Nieuwe kansen
in de retail

Go big or go niche

Marktplaatsen zoals Alibaba en Amazon worden steeds groter, zowel in aanbod als in klantdata. Dit wil echter niet zeggen dat kleinere en nieuwe spelers geen schijn van kans meer maken. Door te specialiseren en niche-markten te betreden ontstaan er juist kansen voor deze groep. Hedendaagse, en vooral grootstedelijke consumenten houden namelijk van vakmanschap en producten die met aandacht zijn gemaakt. Monowinkeliers kunnen inspelen op deze toenemende behoefte.

Meer weten?

Laat uw e-mailadres of
telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Neem contact met mij op

Neem contact met mij op

Hoe meer data, hoe meer kennis, hoe meer geld er in het laatje komt.

De ‘Big Five’, bestaande uit Google (Alphabet), Amazon, Apple, Facebook, Microsoft blijven doorgroeien, beschikken over steeds meer klantdata en maken een steeds groter deel uit van ons leven. Het zijn marktplaatsen geworden die alles aanbieden.

Zo werken zij aan technologieën die het leven en de gezondheid van de mens beter maken, maar ontwikkelen daarnaast ook supermarkten. Ze zijn letterlijk ‘van alle markten thuis’. Het zijn voornamelijk grote technologieleveranciers. De machtigen worden daarmee steeds machtiger, niet alleen in de retail, maar in de gehele bedrijfswereld.

Go niche

Deze generalisering biedt ook kansen voor de specialisten. Er is namelijk een toenemende behoefte aan beleving, specialisatie, service en menselijkheid. We zien daarbij een sterkere verdeling tussen de ultimate convenience waarbij alles onder een dak te vinden is bij een generalistische speler en de ultimate experience, een beleving die volledig gebouwd is rondom een bepaald product, merk of concept.

Van Stapele – het ene perfecte koekje

Koekjeswinkel Van Stapele in Amsterdam is het perfecte voorbeeld van een concept dat dankzij specialisatie waanzinnig is aangeslagen. Van Stapele is een nostalgische koekjeswinkel waar slechts één soort koekje verkocht wordt: het perfecte chocoladekoekje. De koekjes worden in de winkel gekneed en gebakken.
vanstapele_4

vanstapele_1

Bekijk hier een overzicht van de 10 retailtrends van 2017.

Wat kan Crossmarks voor u betekenen?

Er zijn een hoop mogelijkheden en aanbieders en een tal van oplossingen denkbaar. We denken graag mee over de beste oplossing voor uw retailformule. Een oplossing waarmee u de beste inzichten krijgt voor uw branche en organisatie. Zo zijn er voor fashion andere oplossingen dan voor de woonbranche, wij zoeken naar een oplossing die past bij uw bedrijfsgrootte, investeringsmogelijkheden en doelstellingen.

Wilt u meer weten over deze retailtrend?

Laat uw e-mailadres of telefoonnummer achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

Fluid Personalization

De ontwikkeling waarbij het van belang is om goed in te spelen op de persoonlijke wensen van de klant, is al een tijdje aan de gang. Onze behoeften zijn echter continu in beweging; de consument verandert en persoonlijke voorkeuren veranderen voortdurend met hen mee. Dat vraagt om producten en diensten die deze veranderingen kunnen bijbenen.

Lees verder

Green Alternatives

Wetenschappers zijn het erover eens; de mens is de grootste veroorzaker van de klimaatverandering. De aarde kan ons huidige consumptiegedrag niet heel lang meer volhouden. Hier ligt een belangrijke taak voor de overheid en bedrijven, en dus ook voor retailers.

Lees verder

Celebrate diversity

Samenlevingen zijn diverser dan ooit. Etniciteit, verschillende huishoudens en generaties zorgen voor enorme veelkleurigheid die we steeds vaker omarmen.

Lees verder

Glass box thinking

Bedrijven en merken zijn glazen dozen geworden en beslaan de gehele organisatie. Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat u doet en wie u bent.

Lees verder

Platformization

Grote generalistische platforms en kleine specialistische platforms maken shoppen makkelijker en het aanbod grootser en diverser.

Lees verder

Winkelprestaties verbeteren met technologie

Continu blijven aansluiten op de steeds veranderende behoeften en het gedrag van uw klant.

Lees verder

Veranderend oriëntatie- en koopgedrag

Continu blijven aansluiten op de steeds veranderende behoeften en het gedrag van uw klant.

Lees verder

Van big naar smart data

Waardevolle data genereren en inzetten om uw klant een persoonlijke shopervaring te bieden.

Lees verder

Retail branding

Toegevoegde waarde bieden aan uw klant door de unieke kracht van uw formule te vinden en op relevante wijze tot uiting te brengen naar uw klant.

Lees verder