Fluid Personalization
Waar voorheen personalisatie veelal betekende dat consumenten in vaststaande segmenten werden ingedeeld of er eenmalig een momentopname gemaakt werd van de voorkeuren, worden deze nu op structurele basis in kaart gebracht. Vervolgens wordt dit ingezet om de ervaring of het aanbod ten alle tijden relevant te houden. Innovaties als gezichtsherkenning, Artificial Intelligence (AI), sensoren en slimme objecten dragen eraan bij dat klanten ten alle tijden kunnen worden voorzien van een relevant aanbod. Deze drie merken/fabrikanten lukt het om de klant een product aan te bieden dat past bij de voorkeuren en behoeften van dat moment:
1. L’Oréal: cosmetica op maat
L’Oréal introduceert Perso, een apparaat dat met behulp van een app en AI gepersonaliseerde huidcrèmes en cosmetica samenstelt. De gebruiker maakt met behulp van de Perso-app eerst een foto van de huid, waarna de huid wordt onderzocht op o.a. rimpels en donkere vlekken. Vervolgens geeft de gebruiker aan welke huidproblemen hij/zij heeft. Op basis van deze gegevens ontwikkelt Perso de perfecte formule, passend bij de behoefte van de gebruiker. Perso houdt daarbij ook rekening met de luchtkwaliteit en -vochtigheid van de omgeving van de gebruiker.
2. Baze: Vitamine abonnementsdienst
Baze biedt vitaminen aan door middel van een abonnementsdienst die zich voortdurend aanpast aan de behoeften van de klant. Consumenten die zich aanmelden bij Baze ontvangen een speciaal device om thuis de bloedwaarden te meten. De gegevens worden vervolgens verzonden naar Baze, waarna diëtisten op basis van deze gegevens en een levensstijlvragenlijst een vitaminepakket samenstellen. Het is op ieder moment mogelijk om de bloedwaarden opnieuw te meten, waarna de diëtisten het vitaminepakket aanpassen op basis van de nieuwe resultaten. Baze verzendt de vitaminepakketten maandelijks gratis bij klanten thuis.
3. Kia Motors: Een auto die zich real-time aanpast aan je humeur
Kia Motors heeft het R.E.A.D-systeem (Real-time Adaptive Driving) onthuld, een technologie dat met behulp van AI de hartslag, gezichtsuitdrukkingen en neurosignalen in de huid van de bestuurder herkent. Het systeem zorgt er vervolgens voor dat het auto-interieur op deze gegevens wordt afgestemd, om zo een optimale sfeer voor de bestuurder te creëren.
Welke concepten die zich voortdurend aanpassen kunt u ontwikkelen?
We zien dat personalisatie zich op een verdergaande manier aan het ontwikkelen is en steeds meer fluïde wordt; doordat de behoeften van de consument continu verandert dient het aanbod met hen mee te veranderen. Retailers en fabrikanten zetten dan ook steeds vaker in op fluid personalization om de klant nog beter te leren kennen, zodat ze met passende producten en diensten kunnen reageren op de veranderende behoeften en voorkeuren van de klant.