Grote machthebbers in de retail beschikken over de technologische mogelijkheden om op grote schaal aan deze behoefte te voldoen. Ook op kleine schaal ontstaan er initiatieven die op deze beweging inspelen. We willen dat de hobbels binnen onze shopping journey worden weggenomen. Daarvoor is het van belang om te onderzoeken hoe er geshopt wordt, wat de grote ergernissen zijn en hoe deze opgelost kunnen worden? Vanuit dit onderzoek kunnen er concepten ontworpen worden om de reis tijdens het winkelen aangenamer te maken.
Amazon Go – ‘Just Walk Out’ supermarkt
Een goed voorbeeld van een retailer die precies weet hoe ze bovengenoemde concepten moet creëren om hobbels binnen de shopping journey van de consument weg te nemen is Amazon. Haar laatste innovatieve ‘Just Walk Out’ technologie detecteert automatisch welke producten iemand heeft gepakt en bewaart ze in een virtuele winkelwagen. Zo hoef je nooit meer in de rij te staan bij de kassa.
Eatsa – automatiek 3.0.
Een ander mooi voorbeeld is het concept van Eatsa waarin zij kassières vervangen door een ipad. In de zomer van 2016 is Eatsa geopend, een fastfoodconcept of eigenlijk automatiek 3.0. maar dan gezond. Bestel via je mobiel of een iPad jouw gepersonaliseerde quinoabowl.
Betalen met je lichaam
Een andere innovatie die het shoppingsproces gemakkelijker maakt is betalen met je lichaam, of ook wel: biometrisch betalen. Zo zijn Nymi, MasterCard en TD Bank Group een pilot gestart waarbij je kunt betalen met het unieke ritme van je hartslag. Met behulp van een wearable device wordt je hartslag gemeten en de transactie voltooid. Een andere biometrische betaaloplossing is Eyeverify, een systeem waarmee je op basis van oogherkenning kunt betalen. Hoewel je zou denken dat het systeem je ogen verifieerd op basis van je iris, meet Eyeverify juist de witruimte eromheen en de unieke bloedvaten die daardoorheen lopen. Onder andere Samsung en Wells Fargo (een Amerikaanse bank) hebben veel vertrouwen in Eyeverify en beide geïnvesteerd in de technologie. Biometrische betaalmethoden verhogen de veiligheid en het gemak van betalen en er wordt dan ook verwacht dat deze technologie heel groot gaat worden.
https://www.youtube.com/watch?v=f4z8UoEKW3g
Bekijk hier een overzicht van alle 10 de retailtrends van 2017. Volgende week bloggen wij over de trend ‘The long term economy’.