en aanbieders en een tal van oplossingen denkbaar. We denken graag mee over de beste oplossing voor uw retailformule. Een oplossing waarmee u de beste inzichten krijgt voor uw branche en organisatie. Zo zijn er voor fashion andere oplossingen dan voor de woonbranche. Wij zoeken naar een oplossing die past bij uw bedrijfsgrootte, investeringsmogelijkheden en doelstellingen.

Nieuwsgierig naar de beste pricing strategie voor uw formule?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Community Building

Steeds vaker vinden gelijkgestemden elkaar binnen een brand community, waar ze hun interesses en waarden met elkaar kunnen delen.

Lees verder

Perfect Personalisation

We raken steeds meer gewend aan producten perfect afgestemd op onze voorkeuren. Als retailer kun je hierop inspelen door de inzet van data en AI tools die de juiste producten, aanbiedingen en hulp bieden aan shoppers. Of door producten on the spot te laten customisen.

Lees verder

Craving Positivity

Shoppers zijn op zoek naar positiviteit, vermaak en willen verrast worden. Er zijn tal van mogelijkheden om een pop of joy toe te voegen en zo van betekenis te zijn: een vrolijke collectie, leuke brand experience, een kleurrijke winkelbeleving of pop-up store.

Lees verder

Frictionless Shopping

We leven in een tijd van instant gratification, waarin we van A tot Z optimaal bediend willen worden en niet meer bereid zijn om te wachten. Retailers doen er alles aan om de customer journey zo vloeiend mogelijk te maken door zoveel mogelijk hobbels weg te nemen.

Lees verder

Sustainable Alternatives

Wetenschappers zijn het erover eens; de mens is de grootste veroorzaker van de klimaatverandering. De aarde kan ons huidige consumptiegedrag niet heel lang meer volhouden. Hier ligt een belangrijke taak voor de overheid en bedrijven, en dus ook voor retailers.

Lees verder

Fluid Personalization

De ontwikkeling waarbij het van belang is om goed in te spelen op de persoonlijke wensen van de klant, is al een tijdje aan de gang. Onze behoeften zijn echter continu in beweging; de consument verandert en persoonlijke voorkeuren veranderen voortdurend met hen mee. Dat vraagt om producten en diensten die deze veranderingen kunnen bijbenen.

Lees verder

Celebrate diversity

Samenlevingen zijn diverser dan ooit. Etniciteit, verschillende huishoudens en generaties zorgen voor enorme veelkleurigheid die we steeds vaker omarmen.

Lees verder

Glass box thinking

Bedrijven en merken zijn glazen dozen geworden en beslaan de gehele organisatie. Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat u doet en wie u bent.

Lees verder

Platformization

Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en diverser.

Lees verder