Blended retail
Met deze retailstrategie worden we als consument via verschillende kanalen bediend en in dieperliggende behoeften voorzien; van gemak tot aspiratie. Aan de basis hiervan staat retailbehoeftepiramide van PSFK, waarbij wordt gekeken naar de kracht van online en offline en hoe hier optimaal gebruik van gemaakt kan worden.
Apple: today at Apple
Al sinds de opening van de eerste Apple Store geeft het merk antwoord op onze dieperliggende behoefte om te leren en jezelf verder te ontwikkelen: de hoogste tak binnen de behoeftepiramide. Het is een plek waar we samenkomen om te praten, te ontdekken en alles te leren over Apple producten. En nu gaat Apple een stap verder. In iedere Apple Store worden educatieve workshops aangeboden. Het programma bevat meer dan 60 verschillende lessen, waaronder: coderen, fotografie & film, illustreren, live art, performing & expert talks. Voor zowel kinderen als volwassenen, van beginners tot professionals.
https://youtu.be/M-1GPznHrrM
Amazon Key: bezorgers komen binnen
Onlangs is Amazon begonnen met het aanbieden van de dienst Amazon Key. Met behulp van een slimme deurbel is het mogelijk om bij afwezigheid van de bewoner pakketjes toch binnen te zetten. Hiermee heeft Amazon weer een verbetering aangebracht in de ‘last mile delivery’.
Retailers, benut de kracht van Blended Retail
Grote retailers zijn zich in toenemende mate bewust van de kracht van Blended retail. Zo nam Amazon onlangs Wholefoods over en is BCC gestart met verkoop via Bol.com. Steeds vaker worden producten online aangeschaft, waardoor de rol van de fysieke winkel in de customer journey verandert. We gaan naar de fysieke winkel om producten te passen, te zien, te ruiken en te beleven. Deze winkels lenen zich uitstekend voor het creëren van een unieke merkervaring die het doorvertellen waard is. Benut als retailer de kracht van online en offline binnen de customer journey door rekening te houden met de dieperliggende behoeften van klanten. Bij de een draait het om gemak, bij de ander om zelfontplooiing.