Frictionless Shopping
Langzamerhand neemt de gemaksgeneratie – millenials en Gen Z – de overhand in onze consumptiemaatschappij. Een generatie waarbij mentaal gemak eerder een must dan nice to have is. Fricties tolereren ze niet meer en ze hechten grote waarde aan flexibiliteit. De ene shopping trip draait om fun, de andere om een snelle boodschap doen. De wereld van online en offline zijn met elkaar versmolten. Hoe spelen retailers in op de gemak beluste consument van vandaag?
1. Adidas: slimme schoenenwanden

© Adidas
Meer informatie over de sneaker die je op het oog hebt? Je hoeft geen medewerker meer te zoeken of Google te raadplegen. Wanneer je een sneaker pakt, verschijnt op de digitale schoenenwand de naam en prijs van de schoen en via de QR-code laat je jouw gewenste maat brengen.
2. WE Fashion: press for help

© WE Fashion
Toch de verkeerde maat gepakt? Bij WE klik je op de HELP-button en geef je jouw vraag door. Je kunt simpelweg verder met het passen van de andere items of even relaxen onder het genot van een kop koffie terwijl je wensen worden vervuld.
3. Under Armour: slimme paskamers

© Under Armour
De slimme paskamers van Under Armour maken gebruik van RFID, die producten identificeren die de shopper de paskamer inbrengt. De paskamer herkent het label en toont deze items op het digitale scherm. Zo selecteer je gemakkelijk een andere maat, kleur of kies je uit de suggesties voor bijpassende items, die de winkelmedewerker vervolgens komt brengen.
4. Amazon Go & Starbucks: frictieloos werken

© Amazon Go & Starbucks
We zijn inmiddels bekend met het frictieloos winkelen bij Amazon Go. Maar wist je dat je in New York naast een boodschap doen, hier ook kunt werken? Je neemt plaats aan een bureau, pakt wanneer je zin hebt een snack of Starbucks-koffie en loopt nadat je uitgewerkt bent de deur weer uit. Zonder kassa, zonder personeel. Het uitgegeven bedrag wordt door talloze camera’s bijgehouden en na afloop van je rekening afgeschreven. Easy does it.
5. Target: retourneren vanuit je auto

© Target
Target zoekt altijd naar innovatieve manieren om fricties weg te nemen in de klantreis. Skip de wachtrij of naar het postkantoor gaan door naar Target’s Drive Up Spot te rijden. Je meldt je retour aan, laat weten wanneer je bij de Target store bent, parkeert de auto en geeft aan dat je er bent. Makes it easier, makes it faster.
Creëer een customer journey zonder drempels
De shopper van nu raakt steeds intoleranter voor fricties en hobbels die hun aankoop in de weg kunnen staan. Om ze niet te verliezen of juist nieuwe shoppers voor je te winnen, is het belangrijk om de customer journey in kaart te brengen en de hobbels te elimineren. Hightech tools en innovatieve oplossingen helpen bij het creëren van een moeiteloze shopping trip. Zo vereenvoudig je kleine hobbels, van het zoeken van de juiste maat tot aan de hele ervaring zoals Amazon Go, waardoor de klant vervolgens smooth door de winkel beweegt. Een nieuwe standaard van ultiem gemak.