De fysieke winkel moet ons iets bieden wat we online niet kunnen vinden en de lat ligt steeds hoger. Waar gastvrijheid voorheen hoofdzakelijk een begrip was in de horeca, is het vandaag de dag ook onmisbaar op de winkelvloer. We willen ons welkom voelen en goed en efficiënt geholpen worden. De vakkundigheid en gastvrijheid van het personeel heeft directe invloed op de klantbeleving. Persoonlijke aandacht, kennis, empathie en service maken steeds meer het verschil.
Hosts in een winkel zonder toonbank
Nespresso wil met haar nieuwste boutiques een volgende stap maken in het bieden van service in de retail. Medewerkers hebben de rol van gastheer/gastvrouw, kunnen persoonlijk advies geven en worden niet afgeleid door het proces van een order klaarmaken.
ING – Bankkantoor van de toekomst
Nieuwe technologieën zorgen voor meer gemak en klanten regelen steeds meer zelf. ING begrijpt heel goed dat klanten liever thuis hun bankzaken regelen wanneer het hun uitkomt. En als klanten dan toch op kantoor komen, dan moeten ze het gevoel krijgen dat ze gasten zijn. Gastvrijheid staat daarom centraal in het bankkantoor van de toekomst.
Retailers: investeer in je medewerkers
Om als retailer de klant te (blijven) binden, is het belangrijk om continu te investeren in personeel. Opleidingstrajecten, cursussen en trainingen zijn noodzakelijk om een hoog serviceniveau en de juiste merkbeleving te bieden. Een vaak gehoord argument van retailers is dat winkelpersoneel onvoldoende gemotiveerd is. Onderzoek van Inretail bewijst het tegendeel, 42% van de winkelmedewerkers zegt zich te willen ontwikkelen in het begeleiden van een klant bij het maken van de juiste keuze en het bieden van een hoog servicelevel. Je kunt vooraf alles zo goed gedefinieerd hebben, prachtige winkels en collecties bieden, maar vervolgens is de medewerker diegene die de ervaring maakt of breekt.
Bekijk hier een overzicht van de 10 retailtrends van 2017.