Automate my journey
Grote kans dat technologiebedrijven deze markt als eerste veroveren vanwege hun technologische voorsprong. Maar wat is de focus voor de retailer wanneer het aankomt op data, de impact van Artificial Intelligence (AI) en de groeiende automatisering? De Chinese e-tailer JD.com gebruikt data en AI om 92% van de bestellingen binnen één dag te kunnen leveren. Weer andere merken gebruiken data om realtime in te kunnen spelen op de snel veranderende individuele klantwensen.
“44% of retail jobs are at risk of elimination due to automation by 2030.” – PWC, maart 2017
Finery – Digital Closet
Finery is een website waarmee we onze garderobe kunnen digitaliseren. Finery komt met suggesties voor outfits en nieuwe kledingstukken en geeft een seintje als items uit je favorietenlijst in prijs gedaald zijn.
AH to Go – Tap to go
In navolging van Amazon Go test Albert Heijn kassaloos shoppen. De schapkaarten zijn elektronisch en kunnen gescand worden met een kaart of smartphone, betaling vindt plaats via de app en het bedrag wordt binnen 10 minuten automatisch afgeschreven.
AH – Allerhande chatbot
Stel al je kookvragen in de Allerhande Facebook Messenger app en krijg direct antwoord.
MobyMart – mobiele winkel zonder personeel
Moby Mart is een autonome, mobiele winkel zonder personeel, waar je basisboodschappen zoals melk, medicijnen en fruit kunt kopen. Je vindt MobyMart op parkeerplaatsen en je hebt 24 uur per dag toegang met behulp van een app en AI technologie.
KFC – Smile to Pay
Lange wachtrijen om te betalen? Vanaf nu niet meer! Alibaba ontwikkelde AliPay en hiermee is het mogelijk om door middel van een scan van je gezicht te betalen. Het systeem weet wie je bent en het bedrag wordt automatisch afgeschreven.
Retailers, bepaal je strategie
Onze tijd wordt steeds kostbaarder. Shoppers met belangrijkere dingen te doen (wij allemaal dus), zien maar al te graag dat het shopproces sneller, gemakkelijker en efficiënter wordt. Het is per retailer de vraag welke vorm van automatisering de beste strategische keuze is. Zo kun je gebruik maken van Artificial Intelligence (AI) om op basis van klantdata het shopproces te optimaliseren, maar ook kassaloze winkels, chatbots en virtual personal guides spelen een belangrijke rol in het toekomstbeeld van de retail.