Een enorme groei in
de koopkracht van ouderen

We worden ouder, gezonder en blijven langer zelfstandig thuis wonen. In 2035 bereikt de vergrijzing een piek met meer dan 40% vijftigplussers in Nederland. Er is een enorme toename in koopkrachtige en kwaliteitsbewuste ouderen. Binnen de retail biedt dit de mogelijkheid om een nieuw segment aan te boren.

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

De vergrijzing van de babyboomers

Komende jaren veroorzaken de babyboomers een ‘zilveren golf’. Het aantal vijftigplussers onder de babyboomers neemt in rap tempo toe. En dat is iets om als retailer nu al rekening mee te houden. Uit onderzoek blijkt dat de babyboomers de rijkste generatie vormen én bereid zijn geld uit te geven. Ze hebben echter wel andere wensen en verwachten andere communicatie dan bijvoorbeeld de Millennials, die nu bij veel merken en bedrijven centraal staan.

Begrip als sleutel naar succes

Om te begrijpen wat ouderen nodig hebben, is het belangrijk inzicht te krijgen in hun wensen. Simpelweg inspelen op hun ‘oudere leeftijd’ leidt niet tot succes. Zo probeerde Procter & Gamble ouderen te bereiken door een deel van hun producten te verpakken als ‘speciaal geselecteerd voor vijftigplussers’. De verkoop kelderde direct. Ondanks dat we ouder worden, voelen we ons dit namelijk niet. We noemen dit ook wel de ‘ageless society’. We gaan van kalenderleeftijd naar gevoelsleeftijd. Het draait daarbij steeds meer om de gemeenschappelijke mentaliteit, wensen en behoeften. Het comfort dat vijftig- en zestigplussers wensen, kan voor andere leeftijdscategorieën net zo aantrekkelijk zijn. Goed voorbeeld daarvan zijn de Grand Generation’s Malls.

Grand Generation’s Malls

Grand Generation’s Malls is een winkelcentrum in Japan dat volledig is aangepast aan de vergrijzende bevolking; betere toegankelijkheid, veel meer zitplekken, andere producten en activiteiten. De supermarkt in het winkelcentrum heeft een aangepast assortiment, gericht op één- en tweepersoonshuishoudens. De winkelkarretjes zijn kleiner en lichter, waardoor ze makkelijker te bedienen zijn. Dat maakt het voor alle shoppers makkelijker. Het winkelcentrum heeft een vol activiteitenprogramma. Er worden dagelijks work-outs, concerten en workshops gegeven. In de boekenwinkels vinden regelmatig boeklezingen plaats waar een divers publiek op afkomt. Ongeveer een derde van alle bezoekers is daadwerkelijk een oudere, of zoals de Japanners liever zeggen: iemand die tot de ‘Grand Generation’ behoort.

De totale bestedingen van 65-plussers groeit van 6,4 miljard in 2013 naar 10,3 miljard in 2030 – ING Economisch bureau, vergrijzing als kans, november 2016

SPAR – maaltijdservice Eet Smakelijk!

Met de maaltijdservice Eet Smakelijk! richt SPAR zich op de steeds groter wordende groep ouderen.

Inspelen op de grijze markt

Ouderen zijn bereid om te investeren in ‘levensloopbestendige’ huizen en producten. Comfort en ergonomie worden steeds belangrijker voor deze groeiende groep. Er is behoefte aan seniorvriendelijke producten, diensten en winkels. Maak bijvoorbeeld de winkelpaden breder, de schappen lager en verleen als bedrijf dat extra stukje service waardoor ze bij jou terug blijven komen. Deze ontwikkeling is niets nieuws, de bewustwording bij bedrijven wel. 70% van de ondernemers speelt nog niet in op de groeiende vergrijzing, terwijl hier enorm veel kansen liggen.

Laten we ons samen richten op de behoeften van ouderen, een grote en vooral interessante doelgroep waar nog veel te halen valt.

Bekijk hier een overzicht van de 10 retailtrends va

Wat kan Crossmarks voor u betekenen?

Er zijn een hoop mogelijkheden en aanbieders en een tal van oplossingen denkbaar. We denken graag mee over de beste oplossing voor uw retailformule. Een oplossing waarmee u de beste inzichten krijgt voor uw branche en organisatie. Zo zijn er voor fashion andere oplossingen dan voor de woonbranche. Wij zoeken naar een oplossing die past bij uw bedrijfsgrootte, investeringsmogelijkheden en doelstellingen.

Benieuwd hoe u kunt inspelen op deze trend?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Celebrate diversity

Samenlevingen zijn diverser dan ooit. Etniciteit, verschillende huishoudens en generaties zorgen voor enorme veelkleurigheid die we steeds vaker omarmen.

Lees verder

Glass box thinking

Bedrijven en merken zijn glazen dozen geworden en beslaan de gehele organisatie. Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat u doet en wie u bent.

Lees verder

Platformization

Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en diverser.

Lees verder

Winkelprestaties verbeteren met technologie

Continu blijven aansluiten op de steeds veranderende behoeften en het gedrag van uw klant.

Lees verder

Veranderend oriëntatie- en koopgedrag

Continu blijven aansluiten op de steeds veranderende behoeften en het gedrag van uw klant.

Lees verder

Van big naar smart data

Waardevolle data genereren en inzetten om uw klant een persoonlijke shopervaring te bieden.

Lees verder

Retail branding

Toegevoegde waarde bieden aan uw klant door de unieke kracht van uw formule te vinden en op relevante wijze tot uiting te brengen naar uw klant.

Lees verder

Omnichannel retail

Connect all online and offline contact moments with your customers to one consistent and relevant experience of your retail formula.

Lees verder

Virtual personal guides

Een persoonlijke assistent en vriend ineen. De komst van virtuele persoonlijkheden die vermaken, informeren, helpen en/of genezen hebben impact op de retail.

Lees verder