Dankzij de zogenoemde vierde industriële revolutie is het mogelijk om in onze individuele behoeften te voorzien. Productie wordt meer en meer in huis gehaald en we zijn gaan 3D printen. Winkels worden op deze manier interactiever met meer contact. Door kortere ontwerp-, proces- en productiecyclussen kan het product snel de markt op. De keten wordt kleiner gemaakt door de productie in huis te nemen. Het proces wordt daarmee transparanter en het biedt tal van nieuwe mogelijkheden.
Adidas – Speed Factory
Adidas haalt met Speed Factory geautomatiseerde productie naar de winkel. Je sneaker wordt ter plekke volledig op maat voor je gemaakt.
“Winkels worden Willy Wonka fabrieken waar de productie ter plekke plaatsvindt. Het wordt een combinatie van entertainment, een product volledig op maat, betrokkenheid en een ervaring die je online niet hebt.”
– Nicoline van Enter, trendforecaster Retailtrends, 2016
Adidas – Knit for you
In de pop-up Adidas Knit for you in Berlijn kun je met behulp van high-end personalisatietechnologie zoals een individuele bodyscan en design customization je eigen gebreide trui ontwerpen én geproduceerd zien worden. Je blijft je bij elke stap van het ontwerp en productieproces betrokken. Het resultaat is een uniek ontwerp en pasvorm afgestemd op jouw persoonlijke wensen. Ontdek hier meer over Knit for you.
Papabubble – Artistieke snoepjes op maat
Een bezoek aan snoepwinkel Papabubble is een feestje. De artistieke snoepjes worden live door de medewerkers in de winkel gemaakt. Het proces heeft iets magisch: het materiaal is oogverblindend door de felle, heldere kleuren. Je bent getuige van een ambachtelijke methode die honderden jaren geleden al werd gebruikt. Ontdek hier meer over Papabubble.
Retailers, maak het persoonlijk
Door het online gemak zijn we gewend dat we overal op onze wenken worden bediend. We kunnen krijgen wat we willen, wanneer we maar willen. Met personalisatie speel je in op deze trend en creëer je een nieuwe beleving in de fysieke winkelomgeving. De mogelijkheid voor on the spot customization is dan ook een waardevol middel om klanten naar de winkels te trekken.
Bekijk hier een overzicht van de 10 retailtrends van 2017.