Als tegenbeweging op deze verstoorde werk-privébalans zijn we op zoek naar een slimmer gebruik van onze tijd. We willen meer rust en omarmen plaatsen waar we tijd kunnen doorbrengen met onze geliefden.
Winkelcentrum als dagje uit
In Xanadu, een kleine 30km van Madrid, bevindt zich een winkelcentrum waar je terecht kunt voor een leuke dag uit met het hele gezin. Naast winkels vind je er onder andere een skibaan, een kartbaan en de mogelijkheid voor een ballonvaart. In Minnesota is een winkelcentrum uitgerust met een onderwater aquarium, een pretpark en een museum boordevol dinosaurussen.
IKEA – DIY Restaurant
September 2016 heeft Ikea een do-it-yourself restaurant geopend in Londen. Klanten kunnen hier zelf koken voor vrienden en familie met behulp van koks. Je mag 20 gasten uitnodigen en hebt 3 uur de tijd om samen volop te genieten.
It’s not a store at all
De flagshipstore van Samsung in NYC is geen winkel, maar een ‘digital playground’, waar 2 events per dag(!) worden georganiseerd. Zo kun je met je vrienden in een enorme sneeuwbol stappen, een nieuwe VR film bekijken of genieten van een heerlijke lunch terwijl je mee discussieert over de toekomst van ondernemende Millenials.
https://www.youtube.com/watch?v=86J0ois0zoo
Meerwaarde voor de klant
We zijn op zoek naar een plek die uitnodigend is en waar we quality time kunnen spenderen met vrienden en familie. Je ziet dan ook steeds vaker dat retailers zichzelf opnieuw uitvinden. Zo bundelen retailers hun krachten (bijvoorbeeld een boekenwinkel en koffiezaak) en transformeren warenhuizen tot een ware beleving met pop-up stores en evenementen. Het is tijd om strategisch na te denken over hoe een retailformule meerwaarde kan creëren voor hun bezoekers.
Bekijk hier een overzicht van de 10 retailtrends van 2017.