Retailers ontwikkelen concepten die zich constant kunnen aanpassen

© Kia

De ontwikkeling waarbij het van belang is om goed in te spelen op de persoonlijke wensen van de klant, is al een tijdje aan de gang. We maken de beweging van ‘mass’ naar ‘me’ en verwachten van retailers dat zij ons voorzien van producten en diensten die perfect passen bij wie we zijn. Onze behoeften zijn echter continu in beweging; de consument verandert en persoonlijke voorkeuren veranderen voortdurend met hen mee. Dat vraagt om producten en diensten die deze veranderingen kunnen bijbenen.

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Fluid Personalization

Waar voorheen personalisatie veelal betekende dat consumenten in vaststaande segmenten werden ingedeeld of er eenmalig een momentopname gemaakt werd van de voorkeuren, worden deze nu op structurele basis in kaart gebracht. Vervolgens wordt dit ingezet om de ervaring of het aanbod ten alle tijden relevant te houden. Innovaties als gezichtsherkenning, Artificial Intelligence (AI), sensoren en slimme objecten dragen eraan bij dat klanten ten alle tijden kunnen worden voorzien van een relevant aanbod. Deze drie merken/fabrikanten lukt het om de klant een product aan te bieden dat past bij de voorkeuren en behoeften van dat moment:

1. L’Oréal: cosmetica op maat
L’Oréal introduceert Perso, een apparaat dat met behulp van een app en AI gepersonaliseerde huidcrèmes en cosmetica samenstelt. De gebruiker maakt met behulp van de Perso-app eerst een foto van de huid, waarna de huid wordt onderzocht op o.a. rimpels en donkere vlekken. Vervolgens geeft de gebruiker aan welke huidproblemen hij/zij heeft. Op basis van deze gegevens ontwikkelt Perso de perfecte formule, passend bij de behoefte van de gebruiker. Perso houdt daarbij ook rekening met de luchtkwaliteit en -vochtigheid van de omgeving van de gebruiker.

Bron: L’Oréal

2. Baze: Vitamine abonnementsdienst
Baze biedt vitaminen aan door middel van een abonnementsdienst die zich voortdurend aanpast aan de behoeften van de klant. Consumenten die zich aanmelden bij Baze ontvangen een speciaal device om thuis de bloedwaarden te meten. De gegevens worden vervolgens verzonden naar Baze, waarna diëtisten op basis van deze gegevens en een levensstijlvragenlijst een vitaminepakket samenstellen. Het is op ieder moment mogelijk om de bloedwaarden opnieuw te meten, waarna de diëtisten het vitaminepakket aanpassen op basis van de nieuwe resultaten. Baze verzendt de vitaminepakketten maandelijks gratis bij klanten thuis.

Bron: Baze

3. Kia Motors: Een auto die zich real-time aanpast aan je humeur
Kia Motors heeft het R.E.A.D-systeem (Real-time Adaptive Driving) onthuld, een technologie dat met behulp van AI de hartslag, gezichtsuitdrukkingen en neurosignalen in de huid van de bestuurder herkent. Het systeem zorgt er vervolgens voor dat het auto-interieur op deze gegevens wordt afgestemd, om zo een optimale sfeer voor de bestuurder te creëren.

Bron: Kia

Welke concepten die zich voortdurend aanpassen kunt u ontwikkelen?
We zien dat personalisatie zich op een verdergaande manier aan het ontwikkelen is en steeds meer fluïde wordt; doordat de behoeften van de consument continu verandert dient het aanbod met hen mee te veranderen. Retailers en fabrikanten zetten dan ook steeds vaker in op fluid personalization om de klant nog beter te leren kennen, zodat ze met passende producten en diensten kunnen reageren op de veranderende behoeften en voorkeuren van de klant.

 

Wat kan Crossmarks voor u betekenen?

Er zijn een hoop mogelijkheden en aanbieders en een tal van oplossingen denkbaar. We denken graag mee over de beste oplossing voor uw retailformule. Een oplossing waarmee u de beste inzichten krijgt voor uw branche en organisatie. Zo zijn er voor fashion andere oplossingen dan voor de woonbranche. Wij zoeken naar een oplossing die past bij uw bedrijfsgrootte, investeringsmogelijkheden en doelstellingen.

Benieuwd hoe u concepten kunt ontwikkelen die voortdurend voldoen aan de behoeften van de klant?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Green Alternatives

Wetenschappers zijn het erover eens; de mens is de grootste veroorzaker van de klimaatverandering. De aarde kan ons huidige consumptiegedrag niet heel lang meer volhouden. Hier ligt een belangrijke taak voor de overheid en bedrijven, en dus ook voor retailers.

Lees verder

Celebrate diversity

Samenlevingen zijn diverser dan ooit. Etniciteit, verschillende huishoudens en generaties zorgen voor enorme veelkleurigheid die we steeds vaker omarmen.

Lees verder

Glass box thinking

Bedrijven en merken zijn glazen dozen geworden en beslaan de gehele organisatie. Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat u doet en wie u bent.

Lees verder

Platformization

Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en diverser.

Lees verder

Winkelprestaties verbeteren met technologie

Continu blijven aansluiten op de steeds veranderende behoeften en het gedrag van uw klant.

Lees verder

Veranderend oriëntatie- en koopgedrag

Continu blijven aansluiten op de steeds veranderende behoeften en het gedrag van uw klant.

Lees verder

Van big naar smart data

Waardevolle data genereren en inzetten om uw klant een persoonlijke shopervaring te bieden.

Lees verder

Retail branding

Toegevoegde waarde bieden aan uw klant door de unieke kracht van uw formule te vinden en op relevante wijze tot uiting te brengen naar uw klant.

Lees verder

Omnichannel retail

Connect all online and offline contact moments with your customers to one consistent and relevant experience of your retail formula.

Lees verder