Hoe meer data, hoe meer kennis, hoe meer geld er in het laatje komt.
De ‘Big Five’, bestaande uit Google (Alphabet), Amazon, Apple, Facebook, Microsoft blijven doorgroeien, beschikken over steeds meer klantdata en maken een steeds groter deel uit van ons leven. Het zijn marktplaatsen geworden die alles aanbieden.
Zo werken zij aan technologieën die het leven en de gezondheid van de mens beter maken, maar ontwikkelen daarnaast ook supermarkten. Ze zijn letterlijk ‘van alle markten thuis’. Het zijn voornamelijk grote technologieleveranciers. De machtigen worden daarmee steeds machtiger, niet alleen in de retail, maar in de gehele bedrijfswereld.
Go niche
Deze generalisering biedt ook kansen voor de specialisten. Er is namelijk een toenemende behoefte aan beleving, specialisatie, service en menselijkheid. We zien daarbij een sterkere verdeling tussen de ultimate convenience waarbij alles onder een dak te vinden is bij een generalistische speler en de ultimate experience, een beleving die volledig gebouwd is rondom een bepaald product, merk of concept.
Van Stapele – het ene perfecte koekje
Koekjeswinkel Van Stapele in Amsterdam is het perfecte voorbeeld van een concept dat dankzij specialisatie waanzinnig is aangeslagen. Van Stapele is een nostalgische koekjeswinkel waar slechts één soort koekje verkocht wordt: het perfecte chocoladekoekje. De koekjes worden in de winkel gekneed en gebakken.
Bekijk hier een overzicht van de 10 retailtrends van 2017.