Het belang van duurzame retailinnovaties

Als we langer leven, dan moeten we ook beter voor onze planeet zorgen. Geavanceerde economieën vormen 16% van de wereldbevolking, maar produceren 34% van het afval. De steeds groter wordende afvalberg wordt geproduceerd door massaconsumptie. Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen is hygiëne geworden. Het is tijd om met rigoureuze stappen en compleet nieuwe oplossingen een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de aarde. De tijd van overconsumptie is voorbij, we hebben een revolutie nodig. Het verbod op plastic wegwerpproducten is hierin een belangrijke stap. We zien vanuit die ecodrijfveer geheel nieuwe vormen van retailinnovaties. Denk aan de beweging van bezit naar gebruik, abonnementsvormen, circulaire producten, het verkorten van de keten, minder verpakkingen en duurzame productiemethoden. Allemaal bedoeld om de wereld een stukje beter achter te laten voor de volgende generaties.

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Eco-innovation

Consumenten houden met hun aankoop steeds vaker rekening met hun ecologische footprint. Als retailer kan je hier op verschillende manieren op inspelen. Zo zijn er diverse retailers die plastic verbannen en recycle services aanbieden.

“Estimates suggest that 50% of plastic is used once and thrown away, and that most plastics take more than 400 years to degrade.” Trendwatching

Lush Naked Shop
Lush opende in Milaan ’s werelds eerste ‘Naked Shop’. In deze conceptstore worden alleen producten zonder verpakking verkocht. Daarnaast worden regelmatig events, workshops en film screenings in de winkel georganiseerd, om ideeën uit te wisselen over een plasticvrije toekomst.

For Days zero waste abonnement
Bij For Days kunt u een zero waste abonnement nemen op luxe, 100% organic T-shirts die eindeloos gerecycled kunnen worden. Een jaar lang kunt u uw T-shirt onbeperkt inwisselen tegen een nieuwe. Het oude shirt wordt gerecycled tot nieuw garen.

LEGO: plantjes gemaakt van plantjes
LEGO heeft nieuwe botanische plantjes, zoals bomen, bladeren en planten gelanceerd die gemaakt zijn van een plastic dat geproduceerd is met duurzaam gewonnen suikerriet. Deze nieuwe elementen zijn de eerste grote stap van LEGO om duurzame materialen te gebruiken in alle producten en verpakkingen.

Retailformules voor onze planeet
Steeds meer consumenten maken bewustere keuzes bij hun aankoop. Zij hechten waarde aan bedrijven die transparant zijn en een sociale impact maken. Duurzaamheid is een groot begrip, waardoor het lastig kan zijn om eraan te beginnen. Als retailer kunt u al op een eenvoudige manier innoveren en een maatschappelijke bijdrage leveren. Zie het voorbeeld van Lush, waarbij er geen plastic verpakkingen meer worden gebruikt. Kritisch kijken naar het gehele retailproces en punten ontdekken waarop verduurzaamd kan worden, kan enorm waardevol zijn. Door te innoveren, kunt u als retailer impact hebben door iets op een radicale manier anders te doen. Bij verduurzamen draait het zowel om de kleine als de grote innovaties. Sommige innovaties lijken klein, maar het kan een grote impact op onze wereld zijn!

Wat kan Crossmarks voor u betekenen?

Er zijn een hoop mogelijkheden en aanbieders en een tal van oplossingen denkbaar. We denken graag mee over de beste oplossing voor uw retailformule. Een oplossing waarmee u de beste inzichten krijgt voor uw branche en organisatie. Zo zijn er voor fashion andere oplossingen dan voor de woonbranche. Wij zoeken naar een oplossing die past bij uw bedrijfsgrootte, investeringsmogelijkheden en doelstellingen.

Benieuwd hoe u duurzaam kunt innoveren?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Fluid Personalization

De ontwikkeling waarbij het van belang is om goed in te spelen op de persoonlijke wensen van de klant, is al een tijdje aan de gang. Onze behoeften zijn echter continu in beweging; de consument verandert en persoonlijke voorkeuren veranderen voortdurend met hen mee. Dat vraagt om producten en diensten die deze veranderingen kunnen bijbenen.

Lees verder

Green Alternatives

Wetenschappers zijn het erover eens; de mens is de grootste veroorzaker van de klimaatverandering. De aarde kan ons huidige consumptiegedrag niet heel lang meer volhouden. Hier ligt een belangrijke taak voor de overheid en bedrijven, en dus ook voor retailers.

Lees verder

Celebrate diversity

Samenlevingen zijn diverser dan ooit. Etniciteit, verschillende huishoudens en generaties zorgen voor enorme veelkleurigheid die we steeds vaker omarmen.

Lees verder

Glass box thinking

Bedrijven en merken zijn glazen dozen geworden en beslaan de gehele organisatie. Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat u doet en wie u bent.

Lees verder

Platformization

Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en diverser.

Lees verder

Winkelprestaties verbeteren met technologie

Continu blijven aansluiten op de steeds veranderende behoeften en het gedrag van uw klant.

Lees verder

Veranderend oriëntatie- en koopgedrag

Continu blijven aansluiten op de steeds veranderende behoeften en het gedrag van uw klant.

Lees verder

Van big naar smart data

Waardevolle data genereren en inzetten om uw klant een persoonlijke shopervaring te bieden.

Lees verder

Retail branding

Toegevoegde waarde bieden aan uw klant door de unieke kracht van uw formule te vinden en op relevante wijze tot uiting te brengen naar uw klant.

Lees verder