Effortless shopping
De klant van vandaag hecht ook grote waarde aan flexibiliteit. De ene keer is winkelen een tijdsbesteding en de andere keer moet de aankoop zo snel mogelijk gaan. Door de winkelgangen struinen om vervolgens via mobiel te kopen en de aankoop de volgende dag te laten bezorgen, is net zo gewoon als online een winkelwagentje vullen en de artikelen ophalen in de winkel. Het is dan ook belangrijk om in de fysieke winkel altijd de snelle aankoopoptie zoals een fast lane aan te bieden.
“86% of US consumers have left a store because of long lines in the past year, equating to around $47.7 billion in lost revenue.”
US consumer study door Adyen
Amazon – bezorging in je kofferbak
Amazon heeft voor haar Prime-leden een nieuwe service geïntroduceerd. U kunt uw aankopen laten bezorgen in de kofferbak van uw auto, op een plek waar u de auto vaak parkeert. Zelf hoeft u niet aanwezig te zijn, Amazon opent de kofferbak via de Amazon Key app.
Deliveroo – futuristisch restaurantconcept
Food Market in Singapore is het eerste restaurantconcept van maaltijdbezorger Deliveroo. Het gehele proces verloopt automatisch. Er is dan ook geen personeel zichtbaar aanwezig. Er is een keuze uit verse gerechten van meer dan 10 aanbieders. In het restaurant is plek voor 40 personen.
Country Road – product tagging
Met product tagging worden producten aan content gekoppeld op socialkanalen. De volger kan direct doorklikken naar het product in de webshop. Een aankoop doen is sneller en makkelijker. Op deze manier brengt ook fashionmerk Country Road haar volgers direct van inspiratie naar aankoop.
Nike – house of innovation
Nike heeft op Fifth Avenue in New York een baanbrekende flagshipstore geopend: Nike NYC, House of Innovation 000. Een winkel van bijna 6.500 m2 over zes verdiepingen, bomvol nieuwe services en features die de klant centraal stelt. Daarmee wordt de winkelervaring zo persoonlijk mogelijk gemaakt voor de klant, gecombineerd met alle gemakken van online shoppen.
Creëer een customer journey zonder drempels
Als retailer is het belangrijk dat de aankopen die in uw winkel worden gedaan zo min mogelijk moeite kost voor de klant. De klant verwacht een vloeiende customer journey zonder drempels en wil zelf kunnen bepalen hoelang ze over een aankoop willen doen. Als retailer is het belangrijk om de klant flexibiliteit aan te bieden door een snelle aankoopoptie in de fysieke winkel en online met offline te combineren, zodat de klant zelf de keuze krijgt hoe en waar hij zijn aankoop doet. Het is een goed idee om in te zoomen op de klantreis en te kijken wat de klant als hobbels ervaart, om vervolgens te onderzoeken hoe deze hobbels weggenomen kunnen worden.