Trots op onze leefstijl
Na een lange periode van welzijn en materieel aanzien bevinden we ons nu in een tegenbeweging. Meer en meer consumenten gaan verspilling uit de weg en kiezen voor een nieuwe manier van consumptie. Minder bezit, maar beter bezit: kwaliteit boven kwantiteit. En we laten graag zien dat we bijdragen aan een betere wereld door duurzame, verantwoorde keuzes te maken. Winst en efficiency vermijden we, liever kiezen we voor gelijkenis, wederkerigheid en liefde voor het product. We leven bewust en zijn hier trots op.
Lokaal in opkomst
We verwachten transparantie van bedrijven en willen producten die zijn vervaardigd uit een eerlijk productieproces. Hierdoor zijn we meer dan ooit lokaal georiënteerd. Zo zitten we dichter op het productieproces, wat onze groeiende vraag naar transparantie beantwoordt. Deze regionalisering hangt samen met duurzaamheid en ambachtelijkheid.
IKEA – ambitie: energieneutraal in 2020
IKEA heeft als doelstelling om in 2020 alleen nog gebruik te maken van zonne- en windenergie. Ook helpen ze de consument om in huis duurzamer te leven met slimme ‘lifehacks’ zoals waterbesparende kranen en led-verlichting.
TOMS – one for one
Iedere aankoop bij TOMS resulteert in een investering in een betere wereld. Het begon met schoenen (voor ieder verkocht paar gaf TOMS een paar schoenen aan een kind in nood), maar is inmiddels uitgegroeid tot een beweging die zich bezighoudt met heel het menselijk welzijn. Zo helpen ze mensen in nood door o.a. te investeren in beter gezichtsvermogen, schoon water en veilige geboortes.
Vertrouwen in het merk
Men is op zoek naar controle en vertrouwen. Vertrouwen in het merk waar we bewust voor kiezen. We willen weten waar de producten vandaan komen en wat het merk doet om bij te dragen aan een betere wereld. Zo zetten we bijvoorbeeld onze vraagtekens bij de bio-industrie. We kijken kritischer naar de herkomst van ons vlees en zijn bereid om meer te betalen voor een biologische keuze. Je ziet dit bijvoorbeeld terug in het “blije kip keurmerk” en websites als koopeenkoe.nl. Voor retailers ligt de uitdaging in duurzaamheid en transparantie combineren met een efficiënt productieproces.
Bekijk hier een overzicht van de 10 retailtrends van 2017.