Green Alternatives
Het is essentieel dat retailers hun verantwoordelijkheid pakken. Van de consumentenkeuzes wordt namelijk 95% impulsief en onbewust gemaakt en sterk beïnvloed door externe factoren zoals marketing en winkelomgeving. Gelukkig zien we steeds meer retailers en merken die hun verantwoordelijkheid pakken als het gaat om duurzaamheid. Door middel van nieuwe oplossingen proberen verschillende retailers de consument te inspireren en te stimuleren om een duurzame keuze te maken. Deze vier retailers en merken bieden klanten een alternatief ‘groen’ aanbod van producten en/of diensten:
1. H&M: duurzaam bezorgen met ‘green delivery’
H&M biedt in Nederland de optie voor ‘green delivery’, waarmee klanten de mogelijkheid hebben om bestellingen met de fiets te laten bezorgen. Klanten betalen geen meerprijs voor deze dienst; de green delivery kost hetzelfde als een reguliere levering voor de volgende dag.

© H&M
2. PepsiCo: strijden tegen voedselverspilling
PepsiCo heeft het voedselpakket ‘Unwasted’ gelanceerd waarmee zij strijden tegen voedselverspilling. Consumenten kunnen het voedselpakket direct bij PepsiCo tegen een lage prijs bestellen en ontvangen vervolgens een box met verschillende producten van diverse A-merken. Alle producten in de box zijn beperkt houdbaar (ten minste drie weken) en worden op deze manier gered van verwerking tot veevoer of vernietiging.

© PepsiCo
3. Auping: het eerste circulaire matras
Jaarlijks worden er in Europa ongeveer 35 miljoen matrassen bij het grofvuil gezet omdat deze niet kunnen worden gerecycled. Auping bracht daarom het volledig circulaire matras ‘Auping Evolve’ op de markt; een matras dat gemaakt is zonder lijm en bestaat uit slechts twee materialen: staal en polyester. Doordat het matras makkelijk uit elkaar te halen is, kunnen de materialen keer op keer opnieuw gebruikt worden.

© Auping
4. Net-a-Porter: lancering van een duurzaamheidsplatform
Luxe online moderetailer Net-a-Porter heeft onder de naam ‘Net Sustain’ een platform gelanceerd met alleen duurzame modemerken die voldoen aan minimaal vijf van de durzaamheidscriteria. Deze criteria omvatten het gebruik van duurzame materialen, een duurzaam productieproces, het verminderen van verspilling, lokale productie, merken die vakmanschap stimuleren en iets teruggeven aan de maatschappij. Het doel van Net Sustain is om duurzaam shoppen makkelijker en toegankelijker te maken voor de consument.

© Net-a-Porter
Welke duurzame alternatieven kunt u de consument bieden?
De groep consumenten die op eigen initiatief op zoek gaat naar duurzame alternatieven is op dit moment nog klein. Consumenten kiezen echter wel al graag voor retailers en merken die duurzame alternatieve keuzes bieden. Het bieden van duurzame alternatieven wekt daarnaast veel sympathie op bij de klant. Dit maakt dat het steeds belangrijker wordt voor retailers om visie te vormen op het gebied van duurzaamheid, zodat we samen de wereld een stukje beter achter kunnen laten.